کد خبر: 155430
A
دبیر اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با دیده بان ایران:

معاملات املاک در برخی مناطق تهران با دلار انجام می شود/ با پدیده هجوم اجاره نشین ها به مناطق حاشیه ای پایتخت روبرو هستیم/ مخالف خانه های اشتراکی هستیم

سعیدلطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران درخصوص افزایش حاشیه‌نشینی به دیده‌بان ایران گفت: چند سال پیش در پرند، پردیس و منطقه 22 مسکن خالی زیاد داشتیم ولی الان خانه خالی به سختی پیدا می‌شود. ساکنین این مناطق اغلب کسانی هستند که از شهرستان به تهران آمدند و از پس اجاره‌بها بر نیامده‌اند یا کسانی که در تهران زندگی می‌کردند و نتوانستند با هزینه‌های سنگین اجاره‌بها در تهران ادامه دهند و به حاشیه نشینی روی آوردند.

معاملات املاک در برخی مناطق تهران با دلار انجام می شود/ با پدیده هجوم اجاره نشین ها به مناطق حاشیه ای پایتخت روبرو هستیم/ مخالف خانه های اشتراکی هستیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ درخواست برای خانه‌هایی با متراژ و امکانات کمتر، مهاجرت به حاشیه شهر، پدیده‌هایی همچون اتوبوس خوابی، اجاره خانه‌های اشتراکی، اجاره زیر زمین و بالا پشت بوم و کانکس‌نشینی تنها یک جنبه از پیامدهای افزایش اجاره بها مسکن است.

سعید لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به اینکه افزایش اجاره بها متاثر از چه مقولاتی است، به سایت دیده‌بان ایران گفت: «این مقوله عرضه و تقاضاست که هنوز به پیک اجاره وارد نشده‌ایم تا به طور مشخص بگوییم قیمت چه میزان تکان می‌خورد. از طرفی هم به نظر من کمبود مسکن موثر است یعنی اگر عرضه زیاد باشد، این مقدار فشار وارد نمی‌شود.»

وی همچنین درخصوص تاثیر نوسانات ارزی عنوان کرد: «مقداری هم نوسانات ارزی بود که روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر داشت و قیمت مسکن کمی گران شد. از آنجایی که قیمت اجاره تابعی از قیمت مسکن است شاهد افزایش افزایش قیمت اجاره در همه مناطق تهران هستیک»

لطفی درباره نقش سیاست‌ بانک‌ها بر افزایش میزان اجاره مسکن گفت: «سیاست بانک‌ها فقط به نفع خودشان است و کاری نمی‌کنند. اگر بخواهند وام اجاره مسکن بدهند، آنقدر سنگ‌اندازی می‌کنند که در نهایت بعد از طی کردن هفت خوان رستم می‌گویند بودجه نداریم. اگر هم وام را بدهند هم زمانی پرداخت می‌کنند که به درد مستاجر نمی‌خورد.»

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران، در واکنش به اجاره خانه اشتراکی، بیان کرد: «من مخالف خانه‌های اشتراکی هستم و فکر نمی کنم چنین چیزی وجود داشته باشد. چراکه جایی که می‌خواهند اجاره کنند را به یک خانواده اجاره می‌دهند نه به چند خانواده. مگر خانه‌های دربستی باشد که دیگر داستانش فرق می‌کند ولی هر آپارتمان را یک خانواده یا یک نفر اجاره می‌کند.»

سعیدلطفی، عضو اتحادیه مشاوران املاک درمورد فروش خانه به دلار،  در پاسخ به دیده بان ایران گفت: «برخی از مالکین به دلیل اینکه پول‌شان از تورم عقب نیافتد و سرمایه‌شان را از دست ندهند، به دلار می‌فروشند. در قراردادشان هم این را عنوان نمی‌کنند مثلا می‌گویند این خانه را به 20 میلیارد تومان می‌فروشم و در مقابل به خریدار می‌گویند که معادل همین مبلغ را به دلار بدهد. این بین فروشنده و خریدار است و گرنه ما اعلام کرده‌ایم که این کار خلاف است و در بنگاه‌ها انجام نمی‌دهند.»

تنظیم قرارداد اجاره آپارتمان با قیمت دلار تخلف است 

لطفی در پاسخ به این سوال درباره اجاره آپارتمان و پنت هاوس در ازای دریافت دلار  خاطرنشان کرد: «موارد اجاره خانه با دلار هم آن طور که من می دانم سفارتخانه‌ها هستند و افراد عادی با دلار خانه اجاره نمی کنند، اگر کسی با دلار قرار داد اجاره بسته، قطعاً تخلف کرده،تنظیم قرارداد اجاره آپارتمان با قیمت دلار تخلف است »

 با پدیده هجوم اجاره نشین ها به مناطق حاشیه ای تهران روبرو هستیم 

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک درخصوص افزایش حاشیه‌نشینی، مطرح کرد: «چند سال پیش در پرند، پردیس و منطقه 22 مسکن خالی زیاد داشتیم ولی الان خانه خالی به سختی پیدا می‌شود. ساکنین این مناطق اغلب کسانی هستند که از شهرستان به تهران آمدند و از پس اجاره‌بها بر نیامده‌اند یا کسانی که در تهران زندگی می‌کردند و نتوانستند با هزینه‌های سنگین اجاره‌بها در تهران ادامه دهند و به حاشیه نشینی روی آوردند. با پدیده هجوم اجاره نشین ها به مناطق حاشیه ای تهران روبرو هستیم .»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر