کد خبر: 174628
A

افزایش قیمت نفت شتاب گرفت

قیمت نفت در معاملات امروز (پنج شنبه) بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه پس از مختل شدن فعالیت یک میدان نفتی در لیبی و تنش‌ها پیرامون جنگ غزه، افزایش یافت و به روند صعودی روز گذشته افزود.

افزایش قیمت نفت شتاب گرفت

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بهای معاملات نفت برنت با ۳۸ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز چهارشنبه، برای نخستین بار در پنج روز گذشته، صعودی شده و با حدود سه درصد افزایش، بسته شدند.

ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی در این باره گفت: اخبار مختلف پیرامون تنش‌ها در دریای سرخ و تعطیلی کامل میدان نفتی شراره لیبی به دلیل اعتراضات محلی، نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه جهانی نفت را تجدید کرده است.

اعتراضات محلی در روز چهارشنبه، باعث تعطیلی کامل میدان نفتی شراره لیبی شد که روزانه می‌تواند حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند. این میدان که یکی از بزرگترین میادین نفتی لیبی است، اغلب هدف اعتراضات محلی و سیاسی گسترده قرار گرفته است.

عامل دیگری که از بازار نفت حمایت کرد، آمار موسسه امریکن پترولیوم بود که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ دسامبر، به میزان ۷.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. این رقم، دو برابر میزان برآورد شده توسط تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود. آمار رسمی ذخایر آمریکا، روز پنج شنبه و با یک روز تاخیر به دلیل تعطیلات سال نو، توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

در این بین، اوپک در پی تصمیم ماه گذشته آنگولا برای خروج از عضویت این گروه، روز چهارشنبه اعلام کرد که همکاری و گفتگو در داخل گروه اوپک پلاس ادامه خواهد یافت. نشست این گروه برای بازبینی اجرای جدیدترین توافق کاهش تولید، برای اول فوریه، برنامه ریزی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بانک گلدمن ساکس با توجه به عواملی شامل عرضه منعطف اوپک پلاس، ریسک اندک رکود و خرید نفت برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و چین، انتظار دارند میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴، بین ۷۰ تا ۹۰ دلار باشد. ریسک‌های ژئوپلیتیکی هم همچنان به عنوان یک ریسک صعودی برای این پیش بینی باقی خواهند ماند.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر