کد خبر: 171140
A
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد:

تدوین طرح «الگوی دینی نهادینه‌کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه»

آرش رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران: معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران به منظور ارائه الگوی فرهنگ سازی اسلامی بر مبنای راهبرد شماره دو (توسعه، ارتقا و استانداردسازی زیرساخت‌ها) برنامه ۵ ساله معاونت و ذیل برنامه «ارتقاء مدیریت فرهنگ و تبلیغ»، طرحی مطالعاتی با موضوع «الگوی دینی نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه» را در دستور کار قرار داده است.

تدوین طرح «الگوی دینی نهادینه‌کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه»

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام آرش رجبی عنوان کرد: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، به جایگاه فرهنگ در اعتلای انسان‌ها و نیز رشد همه جانبه کشور و به خصوص اقتصاد و علم و فناوری تأکید شده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: یکی از روش‌های فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن فرهنگ اسلامی و دینی در جامعه، الگوسازی و ارائه‌ی الگوی متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ جامعه و طیف مخاطب است.

وی افزود: ما زمانی که به تاریخ ایران به عنوان کشوری با تمدن دیرینه نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که «پوشش» و «حجاب» از عناصر لاینفک مردم این مرز و بوم بوده است، اما متأسفانه در چند سال اخیر، تهاجم فرهنگی و تحرکات دشمنان و نیز جنسیتی نشان دادن پوشش سبب کمرنگ شدن باور و التزام به حجاب و عفاف در جامعه شده است؛ از این رو تبیین بحث حجاب و عفاف و زیست عفیفانه و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در زمینه نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه جزء مسائل مهم و اولویت‌دار کشور است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که یکی از الزامات تحقق حجاب و عفاف در جامعه این است که گفتمان گسترده‌ای را در عرصه حجاب و عفاف ایجاد کنیم و با ارائه الگویی از مؤلفه‌ها، استراتژی‌ها، راهبردها و راهکارها به نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه کمک کنیم، ادامه داد: به عبارت دیگر، نسل امروز نسلی فهیم و به دنبال هویت‌یابی است و در این راستا، اگر نقطه مشترکی را به صورت گفتمانی با این نسل مطرح کنیم، اثرات مفیدتری خواهد داشت و حتی می‌توان در این مسیر مقایسه تطبیقی نیز انجام داد.

وی اضافه کرد: از طرفی، بحث حجاب و عفاف فقط محدود به قوانین و الزامات اجرای و قضایی نمی‌شود؛ بلکه باید از انفعال فرهنگی به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و زیست عفیفانه تغییر رویکرد داد که آن، نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن آن در تمامی عرصه‌ها و حوزه‌های اجتماعی است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام رجبی گفت: حوزه علمیه خواهران نهادی است که بر اساس مصوبه ۱۰۱۳ شورای عالی حوزه‌های علمیه، رسالت گرانقدر «تبیین، ترویج و تبلیغ دین مبتنی بر فهم از قرآن، سنت نبوی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام» را برعهده دارد؛ لذا مأموریت مهم این نهاد، اعتلای نظام اسلامی و زمینه‌سازی جهت تحقق تمدن اسلامی به ویژه در عرصه زن و خانواده که مستلزم تربیت طلاب خواهر می‌باشد و نیز اسوه‌سازی، تبلیغ دین، نظریه‌پردازی و دفاع از اندیشه‌های اسلام ناب است.

وی یکی از راه‌های تحقق مأموریت حوزه های علمیه خواهران را الگوسازی فرهنگی و دینی عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران به منظور ارائه الگوی فرهنگ سازی اسلامی بر مبنای راهبرد شماره دو (توسعه، ارتقا و استانداردسازی زیرساخت‌ها) برنامه ۵ ساله معاونت و ذیل برنامه «ارتقاء مدیریت فرهنگ و تبلیغ»، طرحی مطالعاتی با موضوع «الگوی دینی نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه» را در دستور کار قرار داده است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این طرح، بر اساس روش داده‌بنیاد، الگویی مفهومی روایت خواهد شد که مبنایی برای ارائه راهکارها و راهبردها و بیانیه مأموریت حوزه های علمیه خواهران در بحث حجاب و عفاف خواهد بود.

وی «روایتی از الگوی فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بر مبنای آموزه‌های دینی»، «ارائه مبانی اعتقادی، کلامی، فقهی و فلسفی از حجاب و عفاف»، «تبیین زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نهادینه کردن حجاب و زیست عفیفانه»، «ارائه راهبردها و مؤلفه‌های اثرگذار بر فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه»، «شناسایی عوامل مداخله‌گر و موانع داخلی و خارجی بر نهادینه کردن حجاب و عفاف در کشور»، «ارائه آثار و نتایج مثبت نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف در همه سطوح» را از اهداف طرح مذکور برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی اظهار کرد: امید است حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی مهم، با ارائه الگوی دینی نهادینه کردن حجاب و عفاف در جامعه، گامی موثر برای حل مسائل نظری و عملی در حیطه مذکور بردارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر