کد خبر: 154994
A
نظری‌خانقاه، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران:

مشکلات کشور باید با مشارکت همگانی حل شود، اما ائتلاف با هر جریانی هم لزوما جواب نمی‌دهد

سیدغنی نظری‌خانقاه، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی عنوان کرد: یک جریان انحرافی به‌دنبال تضعیف همزمان دولت و مجلس است. همین قضیه خودروهای شاسی بلند نمونه‌ای از این تلاش‌ها بود. ربط دادن خودرویی که در سال ۱۳۹۹ اعطا شده به استیضاح وزیر در سال ۱۴۰۲ چه معنایی دارد؟ البته دادستان کل کشور هم اعلام کرد افرادی که این ادعا را داشتند در این رابطه مدارکی تحویل نداده‌اند. جریان اصولگرایی باید بداند یک جریان انحرافی در پشت آن به‌دنبال تضعیف دولت و مجلس است.

مشکلات کشور باید با مشارکت همگانی حل شود، اما ائتلاف با هر جریانی هم لزوما جواب نمی‌دهد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بعد از آنکه میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 تا زیر 50 درصد پایین آمد این نگرانی به‌ویژه برای انتخابات مجلس که معمولا میزان مشارکت در آن نسبت به ریاست‌جمهوری پایین‌تر است نیز به‌وجود آمد. شدت این نگرانی به ویژه بعد از اتفاقات سال گذشته افزایش یافته است و این دغدغه وجود دارد که مبادا التهابات پاییز باعث شود مشارکت در انتخابات مجلس به نسبت حد معمول آن افت پیدا بکند. چنین اتفاقی به‌ویژه برای جبهه رسانه‌ای معاند که بعد از شکست پروژه آشوب به دنبال دستاوردسازی برای خود است بهانه‌خوبی محسوب می‌شود. مجموع این اتفاقات این الزام را ایجاد می‌کند که گروه‌های سیاسی و دستگاه‌های مختلف فعالیت انتخاباتی خود را به طور جدی و با هدف تشویق مردم برای حضور هرچه بیشتر در انتخابات به کار گیرند. رهبر انقلاب نیز در همین راستا در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام اهمیت انتخابات مجلس در سال جاری را مورد تاکید قرار داده و بیان داشتند: «این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوت ملی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هرچه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهم قوتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا -البته می‌دانم که دنبال کرده‌اند- راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخص کنند؛ انتخابات خوب سالم با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» اگرچه فضای سیاسی فعلی این نگرانی را ایجاد کرده که مبادا جریانات و چهره‌های سیاسی از حضور در انتخابات اجتناب ورزند، کنش‌ها و واکنش‌های سیاسیون نشان می‌دهد تقابل‌های سیاسی به عنوان یک ظرفیت بالفعل برای ایجاد شور و حال انتخاباتی وجود دارد و به مثابه آتش زیر خاکستری می‌ماند که هر آن احتمال شعله‌ور شدن آن وجود دارد. نمونه‌ای از این آتش زیر خاکستر را می‌توان واکنش سریع لاریجانی به انتشار خبری دانست که از حضور فعال او در انتخابات در رسانه‌ها منتشر شد. این واکنش سریع به یک خبر از جانب لاریجانی از جانب برخی کارشناسان سیاسی اینگونه تعبیر شد که قصد دارد هرگونه اقدام سیاسی که برای حضورش ظرفیت منفی ایجاد کند را خنثی کند. همچنین تمایل لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 این احتمال را ایجاد کرده است که او برای امتحان شانس خود در انتخابات 1404 نیز تلاش کند. تلاشی که حضور فعالانه در مجلس می‌تواند بخشی از آن باشد. علاوه بر این کنش‌ها مطابق آنچه از اظهارات نمایندگان احزاب در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» در پرونده انتخاباتی این شماره روزنامه نیز بر می‌آید، فضای سیاسی احزاب آمادگی حضور فعالانه در انتخابات را دارد. این آمادگی زمانی در آوردن مردم به پای صندوق موثر مواقع می‌شود که اولا دستگاه‌های نظارتی در مواجهه با جناح‌های سیاسی روش سختگیرانه و حذف غیر قابل توجیه را به کار نگیرند و خود جناح‌های سیاسی نیز توانایی بسیج عمومی را داشته باشند. فارغ از چالش اول که به بحث تایید صلاحیت‌ها مربوط می‌شود، چالش مهم‌تر این است که احزاب ولو اگر نمایندگان‌شان بدون سختگیری از فیلترهای نظارتی عبور کنند نیز توانایی زیادی در ایجاد اجماع عمومی ندارند. 

سیدغنی نظری‌خانقاه، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، حزب نزدیک به محمدباقر قالیباف عنوان کرد: آن ائتلافی که سال 98 صورت گرفت دوستان چون در آن مقطع به نواصولگرایان نیاز داشتند، شروط را پذیرفتند و وارد شدند. الان هم بیشتر حاشیه‌هایی که برای مجلس درست می‌شود به‌دلیل عملکرد آن دوستان است. دوستانی که اشاره کردید، در انتخابات سال 98 آمدند از ظرفیت نواصولگرایان استفاده کردند. بعضی از افرادی که الان در تهران نماینده هستند، اگر در لیست قرار نمی‌گرفتند، در روستاهای خودشان هم رای نمی‌آوردند.

یک جریان انحرافی به‌دنبال تضعیف همزمان دولت و مجلس است. همین قضیه خودروهای شاسی بلند نمونه‌ای از این تلاش‌ها بود. ربط دادن خودرویی که در سال ۱۳۹۹ اعطا شده به استیضاح وزیر در سال ۱۴۰۲ چه معنایی دارد؟ البته دادستان کل کشور هم اعلام کرد افرادی که این ادعا را داشتند در این رابطه مدارکی تحویل نداده‌اند. جریان اصولگرایی باید بداند یک جریان انحرافی در پشت آن به‌دنبال تضعیف دولت و مجلس است. برخی معتقدند آشی که برای من نیست، بگذار ظرفش شکسته شود. به‌خاطر یک دستمال نباید قیصریه را به آتش کشید.

تنها نماینده‌ای که با احمدی‌نژاد نشست و برخاست داشت همین آقایی بود که مساله خودروها را مطرح کرد. تحرکات این‌ جریان، عقبه سیاسی دارد. قطعا در پشت‌صحنه جلسات متعددی برای آن برگزار شده و هدف این فعالیت‌ها هم آن است که کلیت نظام را به فساد سیستمی متهم کنند. این فعالیت‌ها تلاشی است که به مردم بگویند ما همچنان هستیم؛ به ما توجه کنید. قطعا در انتخابات هم فعال خواهند بود. اما باید دید چه پوششی را برای فعالیت انتخاباتی در نظر می‌گیرند.

منبع: فرهیختگان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر