کد خبر: 156001
A

اثرات مصرف سیگار بر کاهش باروری زنان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف سیگار در بانوان قدرت باروری آنان را کاهش می‌دهد.

اثرات مصرف سیگار بر کاهش باروری زنان

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ دکتر مریم هاشم نژاد رو عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات به خبرنگاران گفت: بانوانی که قصد بارداری دارند، ‌باید در مشاوره‌های قبل از بارداری و اولین ویزیت در خصوص اثرات استفاده از محصولات دخانیات آگاه شوند.

وی بیان داشت: مصرف سیگار به واسطه اثری که روی کاهش اکسیژن رسانی برروی جنین دارد، بیش از ۲۵۰۰ ماده سمی تولید می کند که اثرات سوء بسیاری برای سلامت مادر، جنین و حتی نوزاد در پی خواهد داشت.
این مسئول ادامه داد: تحقیقات نشان داده بانوانی که سیگار مصرف می کنند قدرت باروری در آنها کاهش می یابد و احتمال افزایش فشار خون بالا، سرطان ریه و سایر اندام ها در آنان وجود دارد.

هاشم نژاد خاطرنشان کرد: از اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری می توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد و ۵۰ درصد خطر مرگ در بانوان بیشتر می شود.

وی افزود: با مصرف سیگار ۲ تا پنج برابر افزایش خطر پارگی کیسه آب و ۱.۵ تا ۳.۵ برابر خطر وزن کم ( کمتر از ۲۵۰۰ گرم که وزن استاندارد هنگام تولد نوزاد است) وجود دارد.

همچنین احتمال زایمان زودتر از ۳۲ هفته و حتی احتمال ایجاد جفت سر راهی در اثر مصرف سیگار وجود دارد.

هاشم نژاد تاکید کرد: مصرف سیگار به واسطه افزایش فعالیت سمپاتیکی که در بدن مادر و جنین ایجاد می کند می تواند عوارضی مثل افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش حرکات تنفسی جنین را ایجاد کند و این دو علامت می تواند برروی سونوگرافی و تست های ارزیابی سلامت جنین تاثیر بگذارد و باعث نگرانی مادر و پزشک شود و گاهی موجب زایمان های زودتر از موعد می شود.
وی تصریح کرد: بررسی ها نشان داده که حتی اگر مادر سیگار مصرف نکند و نزدیکان او سیگاری باشند، این مواجهه هم می تواند عوارضی مانند مرگ داخل رحمی و وزن کم موقع تولد را برای جنین ایجاد کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: از دیگر اثرات سیگار می توان به افزایش میزان ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف کام، لب ، گاستروشزی، آترزی مقعد، نقایص اندام ها مثل پلی داکتیلی، افزایش تعداد انگشتان، به هم چسبیدن انگشتان، فقدان انگشتان، آسیب های قلبی و کلیوی اشاره کرد.
وی افزود: دیده شده نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند عوارضی مثل بی قراری، افزایش فعالیت های بدن و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را طی سال اول تولد تجربه می کنند.

وی تاکید کرد: در دوران شیردهی هم نوزاد از عوارض مصرف سیگار مادر خلاصی ندارد و سیگار موجب کاهش حجم و غلظت شیر می شود و به واسطه آن نوزاد وزن گیری مناسبی نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر