کد خبر: 150300
A
فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی:

در سه سال گذشته ۴۰ جوینده گنج جان خود را از دست دادند

سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: در سه سال گذشته ۴۰ حفار جان خود را از دست دادند.

در سه سال گذشته ۴۰ جوینده گنج جان خود را از دست دادند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ساری با بیان اینکه ساخت، نگهداری و فروش فلزیاب‌ها جرم و منوط به داشتن مجوز میراث‌فرهنگی است، گفت: در سه سال گذشته ۴۰ حفار جان خود را از دست دادند.

او افزود: ۱۷ هزار و ۵۰۰ قلم اشیای تاریخی کشف شده است که ۸ هزار و ۴۶۰ مورد اشیای تقلبی بودند.

سردار مهری با بیان اینکه حدود ۶۰۰ دستگاه فلزیاب سالانه در کشور توقیف می‌شود، ادامه داد: انبارهای ما از دستگاه‌های ضبط شده پر شده است و این ادوات به‌زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

او با اشاره به کمبود امکانات و نیروی انسانی، گفت: یگان حفاظت از میراث تاریخی کشور در استان‌های پهناور کشور مثل مازندران فقط یک خودرو دارد و اگر امکانات افزایش یابد موفقیت‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

بازدید بیش از ۱۸ میلیون نفر از اماکن تاریخی کشور

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پس از فروکش کردن نسبی کرونا فضای مناسبی برای سفر بوجود آمده است و ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ابتدای امسال تاکنون از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور دیدن کردند.

او حفظ و حراست از ابنیه تاریخی را عامل توسعه گردشگری پایدار دانست و افزود: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ۳۵ هزار اثر ثبت ملی در کشور را محافظت می‌کند.

سردار مهری با بیان اینکه ۲۶۰ پایگاه حفاظتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: ماموران یگان حفاظت، آثار میراثی کشور را در ۴ بعد حفاظتی، امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی حراست می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی مانند آموزش و پرورش، رسانه‌ها و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی را در حفظ میراث تاریخی کشور موثر دانست و گفت: ۶ هزار نفر از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران کشور در حفاظت از این میراث با این یگان همکاری می‌کنند.

سردار مهری افزود: سامانه ۰۹۶۶۲ برای ارتباط با مردم در خصوص گزارش‌های دست اندازی به این حوزه‌ها راه اندازی شده است.

او پیشگیری را کم هزینه‌ترین کار برای کاهش هزینه‌های ارتکاب جرم دانست و ادامه داد: اولویت اول رویکرد غیر کیفری است، اما وقتی نتایج مدنظر محقق نشود با رویکرد کیفری و با شدت بیشتری ورود خواهیم کرد.

فرمانده یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور گفت: یک هزار و ۲۸۱ مامور یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به‌عنوان ضابط قضایی شناسایی شدند که ۱۰۱ نفر در مازندران فعال هستند.

در این مراسم از کارت ویژه ضابط دادگستری یگان حفاظت در مازندران رونمایی شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر