کد خبر: 115464
A

نوروزی: هنوز عنوان اتهامی وکلا و فعالان مدنی را نگفته اند/ شکایت کردن جرم نیست / اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی را حق آحاد ملت دانسته است

یک حقوقدان گفت: بیش از یک هفته است که از بازداشت چند وکیل و فعال مدنی گذشته و عنوان اتهامی وکلا و فعالان مدنی گفته نشده است؛ بی‌خبر گذاشتن افکار عمومی امر شایسته‌ای نیست و موجب تعبیر و تفسیرهای مختلفی می‌شود.

نوروزی: هنوز عنوان اتهامی وکلا و فعالان مدنی را نگفته اند/  شکایت کردن جرم نیست / اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی را حق آحاد ملت دانسته است

به گزارش دیده بان ایران؛ کامبیز نوروزی در واکنش به بازداشت هفت نفر از وکلای دادگستری، اظهار کرد: متأسفانه بیش از یک هفته است که از بازداشت چند وکیل و فعال مدنی گذشته است و اخبار رسمی در مورد علت بازداشت این افراد منتشر نشده است. عنوان اتهامی این افراد گفته نشده و اینکه توضیح داده نشده که این اشخاص چه عملی مرتکب شده‌اند که متهم شدند.

این حقوقدان افزود: فعالان مدنی و وکلا افرادی هستند که جامعه نسبت به آنان حساس است و اخبار آنها را دنبال می‌کند. بی‌خبر گذاشتن افکار عمومی امر شایسته‌ای نیست و موجب تعبیر و تفسیرهای مختلفی می‌شود. 

وی گفت: یک خبر به صورت غیر رسمی گفته شده که ظاهراً‌ این وکلا و فعالان مدنی در مورد کیفیت واکسیناسیون کرونا قصد شکایت داشتند؛ این خبری است که به صورت غیر رسمی منتشر شده و گفته می‌شود که بازداشت این افراد مرتبط با این موضوع است. اگر واقعا بازداشت این افراد به این دلیل باشد، با قوانین و مقررات فعلی سازگار نیست. 

نوروزی ادامه داد: اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی را حق آحاد ملت دانسته است و دادگستری مرجع تظلمات است و هر کسی می‌تواند دادخواهی کند و افراد هم در برابر قانون یکسان هستند. شکایت کردن جرم نیست و دادگستری برای رسیدگی به شکایات تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که اخبار رسمی منتشر نشود،‌ طبیعی است که ما آنچه را که در مجامع خبری حمل بر صحت کنیم و بگوییم که علت بازداشت اینها همین بوده است که در مجامع خبری گفته می‌شود.

این حقوقدان ضمن اشاره به اطلاع رسانی قوه قضاییه، گفت: زمانی که آقای محسنی اژه‌ای در مقام سخنگوی قوه قضاییه عمل می‌کردند، ما گردش اطلاعات بهتری را شاهد بودیم. آقای اژه‌ای در مقام سخنگو تا حدی در روشن کردن مسائل برای افکار عمومی مؤثر بود. به جاست که ایشان در مقام رئیس قوه قضاییه نیز از ادارات ذیربط مانند روابط عمومی بخواهند که همان روش را ادامه دهند و اطلاعات مورد نیاز جامعه را به موقع به مردم بدهند. امروز نیز علت بازداشت این وکلا و فعالان مدنی می‌طلبد که قوه قضاییه اتهام این افراد را اعلام کند و بگوید که این اشخاص چه رفتاری کردند که مستحق تعقیب کیفری شدند و دلیل بازداشت آنها چه بوده است و به این ترتیب به روشن شدن افکار عمومی کمک کنند./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر