کد خبر: 8581
A
علی خرم در گفت و گو با دیده بان ایران:

آمریکا برجام را پاره نمی کند اما برخی ها را در ایران را وادار می کند تا برجام را نقض کنند/ عده ایی در داخل می خواهند برجام نقض شود فقط منتظر بهانه اند

علی خرم به فضای داخل ایران اشاره کرد و گفت: عده ایی آماده اند که با یک یا علی مدد توافق هسته ای را نقض کنند، برخی با سخنانشان فضای متشنج را در دیپلماسی کشور حاکم خواهند کرد. عده ایی در ایران آماده اند که برجام را نقض کنند فقط منتظر بهانه اند.

آمریکا برجام را پاره نمی کند اما برخی ها را در ایران را وادار می کند تا برجام را نقض کنند/ عده ایی در داخل می خواهند برجام نقض شود فقط منتظر بهانه اند

علی خرم تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران به تحلیل رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران پرداخت؛ خرم به دیده بان ایران  می گوید: یک گروه تندروی ضد ایرانی در یک کشورابرقدرتی  مانند آمریکا  بر سر کار می آید و این امر قطعاً  برای ایران خطرناک است. روی کار آمدن ترامپ امنیت ملی و منافع ملی کشور را به خطر می اندازد.

خرم با اشاره به نگاه ترامپ درباره برجام گفت: نگاه ترامپ به برجام چنانکه در تبلیغات انتخاباتی مرتب از آن سخن گفته بسیار منفی است ترامپ ادعا کرده است که می خواهد برجام را پاره کند. اما باید در نظر داشت که این اظهارات بیش از هر چیز شعار تبلیغاتی بوده است و به نظر نمی رسد ترامپ توانایی عملی کردن آن را داشته باشد . در توضیح این شرایط می توان گفت رئیس جمهور جدید آمریکا  نمی تواند خارج از قوانین این کشور و بی توجه به معادلات جهانی این کار را انجام دهد. بنابراین رئیس جمهور آمریکا به سمت پاره کردن برجام پیش نخواهد رفت.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل درباره رویکردهای احتمالی آمریکا در قبال برجام گفت: جمهوری خواهان  تلاش می کنند ایران را به سمتی سوق دهند که برجام را نقض کند. به معنای بهتر با وارد آوردن فشار در حوزه های مختلف سعی می کنند ایران را وادار به واکنش در حوزه هسته ایی کنند. بدین ترتیب آمریکا برجام را پاره نمی کند اما می خواهد نیروهای مختلف در ایران را وادار کند تا برجام را نقض کنند.

خرم درباره ابزار آمریکا برای فشار بر ایران گفت: جمهوری خواهان و مخالفان برجام از ابزار تحریم ها در حوزه های دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن برجام بهره خواهند گرفت بدین ترتیب شرایط برای ایران سخت تر خواهد شد.

این دیپلمات در ادامه به فضای داخل ایران اشاره کرد و گفت: عده ایی آماده اند که با یک یا علی مدد توافق هسته ای را نقض کنند، برخی با سخنانشان فضای متشنج را در دیپلماسی کشور حاکم خواهند کرد. عده ایی در ایران آماده اند که برجام را نقض کنند فقط منتظر بهانه اند.  

خرم افزود: ترامپ برجام را به طور رسمی نقض نمی کند، ممکن است که با تحریم هایی به طور غیرمستقیم ایران را  در یک حرکت ایضایی قرار بدهد و بعد  در آن حرکت ایضایی برداشت ایران این باشد که اینها دارند اذیت می کنند و ایران هم همکاری نکند. دردولت فعلی ایران کماکان متعهد به ادامه ی کار برجام است آمریکایی ها نمی توانند نقض کنند اگر هم برفرض برجام را نقض کنند ایران به کمک 5 کشور دیگر که در آن امریکا دیگر نیست می تواند یک اجماعی علیه امریکا بوجود بیاورد و  آمریکا را در تنگنا قرار بدهد.  به شرط این که ایران خودش برجام را نقض کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر