کد خبر: 149721
A
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی :

بحث زن و زندگی که امروز در جامعه مطرح می‌شود، ریشه در تاریخ ما و فردوسی و حافظ دارد

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت‌های جدید در علوم انسانی اسلامی بیان کرد: نظریه‌های اسلامی هویت، رشد، شخصیت از ظرفیت‌های جدید علوم انسانی است، در این زمینه دانشمندان معاصری که در قید حیات هستند، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند باید از آنها استفاده کنیم.

بحث زن و زندگی که امروز در جامعه مطرح می‌شود، ریشه در تاریخ ما و فردوسی و حافظ دارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت‌های جدید در علوم انسانی اسلامی بیان کرد: نظریه‌های اسلامی هویت، رشد، شخصیت از ظرفیت‌های جدید علوم انسانی است، در این زمینه دانشمندان معاصری که در قید حیات هستند، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند باید از آنها استفاده کنیم.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ظرفیت‌های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست، در کنار نداشته‌ها، ضعف‌ها و نقص‌ها می‌توان به ظرفیت‌های ایجابی اشاره کرد تا بدانیم که هستیم، چه هستیم و چه داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی ایجابی افزود: یک دسته ظرفیت‌ها در متون اسلامی است که باید آنها را بازخوانی و باز فهمی کنیم چراکه برای جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی دستاورد خوبی خواهد داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مفهوم حکمت را کاملا رها کرده‌ایم، گفت: نام دین ما اسلام است و سلام نام خداوند است، اسلام تاکید بر قلب سلیم عقل سلیم دارد، سلامت شبکه مفهومی است که اگر بکار بگیریم می‌بینیم چه دستاوردی در سلامت اجتماعی دارد.

وی با اشاره به مفهوم ولایت اظهار کرد: مفهوم ولایت پیوند ناگسستنی ولی فقیه با مولا علیه و مولا علیه با ولی فقیه است، ولی فقیه در راس نیست یعنی حکمرانی هرمی نیست بلکه محوری است، اگر مفهوم ولایت را موشکافی کنیم حکمرانی ولایی و مردم از آن بیرون می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ظرفیت‌های متون اسلامی گفت: بسیاری از نظریه‌ها و ظرفیت‌های اسلامی که کار شده، میراث گذشته هستند.

وی افزود: این ظرفیت‌ها در عرفان و حکمت اسلامی و در معارف تفسیری و حدیثی به‌کار گرفته شده و طوری است که هم اکنون در جهان غرب پشت سرهم آثاری از ظرفیت‌های عرفان اسلامی و حکمت اسلامی منتشر می‌کنند، اگر آنها را نبینیم در درک انسداد پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جدید در علوم انسانی اسلامی بیان کرد: نظریه‌های اسلامی هویت، رشد، شخصیت از ظرفیت‌های جدید علوم انسانی است، در این زمینه دانشمندان معاصری که در قید حیات هستند، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند باید از آنها استفاده کنیم. ظرفیت‌های معنوی ما کم نیست متاسفانه آن‌ها را به‌کار نگرفته‌ایم.

خسروپناه تأکید کرد: من دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمتی خواهم برد که به تشکل‌های مردمی، نخبگانی و حلقه‌های میانی توجه شود. باید شناسایی دقیقی انجام شود و از افرادی که ویترینی برای نمایش خود ندارند، درخواست کنیم تا حضور پیدا کنند. برای مثال شهید شهرکی در زاهدان ۵۰۰ انسان معتاد را از دام اعتیاد نجات داد. ما ده‌ها امام جماعت فعال فرهنگی ـ اجتماعی داریم که در مناطق محروم کشور بدون هیاهو فعالیت می‌کنند. باید این افراد شناسایی و مشارکت داده شوند و در نظریه فرهنگی و اجتماعی از آن‌ها استفاده کنیم.

خسروپناه با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی زیادی داریم، گفت: بحث زن و زندگی که امروز در جامعه مطرح می‌شود نشان می‌دهد که ظرفیت فرهنگی عظیمی در متون فارسی و تاریخی( شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی و در آثار ادبی ) داریم.

وی گفت: در تاریخ ایران فرهنگ برهنگی در زن ایرانی معنا نداشت و هویت زن ایرانی هویت عفاف و انسانیت و خانواده است. این فرهنگ عمیق در متونی نظیر بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی قابل مشاهده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: البته باید توجه داشت که ظرفیت مردمی در تصدی‌گری به وجود نمی‌آید چراکه مردم می توانند در تمام حوزه‌های عمرانی، سیاست‌گذاری ، تنظیم گری، سرمایه گذاری، گفتمان سازی و ساختارسازی و همچنین فناوری‌های نرم اجتماعی فعالیت داشته باشند.

وی افزود: امروزه جبهه مردمی تحصیل کرده و فکور هستند در ذات این مردم علم و فرهنگ و فکر و اندیشه نهفته است این ظرفیت عظیم مردمی است که بخشی از آن امروز اینجا جمع شده‌اند.

خسرو پناه با اشاره به ظرفیت کانونی نیز افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوبی تصویب شده است. ممکن است نقصی و نقدی در استمرار اسناد باشد اما مگر می‌شود حکمرانی بدون سند باشد، سند بسندگی غلط است یعنی ما در ادامه سند باید گفتمان سازی، پشتیبانی، تقسیم کار و برنامه‌ریزی کنیم باید نظارت به معنای حسابرسی فرهنگی داشته باشیم نظارتی منوط بر بازخورد فرهنگی داشته باشیم. تاکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۰ سند نوشته است.

وی ادامه داد: برخی کشورها مانند ژاپن و روسیه بیش از 120 سند نوشته اند اما سند بسنده نبوده‌اند و سند به بدنه ساختار رفته و اجرا شده است. نباید گرفتار این خطا شویم که بگویم سند زیاد داریم بلکه اسناد کمی نوشته شده است. مسجد جامعه‌پرداز، الگوی سوم زن، مشارکت مردمی در همه ساحت‌های حکمرانی، صنایع فرهنگی و... اسناد عملیاتی می‌خواهند تا دستگاه‌های حاکمیتی مکلف به اجرا شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: موضوع الگوی سوم زن به سند نیاز دارد، اینکه مردم در ساحت‌های مختلف حکمرانی حضور داشته باشد به سند نیاز دارد، موضوع صنایع فرهنگی به سند نیاز دارد. اینگونه برای حضور مردم در ساحت سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری برنامه‌ریزی می‌شود، سند جهت دهی و تقسیم کار را مشخص می‌کند، البته سند نظارت می‌خواهد، دستگاه‌های حاکمیتی مکلف‌اند تشکل‌های مردمی را در فرآیند حکمرانی به کار بگیرند اگر سند نداشته باشیم کار پیش نمی‌رود.

وی در ادامه افزود: سیاست های کلان نظام را مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده است، ما نیاز به سیاست‌های عملیاتی داریم، سیاست عملیاتی تکلیف جمعیت، وضعیت سقط جنین، طلاق، تک فرزندی را مشخص می‌کند. باید این موضوعات به بدنه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برود و انجام شود تا بتواند خودش را نشان دهد.

خسروپناه، با بیان اینکه باید شناخت عمیقی از تشکل‌های مردمی نخبگانی حلقه‌های میانی صورت گیرد، گفت: این تشکل‌ها کار زیاد می‌کنند اما نمایان نیست، باید همه را بشناسیم، بسیاری از آنها ویترین ندارند و پشت ویترین خیلی کارها را انجام می‌دهند، ما ده‌ها امام جماعت فعال فرهنگی اجتماعی در مناطق محروم فعالیت می‌کنند که ویترین و رسانه ندارند، باید ان‌ها را شناسایی کنیم و به میدان بیاوریم و آنها را در سیاست گذاری، قانون گذاری و مقرارت گذاری مشارکت دهیم، برخی از این دوستان پیشنهادهای ساختاری بسیار کاربردی می دهند که باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: همچنین می توان در نظریه های اجتماعی و فرهنگی از جبهه مردمی کمک گرفت، هرچند مبنای ما در نظریه های فرهنگی اجتماعی منظومه فکری امامین انقلاب است اما همین که نظریه چگونه تبیین شود میتوان از همین ظرفیتها استفاده کرد. آقای دکتر حاجی‌لو، دبیر ستاد فرهنگ اجتماعی و خانم دکتر خزعلی، دبیر ستاد خانواده و زنان هستند که باید شورای این دو ستاد را با حضور حلقه‌های میانی تشکیل دهند. اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان حاکمیتی نیز در این شورا حضور دارند تا مصوبات آن بعد از جمع‌بندی لازم‌الاجرا باشند و صرفاً به صورت بخشنامه‌ای نباشند.

وی با تاکید بر استفاده از سند مهندسی فرهنگی ادامه داد: راهبرد ۱۳ کلان سند نقشه مهندسی فرهنگی بر ساماندهی جبهه مردمی تاکید دارد، در این راهبرد آمده است که ساماندهی جبهه انقلاب اسلامی راهبری فعال و جنگ نرم خطوط انقلاب اسلامی است، اصل تعادل مشارکت اجتماعی است شبکه شورای فرهنگ و امید مشارکت استانها و شهرستانها یک ظرفیت بی بدیلی است، تشکل های مردمی کجای این شورای فرهنگی اسلامی هستند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظرفیت قانونی خوبی در مشارکت مردمی داریم اما این که چگونه استفاده شود باید مورد بحث قرار گیرد، به زودی سفرهای استانی را برای شناسایی تشکل‌های مردمی آغاز خواهیم کرد. برای ستاد فرهنگی اجتماعی و ستاد خانواده و زن شورای عالی انقلاب فرهنگی باید شورا با حضور حلقه های میانی و شخصیت های فکری فرهنگی تشکیل شود و جبهه مردمی در خصوص انتخاب اعضای آن نظر بدهند البته اعضای حقیقی شورای انقلاب فرهنگی و برخی از مسئولان حاکمیتی هم در این شورا حضور دارند تا زمانی که به جمع بندی رسیدند مصوبات را اجرا کنند.

خسروپناه با بیان اینکه کارهای زمین‌مانده بسیار است و همه کارها را نمی‌توان عملیاتی کرد، گفت: باید یک محور اصلی را انتخاب کنیم و دور آن محور کار کنم و به عقیده بنده محور اصلی آموزش و پرورش است ظاهراً نظر حضرت آقا نیز همین است. تمام این بخش ها که گفته شد همچون بحث مسجد جامع پرداز، الگوی سوم زن، مشارکت های مردمی در حکمرانی، صنایع فرهنگی، فناوری های نرم و سایر حوزه‌ها روی آن ها متمرکز کنیم. باید بعد از انتخاب محور اصلی تمام مباحثی که مطرح شد را بر آن متمرکز کنیم.

وی بیان کرد: باید الگوی سوم زن در آموزش و پرورش پیاده شود، دختران و مادران دانش آموزان در اموزش و پرورش محور قرار دهیم. اگر بخواهیم این الگو را در جامعه پیاده کنیم، بسیار هزینه‌بر است. باید ابتدا دختران و مادران دانش‌آموزان را در آموزش و پرورش دریابیم. اندیشه ورزی، تدبیر و گفتمان ساز ی کنیم تا تکلیف دستگاه‌ها را مشخص شود و اینکه نقش صداو سیما، وزارت ارشاد در محور معین چیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: برای چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی و خانواده و زنان که در دبیرخانه داریم، باید چهار شورا ایجاد شود که متفکرین و فعالان میدان در جبهه مردمی نمایندگان خود را معرفی کنند.

وی افزود: این افراد بیایند در این شوراها مشارکت کنند اما نه این که بیایند در شوراها حل شوند، آنها باید شورا را در جبهه مردمی حل کنند.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضرت آقا می فرمایند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه و نقش هدایت‌گری دستگاه‌های حاکمیتی و جبهه های مردمی باشد که حرف درستی است سوال این است از چه طریقی؟ از طریق هدایتگری جبهه مردمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی. باید کارهای عمیقی انجام داد به هر مصوبه‌ای نیاز است بفرمایید تصویب شود اعضای شورا و رئیس جمهور نظرشان این است که از جبهه مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: در نهایت باید آنچه گفته شد را دسته بندی و اجرا کنیم و آن تعاریفی که نیاز به اجرا دارد را به دستگاه‌ها بدهیم. ما کمک و پشتیبانی می‌کنیم، حتی اگر 5 درصد این وضع فرهنگی را جلو ببریم موفق هستیم مهم این ریل گذاری است که با کمک دوستان اتفاق بیفتد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر