کد خبر: 152390
A

رییس سازمان مدیریت بحران: ۲۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطرات ناشی از فرونشست هستند

محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تقریبا در ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع که حدود ۸ تا ۹ درصد مساحت کشور می‌شود، شاهد فرونشست هستیم.

رییس سازمان مدیریت بحران: ۲۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطرات ناشی از فرونشست هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره بحران فرونشست در کشور گفت: از سال ۱۳۷۸ که فرونشست زمین در فامنین همدان اعلام شد تا این تاریخ بی‌وقفه با صرف زمان قابل ملاحظه‌ای کارشناسان مطالعات و اقدامات خود را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایج نامطلوب توسعه پهنه‌های فرونشست زمین در سرزمین ایران را همه شاهد هستیم، ادامه داد: آخرین ارزیابی از تجمیع تمام نقشه‌های موجود که شامل نقشه‌های سازمان نقشه‌برداری، سازمان زمین شناسی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن و شهرسازی و… نشان می‌دهد که فرونشست در کشور ما جدی است و باید به آن دقت کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی تصریح کرد: ما باید در مورد آب‌های زیرزمینی که برداشت می‌کنیم، دقت لازم را داشته باشیم، اگر این دقت را نداشته باشیم مرتب آبخوان‌ها تخلیه شده و عدم جایگزینی آب در این آبخوان‌ها باعث مرگ آبخوان‌ها می‌شود و خطرات فرونشست را نیز به صورت جدی برای ما به دنبال دارد.

نامی خاطرنشان کرد: تقریبا در ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع که حدود ۸ تا ۹ درصد مساحت کشور می‌شود، شاهد فرونشست هستیم، جمعیتی حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون نفر در این پهنه ساکن هستند. تعداد ۲۸۰ شهر و ۹۲۰۰ روستا در معرض خطرات ناشی از فرونشست قرار دارند. زوم‌های فرونشست در برخی از شهرها قابل توجه است و نباید اجازه دهیم تا آبخوان‌ها از بین بروند و شاهد مرگ آبخوان‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: فرونشست در تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشتر باید توجه شود و ما نیز به دنبال این هستیم که با یک برنامه خاص و مدون انتقال آب به سفره‌های زیرزمینی انجام شود تا آب خوان‌ها از بین نروند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به‌ عدم مصرف صحیح آب در کشور گفت: متاسفانه استاندارد مصرف آب را در بخش‌های مختلف رعایت نمی‌کنیم یعنی در بخش کشاورزی، در بخش صنعتی و بخش خانگی مصرف صحیح رعایت نمی‌شود و ما باید روی این موضوع یک برنامه آموزشی بسیار قوی در صدا و سیما و فضای مجازی و همچنین مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم. ما اگر می‌خواهیم کار مثبتی انجام دهیم باید به دانش آموزان از همین دوران مدرسه بیاموزیم این کودکان آیندگان اداره‌کننده این کشور بزرگ هستند و باید بدانند که خطرات پیش روی آن‌ها چیست و به آن‌ها مسائل را آموزش دهیم تا کودکان در منازل نقش پیشگیری کننده از مصرف بیش از حد را داشته باشند. نیاز است که صدا و سیما و فضای مجازی که اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند و هم رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به این موضوع بپردازند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر