کد خبر: 30529
A

دیده‌بان حقوق بشر: تحریم میانمار علاوه بر تاثیر، تبعاتی هم دارد

معاون بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به اعمال تحریم‌هایی علیه میانمار از سوی آمریکا گفت که چنین اقدامات قطعا تاثیرگذار خواهد بود اما تبعاتی هم خواهد داشت.

دیده‌بان حقوق بشر: تحریم میانمار علاوه بر تاثیر، تبعاتی هم دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فیل رابرتسون، معاون بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر درباره تحریم‌های آمریکا علیه رهبری میانمار با رادیو اسپوتنیک سخن گفت.

تنها یک سال بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا تحریم‌های تجاری علیه میانمار را لغو کرد، واشنگتن تحریم‌ مجدد آنها را در دست بررسی گذاشته است. وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای "گزینه‌های اقتصادی" و "قانون حقوق بشر" که رهبران دخیل در خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینجا را هدف می‌گیرد، اعلام کرد.  گرچه برخی معتقدند برای حل بحران روهینجا با تحریم‌ها دیر شده است اما رابرتسون مخالف این ایده است.

او گفت: تحریم ها قطعا اثر خواهد داشت چرا که این مساله ارتش میانمار را برای آنچه مرتکب می شود، مسوول می‌داند. زمانی که شما درباره اعمال فشار برای توقف خشونت و مهیا کردن شرایط برای بازگشت مردم از بنگلادش به خانه‌هایشان در ایالت راخین حرف می‌زنید، زمانی که شما درباره حفاظت از این مردم در صورت بازگشت حرف می‌زنید، زمانی که شما درباره تضمین آزادی تحرک، حق زندگی و سایر دسترسی‌های آنها به امکانات حرف می‌زنید، تمامی اینها نتیجه فشار سیاسی است و لزوما هم نباید روی دولت میانمار باشد بلکه می‌تواند روی ارتش میانمار باشد.

رابرتسون تاکید کرد: نکته اینجاست که اینها تحریم‌های گسترده‌ای نیستند؛ آنها درباره تحریم‌های مشخصی علیه افراد حرف می‌زنند؛ تحریم‌های هدفمندی که آن دسته از فرماندهان را هدف می‌گیرد که دستشان به خون آغشته است و یا کسانی که به آنها دستور دادند مرتکب چنین قصاوت‌هایی شوند. اما تاثیر این تحریم‌ها تا اثرگذاری مطلوب فاصله دارد.

معاون بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر افزود، مشکل اینگونه تحریم‌ها این است که ممکن است به اقتصادی ناپایدار میانمار آسیب وارد کند و مسلمانان روهینجایی که باز می‌گردند خودشان را در کشوری فقیر بیابند. اما این تاثیر اقتصادی فراتر هم می‌رود چرا که شرکت‌های خارجی به علت ریسک دیگر تمایلی به تجارت با این کشور نخواهند داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر