کد خبر: 108535
A

نشریه داخلی سپاه: رئیس‌جمهور در سوریه، برخلاف سایر کشورهای عربی، با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود/ سوریه با این انتخابات به یکی از ارکان مهم دموکراسی مردم‌سالار تبدیل می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه ۵ خرداد، با رقابت سه نامزد اصلی برگزار می‌شود

نشریه داخلی سپاه: رئیس‌جمهور در سوریه، برخلاف سایر کشورهای عربی، با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود/ سوریه با این انتخابات به یکی از ارکان مهم دموکراسی مردم‌سالار تبدیل می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ نشریه اخبار و تحلیل‌های داخلی سپاه در شماره امروز خود- دوشنبه، ۳ خردادماه- با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سوریه نوشت:

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه ۵ خرداد، با رقابت سه نامزد اصلی برگزار می‌شود. این انتخابات برای سوریه در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- انتخابات سوریه ازنظر داخلی از دو بعد دارای اهمیت است: الف) ایجاد یک ثبات پایدار در داخل سوریه و نشان دادن این امنیت و ثبات در اذهان بین‌المللی. ب) مشارکت مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود. 2- این انتخابات از منظر منطقه‌ای نیز دارای سه پیام مهم است: الف) این کشور میان کشورهای غربی به‌عنوان یک دولت-ملت شناخته می‌شود؛ این گزاره بدین معنی است که رئیس‌جمهور در این کشور، برخلاف سایر کشورهای عربی، با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود. ب) این پیام به برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه‌ای داده می‌شود که به فکر تهدید و ایجاد مشکلات امنیتی برای سوریه نباشند؛ زیرا برخی از همین کشورها در حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی در سوریه نقش فعالی داشتند. ج) سوریه با این انتخابات به یکی از ارکان مهم دموکراسی مردم‌سالار تبدیل می‌شود و همین می‌تواند قدرت چانه‌زنی این کشور را در مسائل منطقه‌ای افزایش دهد. 3- انتخابات آینده از منظر بین‌المللی هم ازنقطه‌نظر کاهش مشکلات امنیتی و ایجاد شرایط دشوار برای این کشور بسیار مهم است. این انتخابات مطمئناً نقشه‌های بین‌المللی را علیه سوریه خنثی خواهد کرد.

انتخابات آینده سوریه با انتخابات سال ۲۰۱۴ بسیار متفاوت است. این تفاوت در بحث سرزمینی آن است. در سال ۲۰۱۴ بیشتر مناطق سوریه در اختیار گروه‌های تروریستی بود، اما در مقطع فعلی بیشتر مناطق اشغال‌شده، آزاد شده و همین عامل مهمی در تشکیل یک دولت قوی و فراگیر است.

در کنار این مسائل، طرح غربی-عربی برای سوریه از بین خواهد رفت؛ بر اساس این مدل ترسیم‌شده، کاهش مشارکت و تشکیل یک دولت حداقلی، زمینه‌ساز تداوم فشارهای اقتصادی و سیاسی بر سوریه خواهد بود. از سوی دیگر، تقویت سوریه و ایجاد ثبات سیاسی در این کشور، تأثیر مهم و بلندمدتی بر پیشبرد برنامه‌های محور مقاومت نیز خواهد داشت. بعد از پیروزی مقاومت در فلسطین، این انتخابات دومین پیروزی جبهه مقاومت در منطقه خواهد بود که ابعاد آن می‌تواند بسیار فراتر از مسائل منطقه‌ای باشد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر