کد خبر: 18014
A

مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ با جاسوس روس دیدار داشته است

براساس مدارک دادگاه یکی از مشاوران سیاسی خارجی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۳ با یک مامور اطلاعاتی روسی دیدار داشته و مدارکی درباره صنعت انرژی در اختیار وی قرار داده است.

مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ با جاسوس روس دیدار داشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور پودبنی، این مامور اطلاعاتی روسی یکی از سه تنی است که به عضویت در حلقه جاسوسی این کشور به سبک دوران جنگ سرد متهم شده است.

براساس مدارک دادگاه پودبنی تلاش داشته تا کارتر پیگ را که یک مشاوره بخش انرژی بوده به عنوان یک منبع اطلاعاتی به خدمت بگیرد.

در این اسناد از پیگ به عنوان "مرد شماره یک" یاد شده است.

این در حالی است که پیگ مدت کوتاهی به عنوان مشاور سیاسی خارجه کمپین ترامپ فعالیت کرده با این حال او پیش از برگزاری انتخابات از این کمپین جدا شد و اکنون کاخ سفید می‌گوید که رئیس‌جمهور هیچ ارتباطی با او ندارد.

با این حال او در بین افراد نزدیک به ترامپ است که اکنون از سوی اف‌بی‌آی و کمیته‌های کنگره در مساله مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و ارتباط احتمالی میان کمپین ترامپ و مسکو مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

در همین حال پیگ دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای به این گزارشات واکنش نشان داد و اعلام کرد مدارکی که او در سال ۲۰۱۳ در اختیار پودبنی قرار می‌داده اطلاعتی اولیه بوده که هر فردی با تحقیقاتی معمول می‌توانسته به آنها دست پیدا کند.

پیگ این اطلاعات را این چنین توصیف کرده است: این اطلاعات چیزی جز تعداد اندکی نمونه فاقد جزئیات نبوده است.

در این میان ترامپ به شدت هرگونه تماس میان خود و معاونانش را در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا تکذیب می‌کند.

روز گذشته ترامپ با انتشار توئیتی در این باره نوشت: ماجرای واقعی به نظر می‌رسد شناسایی و درز دادن اطلاعات است. این درز را پیدا کنید.

در مدارک دادگاه، متن مکالمات پودبنی با "ایگول اسپوریشوف" که او نیز به حضور در این حلقه جاسوسی متهم است نیز وجود دارد.

همزمان در گزارشی جداگانه روزنامه "واشنگتن پست" نوشته است که امارات متحده عربی در ماه ژانویه دیداری محرمانه را میان یک تاجر آمریکایی حامی ترامپ و یک فرد روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور ترتیب داده است؛‌ اقدامی که به نظر می‌رسد می‌توان آن را تلاشی برای ایجاد کانال‌های غیررسمی برای برقراری ارتباط میان مسکو و دولت جدید آمریکا دانست.

در گزارش واشنگتن پست با اشاره به اظهارات مقامات عربی، اروپایی و آمریکایی نوشته شده است که امارات متحده عربی با میانجیگری و برگزاری این نشست موافقت کرده تا به نوعی بتوانند نفوذ خود بر روابط روسیه با ایران به ویژه در مساله سوریه افزایش دهند. با این حال اتفاقات این دیدار هنوز نامشخص است.

براساس این گزارش این دیدار ۹ روز پیش از مراسم تحلیف ترامپ صورت گرفته و "اریک پرینس" تاجری بوده که در این نشست حاضر شده است.

پرینس بنیانگذار یک شرکت امنیتی به نام "بلک واتر" بوده و اکنون رئیس یک شرکت خدماتی مستقر در هنگ کنگ است که روابطی با استیو بنن، استراتژیست ارشد ترامپ و برادر وزیر آموزش کابینه آمریکا دارد.

مقامات آمریکایی می‌گویند اف‌بی‌آی این نشست را به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده خود درباره مداخله روسیه در انتخابات اخیر آمریکا مورد مداقه قرار داده‌اند. با این حال این نهاد از اظهارنظر درباره این مساله خودداری کرده است.

در واکنش به گزارش واشنگتن پست، شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید توضیح داده است: ما از چنین دیداری هیچ اطلاعی نداشته‌ایم.

همزمان سخنگوی پرینس اعلام کرده است که این نشست هیچ ارتباطی با ترامپ ندارد چراکه شخص وی عملا هیچ نقشی در انتقال قدرت به ترامپ نداشته است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر