کد خبر: 149707
A

آمریکا: از چین عذرخواهی نمی‌کنیم بلکه رقابت خواهیم کرد

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد "متاسفانه" خطوط ارتباطی میان ارتش کشورش و چین بسته شده است.

آمریکا: از چین عذرخواهی نمی‌کنیم بلکه رقابت خواهیم کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن درباره گفتگوهای آمریکا و چین در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی پگن افزود: متاسفانه خطوط نظامی باز نیستند و این واقعا موضوعی است که دوست داریم آن را اصلاح کنیم.

کربی همچنین درباره سفرآنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن که در پی سرنگونی بالون چینی، لغو شد، گفت که اکنون "زمان مناسبی" برای سفر بلینکن به چین نیست.

در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده توسط ارتش این کشور، روابط دفاعی این دو کشور تیره تر شد و پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خبر داد که وزیر دفاع چین حتی حاضر نشد تماس تلفنی آستین را پاسخ نداد.

وی افزود: ما به باز نگاه داشتن خطوط ارتباطی بین آمریکا و چین برای مدیریت مسئولانه روابط باور داریم. خطوط تماس بین ارتش‌ها ما در چنین مواقعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون نیز پس از سرنگونی بالون چینی تاکید کرد که او از درخواست برای بازگشایی خطوط ارتباطی با چین دست نخواهد کشید.

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: وقتی اتفاقی می افتد، (چین) به نوعی تمایل دارد کانال های ارتباطی نظامی خود را ببندند.

رئیس پنتاگون افزود: فکر می کنم این کار خطرناک است، اما مرا از ادامه تشویق آنها برای باز کردن خطوط ارتباطی باز نمی دارد. فکر می کنم این کار درستی است.

به گزارش ایرنا, ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته چهار شی را بر فراز آمریکای شمالی ساقط کرده است که اولین مورد آن یک بالون اطلاعاتی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در چهارم فوریه بود.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) برای نخستین بار بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دو هفته پس از ساقط کردن بالون چینی بر فراز حریم هوایی کشورش گفت که با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت وگو خواهد کرد اما برای سرنگونی این بالون عذرخواهی نخواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: "از ابتدای دولتم، ما به دنبال رقابت هستیم، نه درگیری با چین. ما به دنبال یک جنگ سرد جدید نیستیم. اما عذرخواهی نمی کنم و رقابت خواهیم کرد. "

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر