کد خبر: 141752
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۵۷؛

از پخش مناظره تلویزیونی مخالفان تا آزادی ۱۱۶۰ زندانی سیاسی به فرمان شاه

گزارش ها و اخبار دو روزنامه اطلاعات و کیهان ۳۰ مهر سال ۱۳۵۷ را در دیدبان تاریخ بخوانید

از پخش مناظره تلویزیونی مخالفان تا آزادی  ۱۱۶۰ زندانی سیاسی به فرمان شاه

به گزارش دیدبان تاریخ؛ دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز یکشنبه ۳۰ مهر سال ۱۳۵۷ شمسی برابر با ۱۹ ذی القعده سال ۱۳۹۸ قمری را مشاهده می کنید. تیتر اول کیهان به لایحه پرداخت خسارت به زندانیان سیاسی اختصاص دارد. مذاکره آیت الله العظمی خمینی با مهندس بازرگان و مذاکره احتمالی کریم سنجابی با ایشان و تظاهرات سیاسی ۲۰۰۰ دانشجوی دانشگاه آریامهر از جمله تیترهای مهم دیگر این روزنامه هستند.

IMG_20221022_072629_676

عکس یک روزنامه هم به بدون بنزین ماندن هزاران اتومبیل در تهران بدنبال اعتصاب کارکنان انبار نفت شهر ری اختصاص دارد. اطلاعات هم عکس یک خود را به کمبود بنزین در تهران اختصاص داده که این رخداد، عامل بهم ریختن ترافیک در این شهر شده است. این روزنامه با چاپ عکسی از علی امینی نخست وزیر اسبق، از قول وی تیتر زده است که من عضو سیا و سرسپرده آمریکا نیستم و اینکه من نه ادعای نخست وزیری دارم و نه طالب آن هستم. آزادی ۱۱۶۰ زندانی سیاسی تا چهارشنبه به فرمان شاه و تظاهرات دانشجویان در دانشگاه آریامهر از جمله تیترهای مهم دیگر این روزنامه به شمار می روند.

IMG_20221022_072640_870

به روزنامه کیهان بر می گردیم، خبری در نیم تای پایینی آن منتشر شده با مضمون پخش مناظره تلویزیونی مخالفان از شبکه سراسری تلویزیون ملی و در صفحه دوم هم خبری مبنی بر درخواست آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی در اجتماع امروز خانواده های این زندانیان که متن کامل هر دو خبر به شرح زیر می باشد:

-5951539034381728334_121

۱- مناظره تلویزیونی مخالفان از شبکه سراسری تلویزیون ملی پخش می شود

به زودی برنامه مناظره تلویزیونی و ملاقات با مطبوعات از شبکه سراسری تلویزیون ملی ایران پخش میشود. محمود طاهری برنامه ساز رادیو تلویزیون ملی ایران برنامه مناظره تلویزیونی و ملاقات با مطبوعات را تهیه خواهد کرد‌. وی ضمن اعلام این خبر گفت؛ به دلیل اینکه اجرای برنامه ارتباط مستقیم با آن حال و هوای سابق یعنی استفاده از واحد سیار در شهر به دلیل برقراری حکومت نظامی میسر نیست آن برنامه فعلا پخش نمیشود و در حال حاضر در تدارک دو برنامه مناظره و ملاقات با مطبوعات هستیم که به تقاضای عده بیشماری تهیه می شود. طاهری متذکر شد در مذاکراتی که با مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون و نیز با تورج فرازمند مدیر صداوسیمای ایران به عمل آمده قرار است برنامه جدید بزودی از شبکه سراسری تلویزیون ملی ایران پخش شود.

طاهری در مورد هدف برنامه مناظره گفت: برای آگاهی هرچه بیشتر مردم کشور به نظریات گروههای مختلف که به نام حزب، جمعیت، جنبش و یا غیره در یک فضای فکری اجتماع می کنند ایجاب می کند که نظریات و استدلالهای فکری آنها برای عموم روشن‌ گردد. به این دلیل که رودرروئی و مناظره دو نماینده از دو قشر فکری و سخنان آنها می تواند راه را برای انتخاب مردم به پیوستگی و متشکل شدن آنها در آن جمع فکری هم شکل و آسانتر کند، این طرح پیشنهاد شده است.

-5951539034381728335_121

۲- در اجتماع امروز خانواده های زندانیان سیاسی در دادگستری؛ آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی تقاضا شد

صبح امروز گروهی از خانواده های زندانیان سیاسی به دادگستری آمدند آنها ضمن تسلیم نامه ای به کانون وکلا و فرستادن رونوشت آن به جمعیت دفاع از حقوق بشر و به جمعیت حقوقدانان تقاضای آزادی بلاشرط همه زندانیان سیاسی را کردند. خانواده زندانیان سیاسی در نامه خود نوشته اند در این موقع که دولت تصمیم به آزادی زندانیان سیاسی‌ گرفته است توجه مسئولان مربوط را به این نکات معطوف می کنیم؛

کلیه زندان سیاسی که اسامی آنها از طرف کمیسیون عفو و بخشودگی به مقامات ذیصلاح داده شده است کسانی هستند که یا دوره محکومیت شان سپری شده است و قانونا باید آزاد شوند و یا کسانی هستند که چیزی به پایان دوره محکومیت شان باقی نمانده است.

۲- عناوینی که از طرف مقامات دولتی به برخی از زندانیان سیاسی اطلاق شده مانند تروریست، خرابکار، کمونیست و غیره صرفا تقسیم بندی است که ماموران ساواک و دادرسی ارتش به زعم خود نموده اند. زیرا شرایط بازجویی و محاکمه زندانیان سیاسی در محیطی از ارعاب شکنجه صورت گرفته و چنانچه اقاریری در زمینه قبول اتهامات ادعایی صورت گرفته فاقد ارزش قضایی است.

در این نامه آمده است جرایم سیاسی می باید در محاکم عمومی و با حضور هیات منصفه مورد رسیدگی قرار گیرد که بدین ترتیب این نیز مغایر با اصول قانون اساسی و لایحه جهانی حقوق بشر است. علیهذا کلیه زندانیان سیاسی ایران در یک نکته وجه مشترک دارند و آن اعتراض به اعمال حکومت است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر