کد خبر: 39791
A

علیرضا رحیمی: مقامات زندان گفتند که سینا قنبری قرص اعصاب مصرف می کرد/ فیلمی که ما مشاهده کردیم فیلم خودکشی نبود

نماینده مجلس دهم: از این فیلم در جاهای مختلف به اشتباه به نام فیلم خودکشی سینا قنبری نام برده می‌شود درحالیکه فیلم حاوی ساعاتی از وضعیت محوطه سرویسهای بهداشتی زندان بوده و داخل سرویس یا ماجرایی که منجر به مرگ شده در فیلم وجود ندارد و اساسا فیلمی از خودکشی وجود ندارد.

 علیرضا رحیمی: مقامات زندان گفتند که سینا قنبری قرص اعصاب مصرف می کرد/ فیلمی که ما مشاهده کردیم فیلم خودکشی نبود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس دهم و همچنین یکی از اعضای هئیت بازدید کننده نمایندگان از زندان اوین طی یک یادداشت تلگرامی در کانال شخصی خودش نوشت: طی بازدیدی که بهمراه هیات نمایندگان مجلس از زندان اوین داشتیم موفق به صحبت با باقیمانده کمی از بازداشت شدگان حوادث دیماه شدیم.

 

سینا قنبری جوانی که در غروب یازدهم دی ماه ۹۶ در یکی از ایسگاه‌های مترو تهران همراه با ۲۱ نفر دیگر، پس از مقاومت و درگیری بامامورین دستگیر و در ساعت ۱۲ شب به اتهام اخلال در نظم عمومی و نیز تبانی و اقدام علیه امنیت ملی تحویل بازداشتگاه اوین میشود.

 سینا در کنار سایر بازداشت شدگان حوادث دیماه در بند موقت (در محل ساختمانی که قبلا واحد اجرای احکام زندان بوده) مدت شش روز را بعنوان متهم سپری میکند.

برابر گزارش رییس سازمان زندانها بازپرس شعبه شش قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای سینا قنبری صادر میکند و در بدو ورود برابر فرمی که سینا پرکرده است اظهار داشته اعتیاد ندارد و لذا در بند افراد سالم و پاک نگهداری می شده است.

در روز ۱۶ دیماه ساعت ۳بامداد وارد محل سرویسهای بهداشتی زندان که در مجاورت بند خود در داخل ساختمان بند بوده می شود. پس از ورود به یکی از توالتها بیرون نمی اید. حدود دو ساعت بعد زندانی دیگری وارد محوطه سرویس بهداشتی می‌شود مستقیما به همان سرویسی می‌رود که سینا وارد شده بود با در بسته مواجه می‌شود تلاش می‌کند در را باز کند و باصحنه جسد افتاده سینا در کف سرویس بهداشتی مواجه و به حالت شوکه دوان دوان برمیگردد و لحظاتی بعد همان شخص با دو زندانی دیگر سراسیمه برگشته و جسد سینا را از سرویس بیرون کشیده و در کف محوطه سرویسها تلاش به احیای وی (به روش عادی با فشار سنگین دست بر سینه وی) می نمایند.

در آغاز بازدید از زندان وارد جلسه ای شدیم که رییس سازمان زندانهای کشور و مقامات قضایی و مدیران اجرایی زندان حضور داشتند و پس از ارائه گزارش آماری حوادث، نحوه مرگ سینا قنبری را که ظاهرا خودکشی بوده و پزشکی قانونی هم وقوع عمل خودکشی را در علت فوت وی تایید کرده، برای هیات نمایندگان مجلس تشریح کردند و فیلمی را نشان که دوربین‌های مداربسته نصب شده در سرویسهای بهداشتی ضبط کرده اند.

در این فیلم محوطه سرویسهای بهداشتی با شش واحد سرویس نشان داده میشود و یکی از زندانیان (با هویت سینا قنبری) که زیرپوش سفید به تن دارد با دمپایی ابی رنگ در حالیکه  کیسه پلاستیک مشکی بلند و پیچیده شده‌ای در دست راست دارد وارد می‌شود و مستقیما سمت یکی از سرویسها رفته و وارد آن می‌شود و در را بسته و دیگر هیچ چیز نمایش داده نمی شود. مدت بسیار طولانی بدون هیچ اتفاق یا حرکتی محوطه سرویسها ضبط شده تا اینکه حدود دو ساعت بعد یکی از زندانیان وارد شده و مستقیما به همان سرویسی که سینا رفته وارد میشود و با صحنه جسد افتاده بر زمین مواجه و به حالت بهت و شوکه برمیگردد.

از این فیلم در جاهای مختلف به اشتباه به نام فیلم خودکشی سینا قنبری نام برده می‌شود درحالیکه فیلم حاوی ساعاتی از وضعیت محوطه سرویسهای بهداشتی زندان بوده و داخل سرویس یا ماجرایی که منجر به مرگ شده در فیلم وجود ندارد و اساسا فیلمی از خودکشی وجود ندارد.

با انجام تحقیقات از هم بندیهای وی و نیز اشخاصی در محل سکونتش مقامات زندان به این نتیجه رسیده‌اند که وی قبلا قرص اعصاب مصرف می‌کرده و به گواهی هم بندی هایش حالتهای بیقراری در او مشهود بوده است.

پزشکی قانونی ضمن حضور در محل کشف جسد معاینات اولیه را انجام داده‌اند و در ساعت ۷ صبح جسد وی تحویل پزشکی قانونی گردیده است.

 متعاقبا نیز دادستان در زندان حضور یافته و شخصا با تمام هم بندی های سینا صحبت کرده است و بی واسطه تحقیقات لازم را بعمل آورده است.

افرادی از هیات نمایندگان مجلس در این بازدید با سه تن از زندانیان که هم بند سینا قنبری بوده اند نیز گفتگو داشتند.

هیات نمایندگان مجلس در مقام قضاوت در خصوص نحوه مرگ سینا قنبری نبوده و اساسا چنین قضاوتی پس از طی مقدمات و روند قانونی پس از اخذ نظر کارشناسان و پزشکی قانونی صرفا در صلاحیت مقام قضایی رسیدگی کننده است.

با فرض خودکشی این متهم، در اینکه آیا امکان پیشگیری از خودکشی وجود داشته یا خیر قطعا پس از بررسی پرونده و مستندات قابل اظهار نظر قطعی است.

صرفنظر از تاخیر بلاوجه حاصله در بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین مقامات زندان میتوانستند با روشنگری  بموقع از ایجاد بسیاری شبهات در خصوص نحوه مرگ سینا قنبری در افکار عمومی جلوگیری نمایند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر