کد خبر: 89200
A
نماینده مجلس دهم مطرح کرد:

حسینی شاهرودی: طرح جدید بنزین، سخیف است/ با این طرح مجلس یازدهم ۸۰ میلیون جمعیت ایران را درگیر واسطه‌گری می‌کنیم

نماینده مجلس دهم گفت: شاید طرح جدید بنزین در ظاهر به عدالت نزدیک باشد؛ اما از نگاه من، اقدامی سخیف است.

حسینی شاهرودی: طرح جدید بنزین، سخیف است/ با این طرح مجلس یازدهم ۸۰ میلیون جمعیت ایران را درگیر واسطه‌گری می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم در طرحی قصد دارد شیوه سهمیه‌بندی بنزین را تغییر دهد که بر اساس آن، سهمیه بنزین به‌جای خودروها، به تعداد افراد خانواده تعلق می‌گیرد. سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم سمنان در مجلس دهم شورای اسلامی در این باره گفت: «بعد از افزایش قیمت سوخت، تعدادی از دوستان در مجلس دهم، این طرح را مطرح کردند که در نهایت رد شد و با اتفاقاتی که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افتاد، بنا شد که دیگر طرح و لایحه‌ای در این زمینه مطرح نشود و از نظر شورای عالی سران تمکین کنیم.»

وی افزود: «با توجه به تذکری که مقام معظم رهبری دادند و نیز مسائلی که در کشور به‌وجود آمد، مصلحت بر این بود که دیگر طرح جدیدی ارائه نشود. طرح‌های دو فوریتی و سه فوریتی متفاوت نیز هیچ‌کدام مطرح نشدند و به نتیجه نرسیدند؛ از باب اینکه تصمیم سران را دچار خدشه نکنیم.»

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم تصریح کرد: «این طرح شاید در ظاهر به عدالت نزدیک باشد و به ظاهر این‌طور به نظر برسد که  همه اقشار جامعه با این طرح از محل بنزین نفع می‌برند؛ اما از نگاه من به عنوان کارشناس اقتصادی، این اقدام سخیف است. توزیع منابعی که به‌وسیله آن می‌توانیم به اشکال مختلف، اقشار کم‌درآمد را حمایت کنیم؛ عدالت نیست؛ بلکه مساوات است.»

۸۰ میلیون جمعیت ایران را درگیر واسطه‌گری می‌کنیم

وی به هزینه‌های جاری در کشور اشاره کرد و گفت: «با طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، ۸۰ میلیون جمعیت کشور از منابعی بهره‌مند می شوند که قسمت اعظم آن باید صرف زیرساخت‌های کشور می‌شد، نه صرف هزینه‌های جاری. با این اقدام به‌نوعی هزینه‌های جاری کشور را اضافه کرده‌ایم. هنوز جا دارد قیمت سوخت افزایش پیدا کند؛ ولی با این مکانیزم، نه. باید مکانیزم دیگری را برای توزیع عادلانه ثروت بین مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه داشته باشیم.»

حسینی شاهرودی یادآور شد: «در همه‌جای دنیا از جمله کشورهای سوسیالیستی، کشورهای سرمایه‌داری و کشورهای کمونیستی، نگاه‌شان بر این است که اگر بنا به پرداخت یارانه (سوبسید) است باید به افراد کم‌درآمد پرداخت شود؛ یعنی از اقشار پُردرآمد گرفته و به اقشار کم‌درآمد داده شود؛ اما با این مکانیزم، به‌نوعی همه ۸۰ میلیون مردم خود را درگیر واسطه‌گری می‌کنیم؛ یعنی خرید و فروش بنزین در سامانه؛ یا سامانه‌ای ایجاد می‌کنند که فرد منتظر است در پایان ماه، اگر بنزین خود را مصرف نکرد، دولت از او بخرد و به اقشار پُردرآمد بفروشد و پول آن را به حساب‌اش واریز کند. در حقیقت با این کار مردم را عادت می‌دهیم به رقم و ارقامی که ماهانه باید به حساب‌شان واریز شود و این خیلی بد است.»

طرح‌های موقت، مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند

وی با بیان اینکه در زمان توزیع هدفمندی یارانه‌ها نیز همین اتفاق افتاد، تصریح کرد: «آن زمان در روستاهای دور افتاده و  مناطق محروم، خانوارها با جمعیت هشت، 9 نفر به‌راحتی با 450 هزار تومان یارانه در ماه، امورات خود را می‌گذارند. این اقدام باعث شد کار و کاسبی و تولید کنار گذاشته شود. در یکی از همان روستاهای محروم، یکی از روستاییان گفت: «اگر با این هزینه ماهانه ۸۰۰ میلیون تومان که به این روستا، یارانه می‌دهند، کارگاهی به راه بیندازند و فرزندانم مشغول به کار شوند، خوشحال‌ترم»؛ یعنی به‌جای اینکه منابع کشور را به سمت زیرساخت‌ها و تولید سوق دهیم، به سوی مصرف و مصرف‌گرایی می‌بریم و این شیوه از نگاه من، صحیح نیست.»

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: «اعتقادم بر این است هر اتفاقی که قرار است در حوزه‌های اقتصادی کشور بیفتد، لازمه آن هماهنگی و انسجام بین سه قوه است و در شرایط بحران باید یکصدایی را در کشور شاهد باشیم. همه اعتقاد دارند اکنون دوران جنگ اقتصادی است؛ اما متأسفانه بر اساس این اعتقاد، عمل نمی کنند. کلام‌شان یک چیز است و در عمل، چیز دیگری نشان می دهند و هر کدام جبهه‌های مختلفی را باز کرده‌اند.»

حسینی شاهرودی در پایان تأکید کرد: «این طرح‌های موقتی و مُسکن، مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند. باید سه قوه به‌ویژه مجلس و دولت کنار یکدیگر باشند و هر تصمیمی که می‌گیرند یکصدا پشت سر آن بایستند؛ مجلس مصوب کرده و دولت قطعاً آن را اجرا کند. اگر طرحی تصویب شود و دولت آن را اجرا نکند طبیعتاً دود آن به چشم ملت خواهد رفت و ما دچار آسیب‌های جدی خواهیم شد، به‌ویژه قبل از انتخابات ۱۴۰۰ که باید مراقبت کنیم کارهای پوپولیستی انجام ندهیم.»

منبع: پیام نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر