کد خبر: 138690
A
دیده‌بان ایران روند کند معرفی وزرا از سوی رئیسی به مجلس را بررسی کرد:

چرایی تأخیر دولت رئیسی در معرفی وزرا به مجلس/ آیا زاهدی‌وفا جاده صاف‌کن بذرپاش خواهد شد؟

استعفای پر سر و صدای حجت‌الله عبدالملکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندلی خالی او موضوع گزارشی است که دیده‌بان ضمن پرداختن به آن، به گزینه‌های جدیدی به جز وزیر معرفی شده فعلی رسیده است.

چرایی تأخیر دولت رئیسی در معرفی وزرا به مجلس/ آیا زاهدی‌وفا جاده صاف‌کن بذرپاش خواهد شد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در تاریخ ایران بیش از صد بار وزیران مختلف در ادوار مختلف برکنار شدند و در فاصله برکناری وزیر(به دلیل استیضاح و استعفا و عزل از طرف رئیس جمهور) تا رای اعتماد گرفتن گزینه بعدی وزارتخانه، وزارتخانه های مختلف توسط سرپرست اداره شدند. قانون فرصتی سه ماهه را برای رئیس جمهور مشخص کرده تا گزینه بعدی را به مجلس معرفی کند. در بعضی از این فرایندها به خاطر تنش زیاد بین مجلس و دولت، رئیسان جمهور تلاش کردند تا از همه این فرصت بهره برداری کنند و گاه حتی فرصت سه ماهه نیز برای معرفی وزیر بعدی کفایت نمی کند و رئیسان جمهور ناچار می شوند از رهبری، برای تداوم فعالیت سرپرست، اجازه قانونی بگیرند. 

در دولت قبلی، حسن روحانی در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم، حدود سه ماه وزارت علوم را با سرپرست اداره کرد و بعد منصور غلامی را به مجلس معرفی کرد. گفته می شد این رفتار روحانی، اعتراض به فشارهای بیرونی برای معرفی یک گزینه میانه رو برای وزارت علوم است. 

222

روندی که بعید نیست برای وزارت کار هم تکرار شود. هر چند روز جمعه 11 شهریور، 80 روز بعد از استعفای عبدالملکی، اصولگرایان ادعا کردند رئیس جمهور زاهدی وفا را به مجلس معرفی کرده است. اما مجلس دو هفته تعطیل است و احتمالا اواخر شهریور، جلسه رای اعتماد مجلس به زاهدی وفا تشکیل می شود شاید تا آن زمان باز هم تغییراتی در گزینه وزارتخانه ایجاد شود به خصوص اینکه همزمان هم خبر می رسد که تعداد زیادی از نمایندگان با وزارت زاهدی وفا موافق نیستند. این تاخیر طولانی در حالی است که از ابتدای خرداد بسیاری از رسانه ها از استعفای عبدالملکی خبر داده بودند. در واقع از ابتدای امسال، وزارت کار آن طور که باید وزیری بالای سر خود ندیده است. معرفی گزینه جدید هم همین روند را طی کرد. دو سه روز بود بحث معرفی زاهدی وفا در رسانه ها مطرح شده بود و حتی یکی از نمایندگان مجلس هم خبر معرفی او را تایید کرده بود. اما به نظر می رسد دستهایی در کار بود و اراده ای وجود داشت که اعلام وصول معرفی این وزیر در مجلس به بعد از تعطیلات موکول شود. شاید به خاطر آنکه از واکنش های احساسی نمایندگان جلوگیری شود! 

در مجلس هشتم، اصولگرایان این رویه را نمی پسندیدند. لااقل الیاس نادران در آن زمان با نطق ها و مصاحبه های خود، به شدت به تاخیر احمدی نژاد در معرفی جانشین داود دانش جعفری در وزارت اقتصاد معرفی کرد. صمصامی حدود سه ماه سرپرست این وزارتخانه بود و در نهایت بعد از فشار مجلس، شمس الدین حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد از طرف احمدی نژاد معرفی شد.

233

مجلس یازدهم اما با رئیسی مهربان است و فعلا قصد انتقاد از ابراهیم رئیسی را ندارد. پیش از این ابراهیم رئیسی برای معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز روند مشابهی را طی کرده بود. در حالی که 20 مرداد کابینه اولیه رئیسی معرفی شدند و اوایل شهریور از مجلس رای اعتماد گرفتند، جای خالی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم تا هشتم آذر طول کشید.

البته تاخیر ابراهیم رئیسی فقط شامل این دو مدیر نمی شود. رئیسی از قالیباف دو ماه مهلت خواسته بود تا ساختار وزارتخانه های صنعت و معدن و بازرگانی را اصلاح کند و در واقع وزارت صمت را به دو وزارتخانه جدید تفکیک کند. این مهلت دو ماهه چهار روز پیش به پایان رسید. حالا نه خبری از عزل فاطمی امین منتشر شده و نه ساختار جدید وزارتخانه به تصویب مجلس رسیده است. حسینی معاون پارلمانی رئیسی هم می گوید «بعد از تفکیک وزارت بازرگانی بخشی از وظایف بر عهده وزارت صنعت و بخش کمی هم بر عهده وزارت جهاد گذاشته شده که به وزارت بازرگانی برمی‌گردد.»

تاخیر بیش از اندازه رئیسی، برای هماهنگی بیشتر با مجلس هم نیست. لااقل درباره وزیر آموزش و پرورش، گزینه ای که اول معرفی شد نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. این بار هم زاهدی وفا گزینه ای نیست که مورد توافق اکثریت مطلق نمایندگان باشد. لااقل بررسی های میدانی نشان می دهد که افرادی مثل مهرداد بذرپاش محبوبیت بیشتری بین نمایندگان مجلس داشتند.

گزارش: میثم سعادت_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر