کد خبر: 163439
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

آیت‌الله موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: خرج کردن بودجه‌های هنگفت برای اربعین در شرایطی که مردم گرسنه هستند، حرام است

آیت‌الله موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه آیا با وجود انتقادات مردم و شرایط اقتصادی کشور، خرج کردن چنین بودجه‌های هنگفتی برای این مراسم مردمی جایز است، به دیده‌بان ایران گفت: این مراسم از قدیم مردمی بوده و اگر کمکی به آن اهدا شود دیگر ارزشی ندارد. شاه هم می‌خواست این کار را بکند ولی مسلمانان متدین واقعی شرکت نمی‌کردند. اگر به این شکل باشد مسلما حرام است و نباید این کار را انجام دهند.

آیت‌الله موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: خرج کردن بودجه‌های هنگفت برای اربعین در شرایطی که مردم گرسنه هستند، حرام است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) از سال های دور در میان ایرانیان یک مراسم مردمی بوده که بدون دخالت دولت ها به صورت خودجوش بر اساس ارادت مردم در فلات ایران بدون دخالت و وابستگی دولت ها برگزار می شده است اما چند سالی است این مراسم رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و دولت ها هر کدام سعی می کنند با بسیج ارگان ها و ادارات و نیروها این مراسم مردمی را به نام خود مصاره کنند، صرف بودجه ها و تبلیغات هنگفتی که با انتقادهایی هم روبرو شده است.

از وزارتخانه‌ها تا شورای شهر و شهرداری‌ها به صف شده‌اند برای برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین. مراسمی که از گذشته هم مرسوم بوده است اما پس از برکناری صدام حسین، تبلیغ گسترده‌تری برای آن شد و در سال‌های اخیر دولتمردان جمهوری اسلامی آن را وسیله‌ای برای مانور قدرت در خاک عراق کردند. اما این آیین که تا پیش از این مردمی بود، از سال 97 به آن بودجه اختصاص داده و تمام ارگان‌های دولتی موظف شدند با تامین بودجه در آن مشارکت کنند.

برای این مراسم دولت طیفی از معافیت‌ها و خدمات رایگان یا با هزینه‌های پایین‌تر را برای زائران فراهم می‌کند. از جمله لغو «اجازه محضری» همسر برای زن یا عدم پرداخت عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین.

آیت‌الله حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اختصاص بودجه و دادن چنین معافیت‌هایی به زائران بیشتر منجر به ریاکاری نمی‌شود، به سایت دیده‌بان ایران گفت: «در اسلام مسائل در ترازو قرار می‌گیرند. دو مطلب اگر در مقام عمل در مقابل هم قرار گرفتند باید آن مطلبی که در رابطه با تبلیغ اسلام و احکامش، دفاع از مظلومین و اخلاقیات اسلام، بیشتر موفق است را انتخاب کنیم.»

وی ادامه داد: «ما که در کربلا نبوده‌ایم ولی اگر سینه و زنجیر می‌زنیم، روضه می‌گیریم و طعام می‌دهیم اگر برای ریاکاری باشد نه تنها ثواب ندارد بلکه گناه هم دارد. اما اگر برای زنده نگه داشتن و شناختن امام حسین (ع) در ذهن مردم کاری انجام می‌دهند، بسیار هم خوب است. امام حسین (ع) نفع خودش را در اختیار مردم گذاشت و گفت من حتی جان خودم را برای مردم می‌گذارم تا ظلم و فساد ریشه‌کن شود و همین هم اثر داشت. از این رو اگر ما کارهای قربت علی الله بکنیم، کارهایی که بتواند مردم را به سوی حق، حقیقت، عدالت و دفاع از جان و مال مردم سوق دهد، خیلی هم خوب است اما به شرطی که مردم از جیب خودشان خرج کنند.»

این نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: «اگر مراسم پیاده‌روی اربعین به دلیل ترویج افکار کربلایی و سید الشهدا باشد نه به قصد نشان دادن به عراق که ما هم این همه لشکر داریم، هیچ اشکالی ندارد و بسیار هم پسندیده است. اگر ریاکاری، سیاست کاری و گروه بازی مخلوطش نباشد خیلی هم خوب است.»

آیت‌الله موسوی تبریزی در پاسخ به اینکه آیا با وجود انتقادات مردم و شرایط اقتصادی کشور، خرج کردن چنین بودجه‌های هنگفتی برای این مراسم مردمی جایز است، گفت: «این مراسم از قدیم مردمی بوده و اگر کمکی به آن اهدا شود دیگر ارزشی ندارد. شاه هم می‌خواست این کار را بکند ولی مسلمانان متدین واقعی شرکت نمی‌کردند. اگر به این شکل باشد مسلما حرام است و نباید این کار را انجام دهند.»

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به دیده بان ایران: «مسئله دیگر این است که مسئولین با کارهای خودشان باید مردم را به سمتی ببرند که خودشان انتخاب کنند. امام حسین (ع) اصل هدفش این بود که همه را حسینی کند بدین معنا که از همه می‌گذرد برای مردم، عدالت، پیشرفت اسلام و برای آنچه حضرت رسول (ص) و حضرت امیر (ع) می‌خواستند که عدالت، ایمان و اعتقاد به روز قیامت بود. لذا از گذشته علما بزرگ کمک می‌کردند برای ترویج دین نه ترویج رئیس جمهور و شخص.»

آیت‌الله موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: «در زمان صدام در کربلا بودم، مشاهده‌ می‌کردم که نه تنها ایران بلکه از کشورهای دیگر که به کربلا می‌آمدند، حتی یک پرچم صدام هم بالا نمی‌رفت. این مردم بودند که همه باهم در این مسیر شرکت می‌کردند و عده‌ای در همین مسیر اصلاح می‌شدند و از خود ریاکاری نداشتند. بله، اگر بخواهیم دین را با حفظ اسلام واقعی انجام دهیم مشکلی ندارد به هر حال بیت المال متعلق مردم است  و می‌توانند از آن خرج کنند ولی نه به این صورت که در گوشه‌ای یک مسلمان از گرسنگی بمیرد و درگوشه دیگر بریز و بپاش شود برای نشان دادن آمار و ارقام کثیر و خرج بدون منفعت اسلامی.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر