کد خبر: 156056
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

جوکار، نماینده مجلس: کجا به طالبان سفارتخانه داده‌ایم؟/ دادن سفارتخانه به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست!/اگر طالبان بخواهد، جنگ ادامه پیدا کند، درس خوبی به آنها می دهیم

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در واکنش به انتقادات مبنی بر به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران به دیده‌بان ایران گفت: کجا سفارتخانه داده‌ایم؟سفارت هر کشوری وجود دارد این به معنای به رسمیت شناخته شدن نیست.

جوکار، نماینده مجلس: کجا به طالبان سفارتخانه داده‌ایم؟/ دادن سفارتخانه به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست!/اگر طالبان بخواهد، جنگ ادامه پیدا کند، درس خوبی به آنها می دهیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پس از چندروز تهدید و تنش‌های لفظی میان ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند، روز گذشته کار به درگیری نظامی در منطقه «ماککی»، مرز مشترک دو کشور رسید که در پی این درگیری، دو مرزبان ایرانی شهید و دو شهروند هم زخمی شدند.

طی این چند هفته که بحث بر سر حقابه هیرمند بالا گرفته است، بسیاری از کارشناسان و نخبگان سیاسی، هشدارهای دو سال پیش خود را مبنی بر خطر به رسمیت شناختن طالبان، توسط ایران را یادآوری می‌کنند. اما گویی در آن زمان گوش شنوایی نبود. حال با وجود اینکه ایران به طالبان سفارتخانه داد و آن‌ها را در برخی از مجامع و محافل دعوت می‌کرد، برخی از مقامات رسمی از جمله وزیر امور خارجه منکر به رسمیت شناختن طالبان می‌شوند. بدین منظور، دیده‌بان ایران با سردار محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به گفت و گو نشسته است که متن کامل آن در پی می‌آید:

جوکار

آقای جوکار! به نظر شما چه شد که کار طالبان تا حد درگیری نظامی با کشور ما رسیده است؟

درگیری‌های مرزی از قبل هم اتفاق افتاده و مسئله جدید نیست. البته اینکه نظر کشور همسایه و گروه حاکم در افغانستان این است که می‌توانند با یک کشور و ملتی که در همه زمینه‌ها آزمون پس داده، حقوق این ملت را نادیده گیرد، ناشی از این است که حکمرانان افغانستان به قواعد بین‌الملل و روش‌های دیپلماتیک آشنا نیستند و به جای اینکه به حقوق بین‌الملل عمل کنند و رعایت حقوق کشورهای همجوار خود را داشته باشند، درصدد بر می‌آیند که از درگیری‌های نقطه‌ای و مرزی بهره گیرند و قطعا درس خوبی خواهند گرفت تا دست به چنین اقداماتی نزنند و حقابه هیرمند که متعلق به ایران و مردم سرزمین سیستان و بلوچستان است را بدهند. آن‌ها باید تمام روش‌هایی که امروز در دیپلماسی دنیا مرسوم است را رعایت کنند و با دیپلماسی عمومی و اینکه با کشورها و ملت‌های دیگر چگونه بایستی رفتار کنند، آشنا شوند.

جمهوری اسلامی قرار است چه واکنشی به اقدامات طالبان داشته باشد؟

قطعا جمهوری اسلامی درس خوبی می‌دهد تا [طالبان] بدانند قدر و منزلت‌شان چیست. هرگونه اقدامی که از سوی آن‌ها انجام شود، با شدیدترین اقدام از سوی جمهوری اسلامی رو به رو خواهند شد. بهتر است طالبان رعایت حسن همجواری را داشته باشند و دست به اقدامات خارج از عرف دیپلماسی نزنند.

کار طالبان به مرز مشترک با ایران و حمله نظامی رسیده است، آیا ایران هم به صورت نظامی پاسخ آن‌ها را خواهد داد؟

قطعا، هیچ عملی بدون عکس‌العمل باقی نخواهد ماند. هر اقدامی که صورت گیرد، قطعا پاسخ کوبنده و لازم از سوی ایران داده می‌شود.

از دو سال گذشته انتقاداتی از سوی کارشناسان مطرح می‌شد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی نباید طالبان را به رسمیت بشناسد؛ نظر شما چیست؟ آیا در این مورد ایران عجله نکرد؟

به رسمیت شناخته نشدند. روابط ما که با ملت افغانستان قطع نشده است. وقتی در شرایط سختی قرار می‌گیرند باید به مردم کمک شود.

اما طالبان مورد قبول مردم افغانستان هم نیست ولی ما به رسمیت شناختیم‌شان...

ما به رسمیت نشناختیم.

با دادن سفارتخانه به طالبان در عمل این کار را انجام دادیم.

سفارتخانه کجا دادیم؟

در تهران سفارتخانه دادیم و آن‌ها را در برخی از مجامع هم دعوت کردیم.

سفارت هر کشوری وجود دارد این به معنای به رسمیت شناخته شدن نیست.

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر