کد خبر: 158741
A

ارتودنسی شفاف؛ معجزه قرن!

ارتودنسی شفاف یا الاینر شفاف یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است. این مدل ارتودنسی از جنس پلاستیکی شفاف است که دندان های شما را پوشش داده و بدون آنکه کسی متوجه درمان شما شود، باعث مرتب شدن دندان هایتان می شود.

ارتودنسی شفاف؛ معجزه قرن!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ارتودنسی شفاف یا الاینر شفاف یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است. این مدل ارتودنسی از جنس پلاستیکی شفاف است که دندان های شما را پوشش داده و بدون آنکه کسی متوجه درمان شما شود، باعث مرتب شدن دندان هایتان می شود.

 ارتودنسی شفاف نوعی ارتودنسی نامرئی متحرک است که بهداشت و مراقبت آن ها به شما بستگی دارد؛ هر وقت که بخواهید می توانید آن را از دهانتان خارج و هر وقت هم بخواهید به دهانتان برگردانید.

طول درمان با ارتودنسی شفاف به نسبت ارتودنسی فلزی سنتی کوتاه تر است؛ البته مدت زمان درمان تا حد زیادی به اراده و تحمل شما نیز بستگی دارد. 

در صورت استفاده از ارتودنسی شفاف دیگر نیازی نیست با ارتودنسی های فلزی، براکت ها و سیم های بد شکل در جمع ظاهر شوید و این مدل ارتودنسی گزینه مناسبی برای بزرگسالان است. البته قبل از اینکه بیشتر درباره این روش نوین ارتودنسی صحبت کنیم باید بدانید که انتخاب مدل ارتودنسی بر عهده دکتر ارتودنسی است. 

مزایای ارتودنسی شفاف یا الاینر شفاف چیست؟

مزایای مهم و اصلی ارتودنسی شفاف این است که کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود. همچنین از طرفی به دلیل متحرک بودن این نوع دستگاه ارتودنسی، در مواقعی مثل غذا خوردن، مسواک زدن، نوشیدن و ... می توانید الاینرها را از دهانتان خارج کنید که این مزیت باعث جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها، عفونت، پوسیدگی و سایر بیماری های دهان و دندانی می شود.

از مزایای دیگر الاینرهای شفاف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده کردن از قالب های شفاف، به دلیل نامرئی بودن به زیبایی لبخند بیمار می افزاید.
  • به دلیل متحرک بودن الاینرها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها کار دشواری نیست.

هزینه درمان با الاینرهای شفاف چقدر است؟

این مورد هم می تواند یکی از مزایای ارتودنسی شفاف باشد؛ چرا که هزینه ارتودنسی شفاف تفاوت چندانی  با هزینه ارتودنسی سنتی ندارد. در مقابل این روش ارتودنسی مزایای بیشتری به نسبت ارتودنسی سنتی دارد. 

این نوع ارتودنسی کاملا به صرفه تر از مدل های دیگر است. برای ساخت الاینرهای شفاف دکتر ارتودنسی، دندان های شما را قالب گیری می کند و قالب را به لابراتوار ارسال می کند. لابراتوار قالب های ارتودنسی را با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری ( Analyzer shape 3) می سازد. ارتودنتیست شما بر اساس میزان ناهنجاری های دندانی تعدادی الاینر برای شما تجویز می کند که هر کدام از آنها را باید به مدت دو هفته استفاده کنید. 

 

33

معایب الاینر چیست؟

  • از آنجا که الاینرها ثابت نیستند؛ بنابراین نتیجه درمان به همکاری شما با پزشک بستگی دارد. در صورتی که روزانه حداقل 20 ساعت از الاینرها استفاده نکنید، احتمال به هدر رفتن هزینه و زمان شما زیاد است. 
  • اگر بهداشت را رعایت نکنید امکان تغییر رنگ و تاب برداشتن الاینرها وجود دارد. 

شرایط استفاده از ارتودنسی شفاف چیست؟

در ارتودنسی شفاف محدودیتی در سن نیست و کودکان هم می توانند تحت درمان این مدل ارتودنسی باشند؛ اما به دلیل اینکه، در این روش درمانی نیاز به همکاری از سوی بیمار است، معمولا این روش ارتودنسی به کودکان توصیه نمی شود.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که همه بزرگسالان هم نمی توانند تحت درمان این مدل ارتودنسی باشند؛ به دلیل اینکه الاینرها محدودیت هایی دارند و قادر به درمان ناهنجاری های شدید دندانی نیستند. 

اگر تشخیص متخصص ارتودنسی این است که این مدل ارتودنسی نمی تواند بد فرمی و ناهنجاری های دندانی شما را برطرف کند به پزشک خود اعتماد کنید و با این موضوع کنار بیایید.

3

دستورالعمل استفاده از الاینرهای شفاف

زمان استفاده هر یک از الاینرها یک هفته الی 10 روز است. در اوایل استفاده از الاینرها، بیمار ممکن است به دلیل فشاری که به دندان ها وارد می شود کمی احساس ناراحتی داشته باشد، که پس از گذشت چند روز این احساس رفع خواهد شد. 

بیماری که تحت درمان ارتودنسی شفاف است بایستی روزانه حداقل 20 ساعت الاینر را در دهانش نگه دارد. این مدت زمان طوری تعیین شده است که استخوان های پشت دندان را بازسازی کند. در صورتی که این بازسازی انجام نگیرد، پس از برداشتن الاینرها، دندان ها به مدل قبلی برمی گردند. 

در زمانی که الاینرها بر روی دندان هایتان است؛ تنها می توانید آب ولرم یا خنک بنوشید. با این تفاسیر در صورت استفاده از الاینرها نمی توانید از مواد خوراکی جامد، مایعات گرم، نوشیدنی های قند دار یا رنگی استفاده کنید؛ به دلیل اینکه باعث تغییر شکل یا تغییر رنگ الاینرها می شود. 

بنابراین هنگامی که می خواهید غذا بخورید الاینر را از دهانتان خارج و بعد از شستشوی دهان و الاینر، می توانید الاینر را به دهانتان باز گردانید. برای شستن الاینرها می توانید از یک مسواک نرم و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید و قبل از استفاده، الاینر را خوب آبکشی کنید.

چرا ارتودنسی شفاف؟

شاید همچنان سوال شما این باشد که چرا ارتودنسی شفاف به نسبت روش های سنتی ارتودنسی ارجحیت دارد، با ما همراه باشید تا با جمع بندی مزایای روش نوین ارتودنسی، شما را به انجام آن قانع کنیم. 

امروزه متخصصین ارتودنسی بنابر دلایل زیر، برای اصلاح بد فرمی های دندان، استفاده از الاینرهای شفاف را به ارتودنسی های سنتی ترجیح می دهند:

  • ارتودنسی شفاف نامرئی است.
  •  بیمار محدودیتی در رژیم غذایی ندارد.
  • باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها نمی شود.
  •  محدودیتی در سن ندارد.
  • استفاده از ارتودنسی شفاف بسیار راحت است و در مقایسه با سیم و براکت ارتودنسی باعث ایجاد زخم در دهان و لثه نمی شود.
  • 60 درصد از بیمارانی که به مراکز ارتودنسی مراجعه می کنند، کاندیدای درمان ارتودنسی شفاف هستند. 
  • در زمان غذا خوردن می توانید آنها را از دهانتان خارج کنید و از غذا خوردن لذت ببرید.
  •  به راحتی می توانید از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • ارتودنسی شفاف جلب توجه نمی کند و در طول درمان می توانید با اعتماد بنفس لبخند بزنید و در اجتماع حاضر بشوید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر