کد خبر: 128456
A
دیده بان ایران:

نشریه سپاه: مقصر متوقف شدن مذاکرات «آمریکا» است نه روسیه!/ مذاکرات وین تمام نشده و بخشی از اختلافات کماکان باقی مانده است

نشریه وابسته به معاونت سیاسی سپاه درباره مذاکرات هسته ای در وین نوشت: درحالی‌که بخشی از اختلافات کماکان باقی مانده و برخی ملاحظات نیز به آن افزوده شده؛ اما طرف‌های مقابل این‌گونه القا می‌کنند که مذاکرات به پایان رسیده و اختلافات تمام شده است. این اقدام صرفاً برای این است تا در مقابل خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات، امتیاز بیشتری ندهند و انتفاع اقتصادی مدنظر ایران محقق نشود.

نشریه سپاه: مقصر متوقف شدن مذاکرات «آمریکا» است نه روسیه!/ مذاکرات وین تمام نشده و بخشی از اختلافات کماکان باقی مانده است

به گزارش دیده بان ایران؛ نشریه داخلی اخبار سپاه در واکنش به متوقف شدن مذاکرات وین با ادعایی جالب در رابطه با همین مطلب نوشت:

«انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا آخرین نتایج از مذاکرات وین را با اعلام تنفس مذاکرات، این‌گونه اعلام کرد که «بر سر همه‌چیز به توافق رسیده‌ایم و باید به پایتخت‌ها برگردیم تا مشکل پیش‌آمده را سریع حل کنیم و برگردیم!». وی افزود: «به نقطه‌ای رسیدیم در مذاکرات که باید مکثی کنیم و به پایتخت‌ها بازگردیم». پس از اعلام تنفس در مذاکرات وین، برخی اخبار حکایت از آن دارد که این وقفه به پیشنهاد جوزف بورل، هماهنگ‌کننده برجام انجام شده و طرف‌ها در نظر دارند بعد از وقفه، روند را ادامه دهند. این شگرد آمریکایی‌هاست که تمامی عوامل را برای ایجاد عملیات روانی علیه حریف بکار گیرند. آمریکایی‌ها به اتفاق طرف‌های اروپایی تلاش دارند تا افکار عمومی را در ایران با این گزاره که مذاکرات به پایان رسیده است، به گروگان خود درآورند. بی‌شک این یک عملیات رسانه‌ای بزرگ است.

این نشریه وابسته به معاونت سیاسی سپاه ادامه می دهد: درحالی‌که بخشی از اختلافات کماکان باقی مانده و برخی ملاحظات نیز به آن افزوده شده؛ اما طرف‌های مقابل این‌گونه القا می‌کنند که مذاکرات به پایان رسیده و اختلافات تمام شده است. این اقدام صرفاً برای این است تا در مقابل خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات، امتیاز بیشتری ندهند و انتفاع اقتصادی مدنظر ایران محقق نشود. بارها شنیده شده که توافقی برای جمهوری اسلامی مطلوب خواهد بود که حداقل انتظار یعنی تولید انتفاع اقتصادی پایدار نماید. اکنون که مذاکرات به گام نهایی رسیده، آمریکایی‌ها حسن نیت لازم را نشان نداده و بازی جدیدی را با همدستی طرف‌های اروپایی دنبال می‌کنند. موضع جدید روسیه و درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا و اخذ تضمین مکتوب در این خصوص نیز شاید به‌عنوان موضوعی جدید مطرح باشد؛ اما آمریکائی‌ها به‌خوبی می‌دانند که این مسئله اصلی نیست؛ کنار هم قرار دادن این گزاره‌ها در کنار یکدیگر، خبر از این واقعیت می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال انتفاع اقتصادی ایران نیستند و می‌خواهند در روند مذاکرات اخلال ایجاد کنند. این کار یک هدف بیشتر ندارد، آن‌ها می‌خواهند برای فرار از اتخاذ یک تصمیم سیاسی، زمین بازی را تغییر داده و فشار را به داخل ایران برای تعدیل مواضع جمهوری اسلامی، منتقل نمایند. آمریکایی‌ها اکنون دبه کرده‌اند تا امتیاز ندهند. اتکا به مسائل برون برجامی و نمایش تبلیغاتی و عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی نمی‌تواند اراده جمهوری اسلامی را سست کند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ 48 ساعت پس از بازگشت علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان به وین و انجام چند دور گفت وگو با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات برجامی ، عصر روز گذشته با اعلام تنفس در مذاکرات، علی باقری و تیم همراهش نیز وین را به مقصد تهران ترک کردند  اما ماجرا چه بود؟

از پنج شنبه شب برخی خبرنگاران غربی سخن از احتمال توقف مذاکرات می دادند، این احتمال ظهر روز جمعه با توئیت جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قطعی شد.

وی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.

دقایقی بعد از این توئیت که به نوعی شوک به مذاکرات بود، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با یک توئیت پاسخ بورل را داد و نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقی مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

هر دو مقام ایرانی و اروپایی در توئیت خود حرف از عامل خارجی زدند، بورل عامل خارجی را مسبب توقف مذاکرات خواند و خطیب زاده این عامل خارجی را بی اثر توصیف کرد.

به نظر می رسد منظور هر دو، روسیه و درخواست جدید این کشور مبنی بر گرفتن تضمین از آمریکا برای تحت تحریم نبودن تجارت خارجی تهران و مسکو در پسا برجام باشد که تاکنون از سوی آمریکا و اروپا بی ربط با برجام  اعلام شده است. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر