کد خبر: 253112
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

بابایی، عضو شورای شهر: تهران ۱۱۰ گود پرخطر دارد/گود کنار برج میلاد از بنیاد تعاون ناجا گرفته شده و در انتظار سرمایه گذار است + فیلم

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت گودهای پرخطر پایتخت به دیده‌بان ایران گفت: در ابتدای دوره چهارم مدیریت شهری (سال ۹۲)، ۲۵۷ گود پرخطر در تهران شناسایی شد که شاید پرخطرترین آن، گود کنار برج میلاد بود که ایمن‌سازی آن به صورت مستقیم انجام شد. اکنون اما با توجه به پیگیری‌هایی که از مالکین در مناطق و نواحی مختلف پایتخت انجام شده، تعداد گودهای پرخطر تهران به ۱۱۰ مورد کاهش یافته که این به معنای آن است که تا امروز ۱۴۷ گود پرخطر، ایمن‌سازی شده است./ بعد از این که ایمن‌سازی گود برج میلاد انجام شد، قسمتی از پروژه که پارکینگ بود، به مرحله عملیاتی رسید و اکنون از پارکینگ ساخته‌شده در این محل بهره‌برداری می‌شود. اما بقیه پروژه یعنی فاز ۲ و ۳ و مجموعه تجاری و اداری، در دستور کار سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران است تا سرمایه‌گذار جدید پیدا کند.

بابایی، عضو شورای شهر: تهران ۱۱۰ گود پرخطر دارد/گود کنار برج میلاد از بنیاد تعاون ناجا گرفته شده و در انتظار سرمایه گذار است + فیلم

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: تهران شهری با جمعیت بسیار و فشرده، سال‌هاست که بر لبه خطر حرکت می‌کند و در چنگ گودهای مرگبار گرفتار شده است. سال‌هاست که درباره گودهای پرخطر اطلاع‌رسانی می‌شود، اما این گودها، تهدیدهای خاموش و سرگردانی هستند که هرکدام می‌توانند فاجعه‌ای بزرگ به‌بار آورند. این گودها به دلیل توقف پروژه‌ها، ضعف نظارت یا کوتاهی در اجرای اصول ایمنی، به تهدیدی جدی برای شهروندان و بافت شهری تبدیل شده‌اند. گودهای پرخطر شاید در نگاه اول، تنها حفره‌هایی در زمین به نظر برسند، اما در باطن، نقاطی بالقوه برای وقوع حوادثی فاجعه‌بار هستند که با ریزش خاک می‌توانند خانه‌ها و خیابان‌های کنار خود را در ببلعند. به همین دلیل، نگرانی از خطرات احتمالی در این نقاط، همواره توجه مسئولان و شهروندان را به خود جلب کرده است. 

شناسایی و پایش دقیق گودهای پرخطر، نخستین گام در مسیر کاهش خطرات است. در سال‌های اخیر، بررسی‌های میدانی و گزارش‌های کارشناسی نشان داده‌اند که تعداد قابل توجهی از گودهای شهر تهران در دسته پرخطر قرار دارند و مسئولان شهر در تمام این سال‌ها، تنها به اطلاع‌رسانی درباره تعداد این گودها مشغول بوده‌اند. مهمترین محور ایمن‌سازی گودهای پرخطر، کاهش ریسک و ایجاد شرایطی است که امکان بهره‌برداری آینده از زمین را فراهم کند. اجرای ایمن‌سازی فنی شامل اقدامات مهندسی برای تثبیت خاک، نصب سازه‌های محافظ و کنترل وضعیت محیطی، می‌تواند علاوه بر کاهش خطرات فوری، زمینه را برای ادامه پروژه‌ها و حتی جذب سرمایه‌گذار فراهم سازد. 

کاهش این گودها نه‌تنها به معنای امنیت بیشتر برای شهروندان است، بلکه به بهبود کیفیت ساخت‌وساز، افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری و جلوگیری از توقف طولانی پروژه‌های شهری منجر می‌شود. مدیریت شهری می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و تمرکز بر ایمن‌سازی فنی و حقوقی، این تهدیدها را به فرصت‌هایی برای توسعه پایدار تبدیل کند. هر گود ناایمن، همچون مین در شهر رها شده است. البته این گودها فراتر از حفره‌ای در زمین، نمادی از تهدیدی بالقوه برای شهر و ساکنان آن هستند و ایمن‌سازی آن‌ها، نه‌تنها محافظت از جان و مال مردم، بلکه ایجاد فرصتی برای توسعه شهری و بهره‌برداری بهینه از زمین‌های شهری محسوب می‌شود. هر اقدام موفق در ایمن‌سازی گودها، زمینه‌ساز کاهش حوادث، افزایش اعتماد شهروندان و ایجاد مسیرهای جدید برای سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در قلب پایتخت است. 

مشروح گفت وگوی مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران را در ذیل بخوانید

شهرداری تهران باید تعداد گودهای پرخطر پایتخت را به صفر برساند

در همین راستا مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران  درباره آخرین وضعیت گودهای تهران به دیده بان ایران گفت: «یکی از مسائل مهمی که در حوزه ایمنی باید به آن توجه می‌شد، تعیین تکلیف گودهای ناایمن در شهر تهران بود که در دوره‌های مختلف، رسیدگی به این موضوع، آن‌طور که باید و شاید، متولی نداشت، یا اگر متولی داشت، توجه جدی به آن نمی‌شد. در دوره کنونی مدیریت شهری، یکی از الزاماتی که برای کمیته‌های ایمنی مناطق و نواحی شهرداری تهران در نظر گرفته شد، تعیین تکلیف گودهای پرخطر بود. در ابتدای دوره چهارم مدیریت شهری (سال ۹۲)، ۲۵۷ گود پرخطر در تهران شناسایی شد که شاید پرخطرترین آن، گود کنار برج میلاد بود که ایمن‌سازی آن به صورت مستقیم انجام شد. اکنون اما با توجه به پیگیری‌هایی که از مالکین در مناطق و نواحی مختلف پایتخت انجام شده، تعداد گودهای پرخطر تهران به ۱۱۰ مورد کاهش یافته است. البته با پیگیری‌هایی که باید در دستور کار جدی کمیته‌های ایمنی باشد، باید تعداد این گودها به صفر متمایل شود.»

گود ایمن‌سازی‌شده برج میلاد در انتظار سرمایه‌گذار است

نکته قابل توجه دیگر این است که در سال ۹۳ و در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف، قراردادی بین سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران و شرکت سرمایه‌گذاری قدر متعلق به بنیاد تعاون ناجا امضا شد. براساس این قرارداد، باید فاز ۲ مجموعه برج میلاد و یک هتل دوقلوی پنج ستاره در جوار مرکز همایش‌های این برج ساخته می‌شد. بنیاد تعاون ناجا بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد اقدام به گودبرداری کرد، اما این پروژه به‌دلیل کنار رفتن شریک چینی این بنیاد در همان مرحله رها شد. 

مهدی بابایی درباره آخرین وضعیت این گود مهم شهر تهران به خبرنگار ما گفت: «این پروژه مشارکتی بود که به دلایل مختلف متوقف شده بود و قرارداد به هر حال به نتیجه نرسید. خود شورای شهر، عددی را برای ایمن‌سازی مصوب کرد و پیرو آن، شهرداری پیمانکار گرفت و نسبت به ایمن‌سازی آن گود اقدام شد. در حال حاضر به هر حال، این پروژه جزو پروژه‌های سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران است که می‌تواند جذب سرمایه‌گذار داشته باشد و جهت اجرای پروژه جدید، در آنجا اقدام شود.» 

پارکینگ گود برج میلاد در حال بهره‌برداری است

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که چگونه در ۵ طبقه مربوط به این پروژه، پارکینگ ساخته شده است، گفت: «بعد از این که ایمن‌سازی گود برج میلاد انجام شد، قسمتی از پروژه که پارکینگ بود، به مرحله عملیاتی رسید و اکنون از پارکینگ ساخته‌شده در این محل بهره‌برداری می‌شود. اما بقیه پروژه یعنی فاز ۲ و ۳ و مجموعه تجاری و اداری، در دستور کار سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران است تا سرمایه‌گذار جدید پیدا کند.» 

بابایی در پایان تأکید کرد: «تمرکز بر ایمنی، اصلی‌ترین دغدغه ما درباره گود برج میلاد بود که نتیجه رسید. به هر حال، این پروژه‌ای چند سال متوقف بود و طبق این توقف، موجبات فسخ قرارداد نیز فراهم شده است.» 

منبع: دیده‌بان ایران 

volumeVideo: 17.40M | durationVideo: 00:01:54
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر