حمید میرباقری، مدرس حوزه علمیه قم: با نامحرم شوخی یا خلوت نکنید/ لباس بدن نما خلاف عفت است
سید حمید میرباقری مدرس حوزه علمیه با انتقاد از برخی نمایشگاهها و تبلیغات که پوششهای بدننما را بهعنوان حجاب اسلامی معرفی میکنند، گفت: آنچه اسلام میخواهد حجاب همراه با عفاف است.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، حجتالاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار داشت: ایامی که در آن قرار داریم، در آستانه ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها است و باید این مناسبت را به ساحت مقدس امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف و عمه گرامی ایشان، حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها تبریک و تهنیت عرض کنیم.
وی با قرائت آیهای از سوره احزاب (﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ﴾)، به اهمیت حجاب و عفاف در سیره حضرت زینب (س) پرداخت و گفت: مرحوم علامه مامقانی در جلد سوم کتاب «تنقیح المقال» در توصیف حضرت زینب (س) میفرماید: «زینب، و ما زینب، و ما أدراک ما زینب؟»؛ یعنی زینب کیست و چه جایگاهی دارد؟ ایشان حضرت زینب را «عقیله بنیهاشم» مینامد؛ زنی خردمند و عاقل از خاندان هاشمی.
میرباقری با اشاره به اینکه فرزندان حضرت زینب (س) به عنوان فرزندان «عقیله بنیهاشم» شناخته میشدند، افزود: این عقلانیت در عاشورا و دوران اسارت به اوج خود رسید. علامه مامقانی تصریح میکند که حضرت زینب (س) صفاتی داشت که جز مادرش، حضرت زهرا سلاماللهعلیها، کسی به آنها نرسیده است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای برجسته حضرت زینب (س) حجاب و عفاف ایشان بود؛ بهگونهای که هیچکس از مردان زمان پدر و برادرانش او را ندیده بود. یحیی مازنی، همسایه حضرت زینب در مدینه، نقل میکند که در سالها همجواری با ایشان، نه صدای حضرت را شنید و نه چهرهاش را دید.
خطیب محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به همراهی سه امام معصوم با حضرت زینب (س) هنگام زیارت پیامبر اکرم (ص)، گفت: امیرالمؤمنین (ع) پیش از ورود حضرت زینب (س) به حرم، چراغها را کم میکرد تا نگاه نامحرمان به ایشان نیفتد. این رفتار نشاندهنده نهایت دقت در حفظ عفاف است.
جاهلیت قبل از اسلام با جاهلیت مدرن تفاوتی ندارد
وی در پاسخ به شبههای مبنی بر اینکه سبک زندگی حضرت زینب (س) مربوط به هزار سال پیش است و امروز قابل اجرا نیست، گفت: جامعه آن روز تفاوت چندانی با امروز نداشت. همانگونه که در آن زمان جاهلیت اول وجود داشت، امروز نیز با جاهلیت مدرن مواجه هستیم. آیات قرآن در سورههای احزاب و نور، بر حفظ حجاب و عفاف تأکید دارند و نشان میدهند که این آموزهها برای همه زمانهاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه حجاب شرط لازم است اما کافی نیست، افزود: آنچه اسلام میخواهد، عفاف است. ممکن است فردی پوشش کامل داشته باشد اما با نامحرم شوخی کند یا در خلوت با او بنشیند؛ این خلاف عفاف است. در روایت آمده است که اگر کسی با نامحرم خلوت کند، نفر سوم شیطان است.
پوششهای بدن نما با عفاف سازگاری ندارد
وی با انتقاد از برخی نمایشگاهها و تبلیغات که پوششهای بدننما را بهعنوان حجاب معرفی میکنند، گفت: اگر لباسی بدن را بپوشاند اما جلب توجه نامحرم کند، حجاب دارد اما عفاف ندارد. اسلام به دنبال حجاب همراه با عفاف است.
میرباقری با اشاره به آزار زنان مؤمن در مدینه هنگام رفتن به مسجد، گفت: خداوند به پیامبر دستور داد تا به زنان خود، دختران و زنان مؤمن بگوید جلبابهای بلند بپوشند تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. این نشان میدهد که حفظ حجاب و عفاف، راهی برای امنیت و کرامت زن است.
کنترل نگاه انسان را از وسوسه شیطان حفظ میکند
وی با بیان داستان جوانی که با نگاه به زن نامحرم دچار آسیب شد و آیه «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» نازل شد، گفت: قرآن نمیگوید چشم را ببند، بلکه میگوید نگاه را کوتاه و محدود کن؛ زیرا نگاه کنترلشده، انسان را از وسوسه شیطان حفظ میکند.
ارتباطات ناسالم در فضای مجازی یکی از دلایل افزایش طلاق و خیانت در زندگیها است
میرباقری در ادامه افزود: یکی از دلایل افزایش طلاق و خیانت در زندگیها، ارتباطات ناسالم در فضای مجازی و پیامرسانی با نامحرم است. شیطان برای افراد مذهبی از همین مسیر وارد میشود؛ با پیام تبریک ولادت حضرت زینب (س) به نامحرم، زمینه وسوسه را فراهم میکند؛ آنچه جامعه را حفظ میکند، حجاب نیست بلکه عفاف است زیرا عفاف بنیان خانواده را مستحکم میسازد.
میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: اسلام و قرآن بر عفاف تأکید ویژه دارند و این آموزهها برای همه زمانها و همه جوامع کاربردی و حیاتیاند.