کد خبر: 99092
A

لایحه‌ منع خشونت علیه زنان پس از یک دهه اختلاف تصویب شد

هیأت وزیران روز گذشته لایحه‌ای را در حمایت از زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده تصویب کرد که از ۱۰ سال پیش زمزمه‌های تدوین آن شنیده شده بود.

لایحه‌ منع خشونت علیه زنان پس از یک دهه اختلاف تصویب شد

به گزارش دیده بان ایران؛ خشونت علیه زنان در این لایحه با عنوان «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» اینگونه تعریف شده است: «هر رفتار که به جهت جنسیت یا موقعیت آسیب پذیر یا نوع رابطه مرتکب، بر زن واقع شود و موجب ورود آسیب یا ضرر به جسم یا روان یا شخصیت، حیثیت یا محدودیت یا محرومیت از حقوق و آزادی‌های قانونی وی گردد، به عنوان خشونت تلقی می‌شود.»

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران در توییتی با استقبال از تصویب این لایحه نوشت: «حاصل تلاش ده‌هاحقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات قوای مجریه و قضائیه تقدیم زنان شایسته و صبور ایرانی؛ لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت امروز پس از صدها نفر ساعت کارشناسی در دولت تصویب شد.»

وی این لایحه را شامل ۵۸ ماده و پنج فصل توصیف کرد.

نخستین زمزمه‌ها برای تدوین این لایحه به سال ۱۳۸۹ بر می‌گردد و این لایحه تاکنون بارها بین دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی و قوه‌قضائیه ایران رد و بدل شده است. نخستین لایحه در دولت محمود احمدی‌نژاد در ۹۲ ماده تنظیم شد اما به نتیجه نرسید. با روی کار آمدن حسن روحانی، شهیندخت مولاوردی، معاون وی این لایحه را بازنگری کرد اما با ایرادهای قوه قضائیه روبرو شد و به این ترتیب متن آن چندین سال در قوه‌قضائیه معطل ماند. خانم مولاوردی دلیل مسکوت ماندن این لایحه را زیاد بودن مجازات حبس در آن ذکر اما از آن نیز دفاع کرده بود.

با این حال خانم مولاوردی، معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پس از تصویب این لایحه در توییتی نوشت: «به امید کاهش، کنترل و رفع خشونت از زندگی انسان‌ها و تحقق امنیت انسانی در سراسر جهان؛ تبریک و خداقوت»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر