کد خبر: 246370
A
۸۹ سال پیش در چنین روزی؛

پل سفید اهواز به دستور رضا شاه ساخته شد

روزنامه اطلاعات ۸۹ سال پیش در چنین روزی چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۱۵ از تکمیل ساخت پل سفید بر روی کارون در شهر اهواز خبر داد. این پل تاریخی با گذشت ۸۹ سال همچنان فعال است پل سفید یکی از نمادهای چشم‌گیر شهر اهواز و نخستین پل معلق ایران و دومین پلی است که در شهر اهواز بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده است. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، هفت سال پس از احداث پل سیاه، در دوره حکومت رضاشاه پهلوی به بهره‌برداری رسید. پل سفید دارای دو دهانهٔ معلق به طول‌های ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانهٔ قوسی به طول ۴۹ متر است که در مجموع، طول کل پل را به ۵۰۱ متر می‌رساند. درحال حاضر، به منظور حفظ سازه و افزایش ایمنی، تردد روی این پل به‌صورت یکطرفه انجام می‌شود و تنها مسیر خروجی از فلکه شهدا به سمت بیمارستان رازی فعال است. نخستین پل ساخته‌شده بر روی رود کارون، پل سیاه نام دارد که وظیفهٔ اتصال خط راه‌آهن را به بندر امام را بر عهده دارد. پس از آن، ساخت پل سفید گامی مهم در توسعهٔ زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهر اهواز شمرده شد.

پل سفید اهواز به دستور رضا شاه ساخته شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛   روزنامه اطلاعات ۸۹ سال پیش در چنین روزی چهارشنبه ۳۰ مهر  ۱۳۱۵  از تکمیل ساخت پل  سفید بر روی کارون  در شهر اهواز  خبر داد. این پل  تاریخی  با گذشت ۸۹ سال همچنان  فعال است 

پل سفید یکی از نمادهای چشم‌گیر شهر اهواز و نخستین پل معلق ایران و دومین پلی است که در شهر اهواز بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده است. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، هفت سال پس از احداث پل سیاه، در دوره حکومت رضاشاه پهلوی به بهره‌برداری رسید.

پل سفید دارای دو دهانهٔ معلق به طول‌های ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانهٔ قوسی به طول ۴۹ متر است که در مجموع، طول کل پل را به ۵۰۱ متر می‌رساند. درحال حاضر، به منظور حفظ سازه و افزایش ایمنی، تردد روی این پل به‌صورت یکطرفه انجام می‌شود و تنها مسیر خروجی از فلکه شهدا به سمت بیمارستان رازی فعال است.

نخستین پل ساخته‌شده بر روی رود کارون، پل سیاه نام دارد که وظیفهٔ اتصال خط راه‌آهن را به بندر امام را بر عهده دارد. پس از آن، ساخت پل سفید گامی مهم در توسعهٔ زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهر اهواز شمرده شد.

این زوج پروژه ساخت پل را آغاز نمودند و موفق شدند تا سال 1314 ساخت پایه های پل را به اتمام برسانند. اما متاسفانه به دلیل قرارداد ننگینی که در آن زمان  مظفرالدین شاه با ویلیام ناکس دارسی امضا نموده بود این پروژه مدتی تعطیل شد. بر اساس این قرارداد به مدت 60 سال امتیاز بهره برداری و استخراج نفت به غیر از شهرهای گرگان، مازندران، آذربایجان،  گیلان و خراسان به انگلستان واگذار گردید.

مدتی پس از عقد این قرارداد شرکت نفت ایران و انگلیس سهم سالیانه ایران را 302 هزار لیره اعلام کردند در صورتی که ایران در سال قبل بالغ بر 4 برابر این مبلغ از استخراج منابع نفتی خود سود کسب نموده بود و رضا شاه به نشانه اعتراض  قرار داد را لغو نمود و آتش زد. شرکت انگلیسی نیز در پاسخ به این اقدام رضا شاه تمامی تجهیزات و وسایلی که جهت ساخت پل به ایران منتقل کرده بود را پس گرفت و موجب شد پروژه ساخت پل سفید نیمه کاره بماند.

پس از این ماجرا مهندس آلمانی و همسرش تلاش های فراوانی برای ادامه پروژه کردند اما متاسفانه تلاش های آن ها بی نتیجه ماند و مهندس پس از مدتی سکته کرد و در گذشت. با به وجود آمدن این اتفاقات مقامات تصمیم گرفتند تکمیل پروژه را به شرکت دیگری واگذار نمایند اما همسر مهندس آلمانی خودش مسئولیت اتمام پروژه را قبول کرد و سعی کرد با در دسترس ترین وسایلی که در اختیار داشت پروژه را به اتمام رساند.

پل سفید اهواز بر اساس قرارداد اولیه باید در اسفند ماه 1314 به بهره برداری می رسید اما اتفاقاتی که رخ داد اتمام پروژه را به تعویق انداخت و ساخت پل در آبان ماه سال 1315 به اتمام رسید.

2-6

ویژگی های پل  سفید اهواز 

این پل تخصیص به عبور و مرور اتومبیل و وسایط نقلیه داده خواهد شد. طول آن ۵۰۳ متر و عرض ۱۰ متر و حد متوسط ارتفاع آن از سطح رودخانه ۱۶ متر می‌باشد. گراور فوق قسمتی از پایه‌های پل جدیدی که در روی رودخانه‌ی کارون ساخته می‌شود نشان می‌دهد.

 

photo_2025-10-22_18-16-45

منبع: سایت  دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر