کد خبر: 10091
A

گورخواب‌ها زنده‌اند، انکار بس است

گورخواب‌ اصطلاحی بود که دیروز در ادبیات مردم ایران متولد شد و همانند بمبی فضای خبری کشور را منفجر کرد. رئیس جمهور امروز به گزارش گورخواب‌های گورستان نصیرآباد واکنش نشان داد .

گورخواب‌ها زنده‌اند، انکار بس است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، قانون نوشت: گورخواب‌ اصطلاحی بود که دیروز در ادبیات مردم ایران متولد شد و همانند بمبی  فضای خبری کشور را منفجر کرد. رئیس جمهور امروز به گزارش گورخواب‌های گورستان نصیرآباد واکنش نشان داد . گفت:«چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران ببیند عده‌ای از هم نوعانش که آسیب اجتماعی دیدند شب به‌خاطر بی‌پناهی به قبر پناه ببرند. قبلا زنده به گور می‌گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند.» همچنین یکی از نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر کشور نسبت به وضعیت گورخواب‌ها در گورستان نصیرآباد انتقاد کرد. اما گویا مسئولان شهریار همچنان در خواب هستند و حتی صحبت‌های رئیس جمهور خود را نیز نشنیده‌اند چراکه آنها هنوز در مرحله انکار گورخواب‌ها به‌سر می‌برند؛ درحالیکه روحانی از این اتفاق ابراز تاسف کرده و بسیاری از شهروندان و مسئولان از او خواسته‌اند به‌خاطر گورخواب‌ها عذرخواهی کند.

شب آشفته گورخواب‌های بی‌گور

گورخواب‌ها شب گذشته خواب بسیاری را آشفته کردند، یکسری خیرین  بودند که در باران شدید شب گذشته گورستان و کوچه‌های اطراف آن را به‌دنبال گورخواب‌ها جست‌وجو کردند تا شاید بتوانند به آنها پتو، لباس گرم و غذا برسانند. اما گروه دیگر مامورانی دلسوزی بودند که در باران با مشت و لگد آمدند تا گورخواب‌ها را در کمپ‌های ترک اعتیاد ساماندهی کنند. در میان این انتقال، اگر سر گورخوابی هم شکست عیبی ندارد چراکه مسئولان دلسوز آنها هستند و می‌خواهند به آنها کمک کنند حالا اگر کمی هم کتک چاشنی آن شد، اشکالی ندارد.

صبح امروز خبرنگار «قانون» بنا به بیانیه اعلام شده از سوی فرمانداری شهریار برای بازدید به‌همراه مسئولان در فرمانداری شهریار حاضر شد که در کمال تعجب بازدید به یک نشست مطبوعاتی تبلیغی تبدیل شد.

گورخواب نداریم

سعید ناجی فرماندار شهریار در این نشست مسئله  گورخوابی در گورستان نصیرآباد را تکذیب کرد و گفت: «تعدادی کارتن‌خواب که از دسته معتادان پرخطر هستند و خانواده‌ای ندارند در گوشه کنار گورستان می‌ماندند اما به‌هیچ‌ وجه در گور نمی‌خوابیدن؛ مشکل کارتن‌خواب‌ها در شهریار وجود داشته اما در حدی نبوده که بخواهد به تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور تبدیل شود و این حاشیه‌ها را به‌دنبال داشته باشد. »

ناجی ضرب و شتم کارتن‌خواب‌ها را نیز تکذیب کرده و ادامه داد: «پس از شنیدن خبر، حوالی ظهر به گورستان رفتم تا خود از نزدیک آنجا را بازدید کنم که هیچ کارتن‌خوابی را در آنجا مشاهده نکردیم.»

فرماندار شهریار درحالی سعی دارد با پرخطر بودن معتادان اهمیت این ماجرا را کمرنگ کند درحالی براساس مستندات موجود این گورخواب‌ها نه‌تنها پرخطر نبوده بلکه خانواده نیز دارند که همچنان درپی آنها هستند.

گزارش گورخوابی اصل نظام را نشانه رفته!

پس از تکذیب‌های پی درپی فرماندار شهریار، نشست خبری با اظهارات عجیب و غریب شهردار باغستان جالب‌تر نیز می‌شود. محمد میرزمانی شهردار باغستان گفت:«کسانیکه این گزارش را منتشر کرده‌اند اصل نظام را نشانه گرفته‌اند. می‌خواهند با احساسات مردم بازی کرده و با ایجاد آتش درکنار گور و تجسم جهنم در دید مردم، خواسته‌اند افکار عمومی را متشنج کنند. »

بایدخوابیدن 4 نفر در گور را کارشناسان تایید کنند

او افزود: «من مشاهده کردم عکاسی دست یکی از این کارتن‌خواب‌ها را  گرفته بود و به‌زور می‌خواست درکنار گور از او عکس بگیرد. یک مسئله‌ای که در گزارش «شهروند » قید شده بود؛ خوابیدن 4 نفر در یک گور بود. دستور داده‌ام در این زمینه کار کارشناسی انجام دهند که آیا امکان خوابیدن 4 نفر در گور وجود دارد؟»

یکی از 3 نفر از گورخواب‌های باقی‌مانده در نصیرآباد که حالا در گوشه و کنار این گورستان پناه گرفته‌اند به «قانون» گفت: «ما را به کمپ نبردند چون دیشب اینجا نبودیم ولی شنیده‌ایم که مابقی را به کمپ‌ها برده‌اند. »

تذکر بادامچی به وزیر کشور در مورد گورخواب‌ها

درمیان این انکارهای و اظهارنظرهای شگفت انگیز مسئولان شهریاری؛ صبح امروز محمدرضا بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکری به وزیر کشور نسبت به وضعیت گورخواب‌ها در گورستان نصیرآباد انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد و از بیرون کردن این افراد از گورستان به‌عنوان تنها محل زندگی‌شان انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه کارتن‌خواب‌ها از سرمای روزگار به گورستان نصیرآباد پناه برده‌اند، گفت: تعدادی از گل‌های پرپرشده جامعه در زمستان، مأمنی را انتخاب کرده‌اند که آخرین جای انسان‌هاست. آنان در گورهای آماده، نشسته می‌خوابند و تکه‌های پلاستیک و لباس‌های کهنه، لحاف و زیراندازشان است.

وی افزود: با شرمساری از مشاهده چنین صحنه‌های دلخراش در گوشه و کنار کشورم، به مسئولین تذکر می‌دهم، چگونه با بی‌تفاوتی، نظاره‌گر و شنونده این رنج‌ها خواهید بود؟ عجب روزگاری است. امیر مومنان خطاب به مومنان می‌فرماید: «اگر در همسایگی تو شخصی گرسنه سر به بالن نهد و چاره چویی نکنی، مسلمان نیستی.» در قیاس این فرمایش مولا، ما در کجای جدول قرار داریم؟ آیا مسلمانیم و رحم را می‌فهمیم؟ مسئولین در پیشگاه خدای تبارک و تعالی چه پاسخی دارند؟

بادامچی در ادامه گفت: تاسف و تاثر بیشتر این است که تعدادی از زنان و مردان آسیب‌دیده به گور و کنار مردگان پناه برده‌اند و دلالان انسانیت دام خود را برای فریب بیشتر انسان‌های ضعیف در این اماکن گسترده‌اند و مواد افیون ارزان به فروش می رسانند. متاسفانه شنیده‌ها حاکی از این است که مسئولین گورستان با انتشار این گزارش، زنده‌ها را از گورستان بیرون کرده‌اند.

گور خوابی از فقر، برای دولت قابل تحمل نیست

رئیس جمهور با اشاره به موضوع گورخواب ها و نامه‌ای که اصغر فرهادی در این زمینه به او نوشته بود تاکید کرد: چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران ببیند عده ای از هم نوعانش که آسیب اجتماعی دیدند شب بخاطر بی پناهی به قبر پناه ببرند.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در محل سالن اجلاس سران اظهار کرد: من دیروز از یکی از هنرمندان نامه ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی ها از فقر کارتن خواب می شوند یا زیر پل ها می خوابند اما قبر خواب را کمترشنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدیم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.

وی ادامه داد: چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده ای از هم نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی پناهی به قبر پناه برده اند. قبلا زنده به گور می گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این مساله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست، بیان کرد: برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت و ملت و همه مسئول هستیم و در برابر فساد همه ما مسئولیم. بزرگترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای رسیدن به رستگاری همه باید به صحنه بیاییم یادآور شد: باید مردم را به خیر و نیکی دعوت کنیم و جلوی منکر و فساد بایستیم. یکی از وظایف مهم احزاب، گروه ها، سمن ها، تشکل ها، روزنامه ها، مجلات، سایت ها و رسانه ها  مقابله با فساد باید باشد. اگر همه به صحنه بیاییم و بازرسی و نظارت عمومی را که اسلام تحت دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر مقرر کرده، به خوبی استفاده کنیم می بینیم قدرت مردم بالاتر از دادگاه ها،‌بازرسی ها، دیوان ها و ارزیابی هاست.

در به وجود آمدن این وضعیت، دولت نیز بدون شک مقصر است و اگر در ابتدای روی‌کار آمدن روحانی، استانداران و فرماندارانی که ساز مخالف کوک می‌کردند، جابه‌جا می شدند، امروز حامیان دولت قبل برای دستیابی دولت به خواسته‌هایش هیاهو ایجاد نمی‌کردند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر