کد خبر: 155854
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

نقدعلی، نماینده مجلس: مجلس لایحه عفاف و حجاب را قبول ندارد، لایحه را در شان نظام اسلامی اصلاح می کنیم/ لایحه قوه قضاییه با نگاه حداقلی با کشف حجا‌ کنندگان برخورد کرده نه بازدارندگی/ برای برخورد با کشف حجاب لایحه‌ای در شان نظام اسلامی تصویب می‌کنیم

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم اصفهان در واکنش به انتقاداتی که به لایحه حجاب و عفاف وارد شده است، به دیده‌بان ایران گفت: متاسفانه نمی‌دانم چرا قوه قضاییه انقدر با نگاه حداقلی برخورد کرده است نه با نگاه بازدارندگی اساسی.رفتارهایی که در بحث حجاب دارد در جامعه اتفاق می‌افتد، توطئه دشمن است و بحث برهنگی و رفتن به سمت خودنمایی را ترویج می‌کند، بنابراین باید یک ساز و کار بازدارنده تعریف شود. ساز و کارها هم متنوع و مختلف است؛ فعلا برخی از آن‌ها در این لایحه دیده شده ولی متاسفانه در برخی از موارد نه تنها آمر به معروف و ناهی ازمنکر تقویت نشده بلکه تضعیف شده است.

نقدعلی، نماینده مجلس: مجلس لایحه عفاف و حجاب را قبول ندارد، لایحه را در شان نظام اسلامی اصلاح می کنیم/ لایحه قوه قضاییه با نگاه حداقلی با کشف حجا‌ کنندگان برخورد کرده نه بازدارندگی/ برای برخورد با کشف حجاب لایحه‌ای در شان نظام اسلامی تصویب می‌کنیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روز گذشته بود که متن کامل لایحه عفاف و حجاب منتشر شد (اینجا بخوانید). با انتشار متن این لایحه، موجی از مخالفت‌ها و انتقادات به سمت آن روانه شد. به باور مخالفان این لایحه از جمله کیهان، نه تنها بازدارنده نیست، بلکه «بی‌حجابی» را «تسهیل» هم کرده است. اکنون باید منتظر تصمیم کمیسیون فرهنگی مجلس، به عنوان اصلی‌ترین کمیسیون بررسی کننده این لایحه ماند تا مشخص شود با ایجاد چه تغییراتی آن را به صحن علنی مجلس می‌فرستد.

محمد تقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درخصوص انتقاداتی که به این طرح وارد شده است، به دیده‌بان ایران گفت: «پیرامون بحث لایحه عفاف و حجاب ما شاهد قصور در اقدام هستیم. یعنی هم قوه قضاییه و هم دولت در ارسال لایحه تاخیر داشتند و باید زودتر اقدام می‌کردند. اما درمورد نقدهای دغدغه‌مندان و دلسوازن عفاف و حجاب، من هم قبول دارم و انتقادات وارده را صحیح می‌دانم. باید کیفیت چینش قانون برای کسانی که از آن تخطی می‌کنند، در نظر گرفته و بازدارنده باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «اما باید این نکته را بگویم که زمانی که طرح یا لایحه‌ای به مجلس می‌آید، تا به مرحله نهایی و تصویب برسد، پیشنهادات و اصلاحات متعددی در آن انجام می‌شود. قوه قضاییه تغییراتی داده که ما به ضعف برخوررد نقد داریم. یعنی قوه قضاییه باید پایه‌گذاری محکمی می‌کرد. متاسفانه نمی‌دانم چرا قوه قضاییه انقدر با نگاه حداقلی برخورد کرده است نه با نگاه بازدارندگی اساسی.»

نقدعلی ادامه داد: «با این تفاصیل، پایه این طرح قوی نیست و امیدواریم بتوانیم این ضعفی که درطراحی رخ داده است را در صحن علنی به قوتی برسانیم. هر چند گاهی آنقدر یک طرح یا لایحه ضعیف بسته می‌شود که هر چه قدر برای قوت آن تلاش می‌شود، باز هم به حد مطلوب نمی‌رسد، همچون ساختمانی است که فوندانسیون ضعیفی دارد و امکان اضافه طبقه به آن وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم در صحن اصلاحات لازم را انجام دهیم و تراز مطلوبی که مردم از ما مطالبه دارند را به عمل برسانیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برای بازدارندگی چه اصلاحاتی باید روی لایحه صورت گیرد، به دیده بان ایران گفت: «رفتارهایی که در بحث حجاب دارد در جامعه اتفاق می‌افتد، توطئه دشمن است و بحث برهنگی و رفتن به سمت خودنمایی را ترویج می‌کند، بنابراین باید یک ساز و کار بازدارنده تعریف شود. ساز و کارها هم متنوع و مختلف است؛ فعلا برخی از آن‌ها در این لایحه دیده شده ولی متاسفانه در برخی از موارد نه تنها آمر به معروف و ناهی ازمنکر تقویت نشده بلکه تضعیف شده است. در مواردی باید بازنگری شود تا یک لایحه‌ای در شان نظام دینی  و اسلامی تعریف شود.»

نقدعلی در پاسخ به اینکه آیا کلیات این لایحه در کمیسیون فرهنگی تصویب می‌شود، گفت: «خیلی قاطعانه نمی‌توانم بگویم چراکه ممکن است کمیسیون اصلاحات لازم را انجام دهد و به صحن اعلام کند. چون کمیسیون دستش برای اصلاح باز است نیاز به رد ندارد، اصلاحات را انجام می‌دهد. در شرایط فعلی مجلس لایحه حجاب را قبول ندارد، لایحه را اصلاح و مجازات ها را بازدارنده می کنیم»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر