کد خبر: 247230
A

تشکری هاشمی: به مردم اجازه دهیم که در خانه‌های خود آسانسور یا بالابر نصب کنند/ موانع فیزیکی ایجادشده در پیاده‌روها جز مزاحمت برای معلولان و افراد سالم، حاصلی ندارد + فیلم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که باید به مردم اجازه دهیم که در صورت نیاز، در خانه‌های خود آسانسور یا بالابر نصب کنند، گفت: در همین خیابان حاشیه شورا و شهرداری، ده‌ها دستک و مانع فیزیکی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها گذاشته‌ایم، اما شاهد آن هستیم که ده‌ها موتورسیکلت در پیاده‌رو پارک شده‌اند، اما این دستک‌ها عملا جلوی تردد افراد دارای معلولیت را می‌گیرند و حتی برای عبور و مرور افراد سالم هم مانع ایجاد می‌کنند. این دستک‌ها جز این که برای عبور و مرور مردم مزاحمت ایجاد کند، هیچ فایده‌ای ندارد و گاهی هم هزینه زیادی برای انجام این کار بیهوده صرف می‌کنیم.

تشکری هاشمی: به مردم اجازه دهیم که در خانه‌های خود آسانسور یا بالابر نصب کنند/ موانع فیزیکی ایجادشده در پیاده‌روها جز مزاحمت برای معلولان و افراد سالم، حاصلی ندارد + فیلم

به گزارش خبرنگار دیده‌بان ایران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۶ آبان) شورای شهر در تذکر خود گفت: شأن شورا، شأن نظارتی است و نظارت به معنای ارزیابی و بررسی میدانی مستند بر آمار و اطلاعات است. این درست نیست که فکر کنیم ما به عنوان عضو شورا که در یک حزب یا گروه هستیم، آمده‌ایم که در شورا فقط از یکدیگر حمایت کنیم و تبلیغ یک حزب، گروه یا جریان خاص را انجام دهیم. این کار قطعا در شأن هیچ‌یک از اعضای شورا نیست. هنر ما باید این باشد که درد مردم را بفهمیم و فریاد بزنیم و گره‌گشای زندگی شهروندان باشیم.

وی افزود: هرچقدر ما تعریف کنیم، اما پشت این تعریف‌ها عملکردی نباشد، جز این که ما خودمان را در معرض بی‌اعتمادی بیشتر مردم قرار دهیم، حاصلی نخواهد داشت. شورا شأن یک نهاد بالادستی را برای شهرداری دارد و باید گام به گام مسائل را بررسی کند.

تشکری هاشمی به آمار ارائه‌شده توسط مجید باقری، معاون شهردار تهران درباره مناسب‌سازی یک میلیون متر از معابر پایتخت برای معلولان در دوره کنونی مدیریت شهری، اشاره کرد و گفت: این آمار خوبی است، ولی باید مردم تهران این اتفاق را حس کنند. طول کل شبکه معابر شهر تهران ۴ هزار کیلومتر است و با گزارش آقای باقری، یعنی ۲۵ درصد معابر شهری در طول دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت مناسب‌سازی شده است. اگر چنین اتفاقی افتاده است، مردم خوشحال خواهند بود و این اتفاق را به چشم خود می‌بینند و لازم نیست از یک تریبون در این خصوص تبلیغ کنیم. اما اگر ما هزار جمله در تبلیغ عملکردمان بیان کنیم، ولی مردم خلاف آن را ببینند، جز این که به ما بی‌اعتماد شوند، نتیجه‌ای نخواهد داشت. 

عضو شورای شهر تهران با بیان این که در دوره کنونی مدیریت شهری، میزان آسفالت معابر پایتخت رقم قابل توجهی بوده است، عنوان کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در دوره فعلی شهرداری تهران بخصوص طی یک سال اخیر، مقدار آسفالت شدن معابر قابل قبول بوده است، اما لازم است شاخص‌های دقیق‌تری در ارائه آمار در این زمینه در نظر گرفته شود تا با بیان اعداد و ارقام واقعی، اعتماد مردم را به حداکثر برسانیم.

تشکری هاشمی در بخش دیگری از تذکر خود به عدم مناسب‌سازی کافی معابر پایتخت برای معلولان اشاره کرد و گفت: در همین خیابان حاشیه شورا و شهرداری (خیابان بهشت)، ده‌ها دستک و مانع فیزیکی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها گذاشته‌ایم، اما شاهد آن هستیم که ده‌ها موتورسیکلت در پیاده‌رو پارک شده‌اند، اما این دستک‌ها عملا جلوی تردد افراد دارای معلولیت را می‌گیرند و حتی برای عبور و مرور افراد سالم هم مانع ایجاد می‌کنند، به نحوی که خود ما هم گاهی به‌سختی از پیاده‌رو عبور می‌کنیم. این دستک‌ها جز این که برای عبور و مرور مردم مزاحمت ایجاد کند، هیچ فایده‌ای ندارد و گاهی هم هزینه زیادی برای انجام این کار بیهوده صرف می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از ساختمان‌های قدیمی شهر تهران به‌ویژه ساختمان‌هایی که ارتفاع کمی دارند، فاقد بالابر یا آسانسور هستند. در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای هرکس که آسانسور به ساختمان خود اضافه می‌کند، فوری دستور قلع و قمع می‌دهیم. خب افراد مسنی که در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند، چه کاری باید انجام دهند؟ آیا به خاطر این که ما اجازه نمی‌دهیم آسانسور نصب کنند، باید خانه خود را عوض کنند؟ آیا مردم قدرت مالی کافی برای عوض کردن خانه را دارند؟ بنابراین تقاضای من این است که به شهروندان اجازه دهیم که در خانه‌های خود آسانسور یا بالابر نصب کنند.

تشکری هاشمی با تاکید بر این که باید امکان تردد ایمن‌تر شهروندان بخصوص افراد معلول از پیاده‌روها فراهم شود، اظهار داشت: متاسفانه روشنایی پیاده‌روهای ما بسیار ضعیفی است و هم‌زمان موانع فیزیکی موجود هم بسیار زیاد است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: لازم است هم شورای اسلامی شهر تهران و هم شهردار پایتخت، مشاور امور معلولان داشته باشند تا هم صدای این افراد شنیده شود و هم در یک ارتباط مستقیم با آن‌ها بتوانیم تصمیمات مناسب بگیریم. ما در شورای مشاوری برای امور معلولان نداریم و کمیسیون خاصی متولی این موضوع نیست، یعنی هر کمیسیون به فراخور موضوع در دست بررسی خود، ممکن است با مساله معلولان ارتباط داشته باشد.

تشکری هاشمی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مشکلات استودیو صدای شهر اشاره کرد و گفت: مسیری برای دریافت صداهای مردمی تحت عنوان استودیو صدای شهر وجود دارد و حدود ۲۰ سال است که این رادیو در پایتخت کار می‌کند، اما شنیده‌ام نزدیک ۱۹ ماه است که قرارداد دوستان شاغل در این رادیو با شهرداری تهران امضا نشده است و این عزیزان به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند استعفا بدهند که در نتیجه این اتفاق هم استودیو تعطیل خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: یک جایی وجود دارد که صدای مردم شنیده می‌شود، به نحوی که در هر نیم ساعت، ۵ دقیقه صدای مردم تهران در رادیو پخش می‌شود تا مسئولان، آن را بشنوند و همچنین مسئولان شهر صدای خود را به گوش مردم برسانند. اکنون ۱۹ ماه است که قرارداد این استودیو بسته نشده، این در حالی است که می‌دانیم در دوره کنونی مدیریت شهری، چه قراردادهایی با خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و اینفلوئنسرها بسته شده است. استودیو صدای شهر نیز رادیویی است که متعلق به صدای مردم شهر تهران است و امیدواریم این قرارداد هرچه زودتر بسته شود تا مشکل این رادیو هم حل شود.

منبع: دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر