کد خبر: 27058
A

زیباکلام: روحانی باید همه چیز را شفاف کند

رئیس جمهوری در نطق خود برای دفاع از کابینه پیشنهادی، هم اصول دولت دوازدهم را برشمرد و هم ضمن اشاره به معضلات ساختاری کشور، از عزم دولت برای حل آنها خبرداد.

زیباکلام: روحانی باید همه چیز را شفاف کند

دیده بان ایران- مهم‌ترین نکته در سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی، واقع‌بینی بود؛ روبه‌رو شدن با واقعیت‌های کشور و سپس تصمیم‌گیری عقلایی براساس این واقعیت‌ها. به همین دلیل بود که رئیس جمهوری نیز واقع‌بینی و تصمیم‌گیری بر این اساس را از اصول دولت دوازدهم برشمرد.

صاحب نظران سیاسی و نمایندگان مجلس نیز ضمن استقبال از سخنان رئیس جمهوری، معتقدند عملیاتی شدن این سخنان و راهبردها در دولت دوازدهم، می‌تواند کشور را به حل چالش‌های ساختاری نزدیک کند. هرچند برخی تأکید دارند که رئیس جمهوری همچنان باید واقعیت‌ها را به مردم بگوید. زیرا به تأکید رئیس جمهوری در همین سخنان، مردم در صورت آگاهی از مشکلات برای حل آنها با دولت همراهی خواهند کرد.
 موسوی تبریزی: همگان دنبال آرامش و پیشرفت هستند
دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر تلاش دولت دوازدهم برای دستیابی بیش از پیش کشور به آزادی، آرامش، پیشرفت و امنیت به «ایران» گفت: این موارد اهدافی است که هر کسی آن را بر زبان بیاورد، پذیرفته می‌شود و کسی نیست که بگوید آزادی و امنیت و پیشرفت را برای ایران نمی‌خواهد، ولو اینکه تعریف او از این مفاهم متفاوت باشد. سیدحسین موسوی تبریزی با بیان اینکه مفاهیم برشمرده شده از سوی روحانی، توأم با هم و در کنار هم قابل حصول هستند و یکی بدون دیگری معنا ندارد، افزود: آقای رئیس جمهوری در سخنان خود تأکید کردند که دولت دوازدهم در تحقق حقوق شهروندی پافشاری خواهد کرد که این نیز نکته مثبت دیگری در سخنان ایشان بود.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر ضرورت فاصله‌گیری اقتصاد و برنامه‌های رفاهی کشور از درآمدهای نفتی، خاطرنشان کرد: مسأله مهم در این میان این است که برای اصلاح ساختارهای اقتصادی یا اجتماعی، وزرا و همراهان رئیس جمهوی باید مشکلات را با شفافیت کامل به مردم بیان کنند، زیرا اگر مردم احساس کنند که بیگانه شمرده نمی‌شوند و دولت با آنان صادق است، قطعاً همکاری و کمک خواهند کرد، کما اینکه خود آقای روحانی نیز گفت که حل این مشکلات، تنها با حمایت مردم میسر است. به باور موسوی تبریزی، اگر دولت واقعاً به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مقید باشد، هم دولت و هم مردم باید کمربندهای خود را محکم ببندند تا در 4 سال پیش رو بتوانیم به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، دستیابی به اهداف دولت دوازدهم را نیازمند برقراری اجماع در کشور دانست و تصریح کرد: متأسفانه در برخی سیاسیون خودخواهی‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود برای آنان منافع فردی یا گروهی بر منافع ملی ارجح باشد، اگر این نقیصه رفع شود و مانند اوایل انقلاب، بار دیگر بیاموزیم که منافع ملی را بر هرچیز دیگری ترجیح دهیم، دستیابی به این اهداف کار دشواری نخواهد بود.
وی همچنین نقش سایر قوا و ارکان کشور در دستیابی به پیشرفت و آرامش را مهم توصیف کرد و افزود: مسأله این است که مشکلات کشور، تنها مشکلات دولت نیست، بلکه مشکلات همه بخش‌ها و دستگاه‌هاست، از این رو حل آنها نیاز به همگرایی و اجماع همگان دارد. امیدواریم که در 4 سال پیش رو،قوای دیگر نیز دولت را در حل این مشکلات همراهی کنند.
 زیباکلام: دولت به سمت حل مشکلات ساختاری حرکت کند
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است نطق روحانی در مجلس دارای یک ایراد بود و آن اینکه روحانی تلاش کرده است به مردم نشان بدهد در انتهای تونلی تاریک، نقطه روشنی وجود دارد، درحالی که وجود این نقطه روشن، با فرض تداوم وضعیت موجود به یک معجزه می‌ماند. زیباکلام با بیان اینکه نطق رئیس جمهوری صراحت لازم را نداشت، اضافه کرد: کارویژه روحانی و دولت دوازدهم باید بیان صادقانه و شفاف مشکلات کشور با مردم باشد و اساساً کشور جز این شفاف‌سازی راه دیگری ندارد. به باور زیباکلام، در صورت شفاف‌سازی و بیان مشکلات مردم با دولت برای حل این معضلات همراهی خواهند کرد، در غیر این صورت بدون همراهی مردم می‌توان پیش بینی کرد که برنامه‌های دولت دوازدهم آن طور که باید و شاید محقق نشود.
زیباکلام با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته ایران به لحاظ شاخص‌های کلان توسعه از بسیاری از کشورهای درحال توسعه عقب مانده است، این را ناشی از اشتباهات سیاستگذاری در کشور دانست و تأکید کرد: کشورهایی چون مالزی، کره یا ترکیه درحالی اکنون سالانه میلیاردها دلار صادرات دارند که مانند ما از منابع طبیعی همچون نفت و گاز و معادن برخوردار نیستند، بنابراین باید این سؤال مطرح شود که این کشورها چه کرده‌اند و ما چه نکرده‌ایم که اکنون این فاصله زیاد را می‌بینیم.وی با بیان اینکه اینها چیزهایی است که روحانی باید به مردم بگوید، اضافه کرد: رئیس جمهوری باید به مردم بگوید که دستیابی به خودکفایی گندم و تولید سالانه 13 میلیون تنی این محصول، با توجه به بحران آب لزوماً تصمیم درستی نیست، یا باید به مردم گفته شود که چرا با وجود تلاش‌های همه ارکان نظام در مبارزه با قاچاق یا فساد، هنوز توفیقی حاصل نشده است. به باور زیباکلام، آقای روحانی در نطق خود تلاش کرد به این مشکلات اشاره کند و به صورت جدی وارد آنها نشود، اما او باید بداند که برای حل این مشکلات 40 سال وقت ندارد، بلکه تنها 4 سال وقت دارد.این استاد دانشگاه اضافه کرد: از این رو اکنون باید پرسید آیا روحانی می‌خواهد در پایان 4 سال دوم خود، دولت بعدی را به فردی میانه‌رو و اعتدالی تحویل دهد یا اینکه به فرد یا جریانی دیگر. اگر او می‌خواهد دولت سیزدهم نیز اعتدالی و میانه‌رو باشد و تصمیمات عقلانی بگیرد، باید به سمت حل مشکلات ساختاری کشور برود و مسیر پیش روی کشور را هموار کند.
 بـــــــــدری: روحــــــانی در قامت رئیس جمهوری همه ایران ظاهر شد
باوجود این دیدگاه زیباکلام، صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس دهم در ارزیابی موضعگیری‌ها و اظهارات رئیس جمهوری در روز اول رأی اعتماد معتقد است که مهم‌ترین شاخص سخنان رئیس جمهوری در روز آغاز رأی اعتماد این بود که روحانی واقعاً در قامت رئیس جمهوری و نه به عنوان رئیس منتخب گروه و تفکری خاص ظاهر شد.
وی در گفت‌وگو با «ایران»  افزود: چنین نوع از موضعگیری می‌تواند امید طبقات و گروه‌های مختلف جامعه را برای آینده اداره کشور افزایش دهد و باعث تحکیم وحدت ملی شود. به اعتقاد این نماینده عضو فراکسیون مستقلین، آقای روحانی چه در توضیح وضعیت و موقعیت کشور و چه در معرفی کابینه سعی کردند که نگاهی جامع‌نگر به موضوعات مختلف داشته باشند و تا جای ممکن مسیر را فارغ از خط‌کشی‌های سیاسی مرسوم دیده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
 قربانی: تداوم امید بر بستر واقعیات ترسیم شد
علی قربانی، نماینده عضو فراکسیون امید نیز معتقد است که «در سخنان اخیر رئیس جمهوری نکته اساسی استمرار امید بود که نه بر پایه موهومات خیالی بلکه بر بستر مسیر واقعی طی شده در چهار سال گذشته ترسیم شده بود.
وی به «ایران» گفت: آقای روحانی بخوبی مشکلات و مصائب پرشمار کشور را توضیح دادند اما در کنار آن هم تشریح کردند که در میان تمام این مجموعه مشکلات، چه روزنه‌های امیدبخش و روشنی می‌توان یافت.  نماینده بجنورد در مجلس دهم تأکید کرد: نطق روز آغاز رأی اعتماد آقای روحانی کاملاً رنگ و بوی عبور از رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی داشت و بیانگر شروع کار دولتی جدید بود. پیام وحدت ایشان برای کل جامعه و لزوم مشارکت همگانی در ساختن کشور و تلاش در جهت بهبود شرایط کنونی شاید مهم‌ترین چیزی است که باید مد نظر دیگران هم قرار بگیرد و وارد همین مسیر شوند.»
 کوچکی‌نژاد: روحانی منکر مشکلات نشد
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده اصولگرای مجلس نیز در همین رابطه به «ایران» گفت: از نظر من چیزی که در صحبت‌ها و موضعگیری‌های رئیس جمهوری مهم بود، به دیدن مجموعه شرایط کشور برمی‌گشت. نماینده رشت ادامه داد: به عبارتی رئیس جمهوری به این دلیل که بخواهد آینده‌ای امیدآفرین و مسیری رو به بهبود را در سخنانش نشان دهد، منکر مشکلات و مصائب کشور نشد و این بسیار مهم است، چرا که برای بهبود شرایط همانقدر که نیاز به امید و تلاش است، نیازمند واقع‌نگری و به رسمیت شناختن مشکلات هم هستیم. وی تأکید کرد: اگر در عمل هم در چهار سال آینده مشکلات کشور به رسمیت شناخته شوند و برای نیل به مقاصد سیاسی و با رویکردی جناحی انکار آنها در دستور کار قرار نگیرد، یک اتفاق بزرگ و مهم در کشور ما است که باید آن را به فال نیک بگیریم. / روزنامه ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر