کد خبر: 164553
A

ابراهیم رئیسی در نیویورک: پلیس هیچ‌گونه ضربه‌ای به مهسا امینی وارد نکرد

ابراهیم رئیسی که در حضور «جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا» سخنرانی می‌کرد، در ارتباط با مرگ مهسا امینی ر بازداشتگاه گشت ارشاد در شهریور سال گذشته، این اتفاقا را «حادثه» نامید و گفت: «سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده.»

ابراهیم رئیسی در نیویورک: پلیس هیچ‌گونه ضربه‌ای به مهسا امینی وارد نکرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار در پاسخ به سؤالی درباره توافق هسته‌ای و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا با برشمردن سابقه نقض پیمان دولت آمریکا در قضیه برجام با وجود اجرای کامل تعهدات از طرف جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: با تغییر دولت در آمریکا و اعلام آمادگی دولت جدید برای بازگشت به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران نیز برای توافق خوب اعلام آمادگی و مذاکرات را به صورت جدی دنبال کرد، اما پس از مدتی مشخص شد طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نیستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در قضیهد اعتراض ها گفت: دولت آمریکا بر اثر مشورت‌های غلط برخی عناصر مزدور به ظاهر ایرانی و همچنین برآوردهای غلط سرویس‌های جاسوسی، با ترک مذاکرات، دل به نتیجه‌بخشی اغتشاشات بست در حالی که جمهوری اسلامی ایران امروز درخت تناوری است که این تکانه‌ها اثری بر پایداری آن ندارد.

ابراهیم رئیسی که در حضور «جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا» سخنرانی می‌کرد، در ارتباط با  مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشتگاه  گشت ارشاد در شهریور سال گذشته، این اتفاقا را «حادثه» نامید و گفت: «سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده.»

رئیسی پیروزی ملت ایران در مقابل جنگ ترکیبی را ادامه پیروزی‌های ملی در مقابل انواع دشمنی‌های گذشته مانند پیروزی در دفاع مقدس و همچنین غلبه بر تحریم‌های ظالمانه دانست و افزود: بدخواهان ملت ایران به دنبال تکرار مدل سوریه در ایران بودند، اما اشتباه کردند چون هنوز ملت ایران و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند.

وی با اشاره به ابراز تمایل مجدد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات پس از شکست پروژه اغتشاشات، خاطرنشان کرد: مذاکراتی به‌واسطه برخی کشورها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره  ترور شهید سلیمانی، آن سردار شجاع را فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه و ترور او را ترور مبارزه با تروریسم خواند و افزود: شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود و اگر او جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت؛ داعشی که البته در آمریکا به صراحت گفته شد که دست‌ساز آمریکا است.

رئیسی ترور شهید سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی دانست و بر محاکمه عاملان این جنایت هولناک تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست، امنیت آبراه‌های بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس و دست‌اندازی به کشتی‌ها و توقیف آنها موجب ناامنی منطقه است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره آثار پیوستن ایران به بریکس، با برشمردن نقش برجسته کشورهای عضو در اقتصاد و تولید ناخالص در جهان، گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت برجسته ایران در منطقه، پیوستن ایران به این گروه باعث قدرتمندتر شدن آن می‌شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خصوص تحریم‌ها، بایدن در ابتدای کار خود گفت که روش ترامپ در خارج شدن از برجام را قبول ندارد که با این سخن توقع می‌رفت آمریکا به تعهدات خود پایبندی نشان دهد، ولی با گذشت زمان، تاکنون در عمل اقدام متفاوتی مشاهده نکرده‌ایم. انتظار این است که اگر دولت آمریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد.

وی، تصریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دلیل روشنی بر ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از هر قانون و مقررات و نظارتی، به حکم فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هرگونه تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را ممنوع می‌داند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران، با برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی، سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند و گفت: در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟

رئیسی با بیان اینکه بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به آمریکا است، افزود: اخیراً در آمریکا یک خانم جوان و باردار به ظنّ سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس آمریکا کشته شد که این یکی از 1200 نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده، اما چرا رسانه‌های آمریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات اینگونه قتل‌ها نمی‌روند؟

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره جنگ اوکراین تصریح کرد: ما با جنگ مخالفیم و برای میانجی‌گری به منظور پایان دادن به آن نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما مالیات مردم آمریکا خرج جنگ‌افروزی و پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی از محل فروش اسلحه در این زمینه می‌شود.

رئیس‌جمهور ادعای در اختیار قرار دادن سلاح از طرف ایران به روسیه را عاری از حقیقت دانست و افزود: توصیه ما به دولت آمریکا دست برداشتن از جنگ و تحریم ملت‌ها است؛ یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد آمریکا در 250 سال اخیر، فقط 20 سال را در جنگ نبوده است.

رئیسی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است چرا که از منطق روشن و استواری برای رویکردها و اقدامات خود برخوردار است، گفت: منابع آزاد شده ایران در کره جنوبی، حق ایران بود و آمریکا باید جواب دهد که چرا به صورت ظالمانه جلوی احقاق حق ملت ما را گرفته بود.

وی تصریح کرد: آمریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست، البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که آمریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر