کد خبر: 16394
A

دانشور: خانواده شهدای آتش‌نشان همچنان پیگیر مطالبات خود هستند

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: خانواده شهدای آتش‌نشان همچنان پیگیر مطالبات خود هستند و کمیته مربوطه بررسی این موضوع نیز هنوز گزارشی ارائه نکرده است.

دانشور: خانواده شهدای آتش‌نشان همچنان پیگیر مطالبات خود هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فاطمه دانشور در نشستی خبری خود پیرامون ارائه گزارش عملکرد کمیته اجتماعی شورای شهر تهران به 21 بازدید خود از محلات پرخطر و بافت‌های فرسوده شهر تهران اشاره کرد و گفت: این بازدیدها منجر به تنظیم گزارش‌هایی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله زنان کارتن‌خواب، زنان معتاد، اعتیاد کودکان، ناامنی اجتماعی و... شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده آسیب‌های اجتماعی شهر تهران برآید و در این زمینه ضعف در هماهنگی بین‌بخشی وجود دارد ادامه داد: از آنجایی که دولت باید به بحث رفاه اجتماعی بپردازد این گزارش‌ها را به وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و معاونت زنان ریاست جمهوری ارائه دادیم.

دانشور با یادآوری اینکه در آن زمان آمار زنان کارتن‌خواب پایتخت 1500 تا 2 هزار نفر بود اظهار کرد: برای چنین جمعیتی گرم‌خانه وجود نداشت و تنها برای مردان کارتن‌خواب گرم‌خانه راه‌اندازی شده بود و سامان‌سرای لویزان نیز تنها به زنان معتاد متجاهر ارائه خدمت می‌کرد و زنان بی خانمانی که به این درجه نرسیده بودند جایی نداشتند که این شرایط بیانگر نگاه مردسالارانه در مدیریت شهری بود و سیاست‌گذاری در حوزه زنان ضروری به نظر می‌رسید.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران همچنین در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان کار، نداشتن فضا و امکانات برای این سمن‌ها را بزرگترین چالش آنها خواند و افزود: در نهایت 17 مرکز پرتو که به آموزش کودکان کار اختصاص دارد در اختیار سمن‌های فعال در حوزه کودکان کار قرار داده شد.

وی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه نقشه راه شهرداری برای ورود به مقوله آسیب‌های اجتماعی بود عنوان کرد: ورود شهرداری به این مسئله توانست حساسیت دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس را به این موضوع افزایش دهد.

این عضو شورای شهر با یادآوری اینکه در گذشته سمن‌ها و خیریه‌های فعال در زمینه آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانستند کمک نقدی دریافت کنند بیان کرد: با عضویت من و تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر در ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد نیازهای خیریه‌ها در این ستاد مطرح شد و از آن پس خیریه‌های دارای مجوز و شفاف توانستند کمک نقدی دریافت کنند.

دانشور همچنین تاسیس مرکز بهاران ویژه زنان بهبودیافته از اعتیاد در منطقه 2 شهر تهران را از دیگر اقدامات کمیته اجتماعی شورای شهر خواند و خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به تعداد زنان زندانی به دلیل جرائم غیر عمد طی مصوبه‌ای که کمیته اجتماعی به شورای شهر تهران آورد شهرداری ملزم به اختصاص دو میلیارد تومان برای این زنان شد که بعدها این رقم به سه میلیارد تومان افزایش یافت و تعدادی از این زنان آزاد شدند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وجود نوزادان معتاد به دلیل تولد از مادران معتاد گفت:‌ بخشی از این کودکان به فروش می‌رسیدند که طرح بحث نوزادان معتاد توسط کمیته اجتماعی باعث تعجب مسئولان شد و آنها نمایندگانی را برای بررسی صحت این گزارش اعزام کردند.

وی با بیان اینکه براساس گزارش‌هایی که داشتم روزانه دو نوزاد معتاد در تهران متولد می‌شود گفت: به دلیل این گزارش در بهمن ماه 94 وزارت بهداشت ابلاغیه‌ای مبنی بر الزام بر سم‌زدایی نوزادان متولد شده از مادران معتاد به بیمارستان ها صادر کرد و همچنین قرار شد چنانچه پزشکان سوءرفتار به کودکان را تشخیص دادند باید موارد را به سازمان بهزیستی گزارش کنند تا سازمان بهزیستی نسبت به گرفتن این کودکان از والدینشان اقدام کند که این موضوع باعث کاهش 70 درصدی سپردن نوزادان در معرض فروش به مادران آنها شد.

دانشور با اشاره به پیگیری‌های خود از سرنوشت این نوزادان در شیرخوارگاه های سازمان بهزیستی گفت: به این نتیجه رسیدیم که طول اقامت این کودکان در شیرخوارگاه ها به شش ماه کاهش یافته است و برای هریک از این شیرخوارها هفت متقاضی سرپرستی وجود دارد.

این عضو شورای شهر با اشاره به راه‌اندازی هفتاد مرکز خدمات اجتماعی طی مصوبات شورای شهر گفت: 22 مرکز فوریت اجتماعی در 22 نقطه شهر تهران، راه‌اندازی 17 مرکز پرتو، راه‌اندازی گرم خانه چیتگر برای زنان و توسعه سامان‌سرای لویزان از جمله اقداماتی است که توسط کمیته اجتماعی شورای شهر تهران پیگیری و انجام شد. همچنین قرار است در بودجه سال 96 اعتباری برای راه‌اندازی مرکز اتحاد ویژه مادران و کودکان در شرق تهران اختصاص یابد.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی راه‌اندازی چهار مرکز بازپروری معتادان انجام شده است و همچنین  با پیگیری‌های این کمیته گرم‌خانه‌های سیار نیز راه‌اندازی شده است.

دانشور با اشاره به تصویب طرح مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در شورای شهر گفت: متاسفانه هنوز لایحه مرتبط با این طرح توسط شهرداری به شورای شهر ارائه نشده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر همچنین از افزایش سقف بودجه پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: کمیته اجتماعی شورای شهر طرحی برای پرداخت کمک بلاعوض به زنان سرپرست خانواری که دچار مشکل مسکن شده‌اند در دستور کار دارد.

دانشور با بیان اینکه هنوز نتوانستم نتایج مورد نظر خود را به لحاظ گزارش‌هایی که به وزارت کشور ارائه داده‌ام به دست آورم اظهار امیدواری کرد که در شورای اجتماعی وزارت کشور یک کرسی به کمیته اجتماعی شورای شهر تعلق بگیرد.

این عضو شورای شهر در خصوص پذیرش کودکان زیر 10 سال دارای اعتیاد در بیمارستان‌ها اظهار کرد: در این خصوص ضعف زیرساختی داریم و بیمارستان‌ها به راحتی چنین کودکانی را برای ترک اعتیاد پذیرش نمی‌کنند و مددکار باید پروسه‌ای طولانی را طی کند و برای پذیرش این کودکان حکم قضایی بگیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت کودکان معتاد در شهرستان‌ها از تهران بدتر است گفت: در خصوص پدیده زنان و کودکان معتاد هنوز با انکار مسئولین استانی مواجهیم. همچنین در برخی شهرستان‌ها موضوع سقط جنین گزارش شده است که در حال جمع‌آوری گزارش و آمار آن هستیم.

این عضو شورای شهر همچنین در مورد پیگیری مطالبات خانواده‌های شهدای آتش نشان گفت: کمیته مربوطه هنوز گزارش خود را ارائه نکرده است اما با حضور در بهشت زهرا با همسر یکی از این شهدا ملاقاتی داشتم و مشخص شد این خانواده‌ها هنوز پیگر مطالبات خود هستند.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر