ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران: شهرداری تهران کارمندان زن را مجبور می کند تا شماره تلفن شهروندان را جمع آوری کنند
ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درباره اقدامات شهرداری تهران در استفاده از کارمندان به دیدهبان ایران گفت: «متأسفانه تعدادی از کارمندان شهرداری، عمدتاً مدیران سراهای محلات و کارکنان سراهای محلات (که عمدتاً خانم هستند) را به مراکز تجمعی میفرستند تا با خواهش و تمنا، با دادن سیمکارت اعتباری، بلیت یا کارت مترو، گرفتن فشار خون و قند خون و امتیازات اینچنینی به شهروندان، از مردم اطلاعاتی مانند شماره تلفن را بگیرند. سپس میگویند یک کد برای شما ارسال میشود و از شهروندان میخواهند آن کد را برایشان بفرستند و به این صورت، شهروندان را در نظرسنجی مربوط به طرح «من شهردارم» مشارکت میدهند. این چه نوع نظرخواهی و چه نوع نظرسنجی است؟ این چه نوع مشارکت دادن مردم در طرحهای توسعه محلی است؟ من به همین موضوع معترضم.»
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ در روزهای اخیر یک طرح نمایشی و البته پرهیاهو به نام «من شهردارم» توسط شهرداری تهران در حال اجراست. هفته گذشته، اجرای دور چهارم «من شهردارم» با تبلیغاتی گسترده و پرهزینه آغاز شد. آقای زاکانی مدعی شده است که در دورههای قبلی، حدود دو میلیون نفر در این طرح مشارکت کردهاند. شهرداری تهران کارمندان زن را مجبور می کند تا با حضور در خیابان ها و معابر از مردم شماره تلفن دریافت کنند.
ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درباره اقدامات شهرداری تهران در استفاده از کارمندان به دیدهبان ایران گفت: «ما در اصل با اجرای طرح «توسعه محلی» در محلات تهران موافق هستیم. توسعه محلی از دورههای پیشین (شهرداری محمدباقر قالیباف) و دوره پنجم مدیریت شهری وجود داشته و در این دوره ادامه پیدا کرده است. اصل اجرای طرح توسعه محلی کار بسیار خوبی است، اما شیوه نظرخواهی از مردم، فعالان حوزه شهری و کارشناسانی که میتوانند در این زمینه نظر بدهند، محل اختلاف است. از همان دوره اول که اجرای طرح «من شهردارم» شروع شد، یعنی سال ۱۴۰۱ و حتی پس از آن در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، نسبت به اجرای آن معترض بودهام. امسال هم دوباره همان شیوه در حال تکرار است.»
او در پاسخ به این سؤال که اشکال و ایراد این شیوه چیست، به دیده بان ایران گفت: «متأسفانه تعدادی از کارمندان شهرداری، عمدتاً مدیران سراهای محلات و کارکنان سراهای محلات (که عمدتاً خانم هستند) را به مراکز تجمعی میفرستند تا با خواهش و تمنا، با دادن سیمکارت اعتباری، بلیت یا کارت مترو، گرفتن فشار خون و قند خون و امتیازات اینچنینی به شهروندان، از مردم اطلاعاتی مانند شماره تلفن را بگیرند. سپس میگویند یک کد برای شما ارسال میشود و از شهروندان میخواهند آن کد را برایشان بفرستند و به این صورت، شهروندان را در نظرسنجی مربوط به طرح «من شهردارم» مشارکت میدهند. این چه نوع نظرخواهی و چه نوع نظرسنجی است؟ این چه نوع مشارکت دادن مردم در طرحهای توسعه محلی است؟ من به همین موضوع معترضم.»
عضو شورای شهر تهران یادآور شد: «متأسفانه در این سه سال، این روند مدام تکرار شده و بعد هم به آمار مشارکت مردم در نظرخواهیهای شهرداری افتخار میکنند و اعداد میلیونی اعلام میشود. این روش اجرای طرحهای مشارکتی چه دستاوردی دارد؟ قطعاً این کار، یک اقدام تبلیغاتی است و به تعبیر آقای اقراریان، یکی از نمونههای مدیریت نمایشی در دوره مدیریت شهری است که بیشتر اعضای شورای شهر تهران به آن معترض هستند. افرادی که مجبورند این طرح را اجرا کنند، به ما شکایت میکنند.»
برخی از شهروندان به کارمندان زن شهرداری توهین میکنند
رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان این که شهرداری برای اجرای طرح «من شهردارم» سهمیه تعیین میکند، بیان کرد: «مثلاً میگویند هر محله باید سه هزار شماره تلفن جمعآوری کند، یا هر ناحیه که شامل چند محله است، باید ۱۸ هزار شماره تلفن جمعآوری کند. این یعنی چه؟ این دقیقاً نمایش و تبلیغ است. بعد سؤال این است که با این شماره تلفنها قرار است چه کاری انجام شود؟»
او افزود: «متأسفانه بعضی از شهروندان به کارمندان و مدیران خانمی که برای این کار اعزام شدهاند، توهین میکنند. البته مردم حق دارند سؤال کنند که شماره تلفن آنها برای چه منظوری گرفته میشود؟ درست است که ما با دادن سیم کارت و امتیازات دیگر، شماره تلفن شهروندان را بگیریم؟ متأسفانه امسال هم روش اجرای طرح «من شهردارم» همان رویه سابق است. من گفتم که اگر این روش اجرا پیش برود، به «طرح سؤال از شهردار» توسط من منجر خواهد شد، سه سال است تذکر میدهم و متأسفانه گوش شنوایی برای آن نبوده است.»
منبع: سایت دیده بان ایران