کد خبر: 38009
A

هاف پست:آمریکا زمینه انتقال داعشی ها از سوریه به سینای مصر را فراهم کرد

پایگاه خبری هاف پست نوشت:آمریکا و نیروهای دمکراتیک کرد سوریه در قالب 'معامله رقه' شرایط لازم برای انتقال عناصر داعش و خانواده هایشان را به سمت سینای مصر فراهم کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هاف پست افزود: به دنبال شکست داعش در سوریه و عراق در ماه گذشته میلادی گزارش ها از نفوذ برخی از عناصر این گروه به سینای مصر در قالب معامله رقه خبر دادند. معامله ای که نیروهای کرد سوریه و داعش تحت نظارت آمریکا برسر آن به توافق رسیدند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در 5 دسامبر نسبت به انتقال عناصر داعش از رقه در شمال شرق سوریه به مصر تحت نظارت آمریکا برای بکارگیری آنها در صحرای سینای هشدار داد.
براساس گزارش منابع محلی و تحلیلگران امور نظامی و گروههای تندرو ، آمریکا شرایط لازم برای انتقال امن عناصر داعش از مخیفی گاههای خود با سه مسیر فراهم کرده اند که این مسیرها شامل عبور از خاک اردن، فرود هوایی و نفوذ از طریق سواحل سینا است.
دادستانی مصر در 25 نوامبر گذشته عناصر داعش را به حمله به مسجد الروضه وقتل عام صوفیان در این مسجد در استان سینا متهم کرد در این حمله 315 مصری کشته و بیش از 200نفر زخمی شدند.
همچنین عناصر داعش در 19 دسامبر(آذر - دی) حمله با موشک کورنت به فرودگاه شهر العریش درحالی که وزیران دفاع و کشور مصر در این حضور داشتند و در جریان آن یک افسر مصری کشته شد را برعهده گرفتند.
کمال حبیب یک کارشناس در امور گروههای تندرو گفت که گروه داعش این موشک را از گروههای مسلح سوریه که آمریکا آنها را در اختیار آنها قرار داده بود به دست آورد.
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا پیشتر در گزارشی نوشت که قاهره پیشنهاد های آمریکا برای آموزش نیروهای مصری درباره روش های مبارزه با تروریسم را در سینا نادیده گرفت.
در نیمه اکتبر گذشته با هماهنگی آمریکا توافقی میان نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (پ ی د) و داعش بسته شد که بنابرآن عناصر داعش به همراه خانواده های خود رقه را ترک گفته و به سمت حومه استان دیرالزور می رفتند.
اما گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که بر اساس این توافق عناصر داعش به سمت سینای مصر و مناطق دیگر در شمال آفریقا منتقل شده اند.
'طلال سلو' سخنگوی جدا شده از نیروهای دمکراتیک کرد سوریه در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: داعش با هماهنگی آمریکا سه مرتبه اجازه یافته تا عناصرش از شهرهای منبج، الطبقه و رقه خارج شوند.
روزنامه الیوم السابع مصر نزدیک به دولت این کشور نیز پیشتردر گزارشی به نقل از منابع آگاه در سوریه نوشت: عناصر داعش در سوریه از طریق خاک و چه بسا از طریق جنگنده و هواپیماهای باری نظامی به مصر منتقل شده اند.
صفوت الزیات کارشناس نظامی مصر دراین باره گفت: عناصر داعش قادر به نفوذ به سینای مصر هستند با اینکه مکانی ایده آل برای آنها نیست.
به عقیده وی ، بین فرار داعش به صحرای سینا و قدرت پیشین آن در صحرای الانبار در غرب عراق و و نفوذ و عبور از مناطق صحرایی اردن و بادیه شام در جنوب شرقی سوریه و شرق اردن و غرب عراق و شمال عربستان ارتباط وجود دارد و این تنها راه عبور داعشی ها برای رسیدن به سینا نیست بلکه آنها می توانند از مناطق ساحلی سرزمین های اشغالی و نوار غزه که چهار برابر مرزهای خاکی است، استفاده کنند.
الزیات گفت: مناطق ساحلی باز در سینا ورود عناصر داعش به این منطقه را به کمک کشتی ها وقایق های تجاری و ابزارهای دیگر فراهم کرده درحالی که انتقال هوایی آنها بعید است.
وی همچنین افزود: بسیار دشورا و ضعیف است که در کنار اقدامات شدید امنیتی در مصر و حادثه سقوط یک فروند هواپیمای روسیه در این کشوردر سال 2015، گردشگران روسی به مصر بازگرداند.
طلعت مسلم کارشناس نظامی مصری نیز گفت: مسیر های زمینی برای نفوذ تروریست های داعش به صحرای سینا نامشخص است و از سوی برخی قدرت ها حمایت می شوند.
وی افزود: عناصر داعش به دنبال راههای جدید از طریق دریای سرخ و مدیترانه لیبی و یا سودان برای رسیدن به مصر و انتقال به سینا هستند.
همچنین احمد مولانا پژوهشگر در امور گروههای تندرو معتقد است که مسیرهای زمینی میان مصر و سوریه که به عناصر داعش اجازه نفوذ به سینا را بدهد، وجود ندارد.
وی افزود: عبور عناصر داعش از لیبی و سودان به مصر بسیار دشوار بوده و از طریق دریایی نیز با وجود قایق های آمریکا و روسیه در این منطقه برای آنها دشوار است که به سینا وارد شوند.
الزیات کارشناس در امور گروههای تندرو درباره قدرت کنونی داعش گفت: این گروه تنها بر سینای مصر تمرکز ندارد بلکه ما دربرابر گروهی قرار داریم که در تلاش برای احیای خود بوده و این ظرفیت را نیز دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر