کد خبر: 23728
A

رای الیوم: چرا روابط عربستان و ترکیه به شکل ناگهانی متشنج شد؟

روزنامه رای السوم چاپ لندن در مطلبی در واکنش به اختلاف ترکیه و عربستان در موضع گیری نسبت به قطر نوشت: پیشنهاد اردوغان برای برپایی پایگاه نظامی در عربستان بسیار ریاض را خشمگین و تحقیر کرده و روابط این دو کشور را به زیر صفر برده است.

رای الیوم: چرا روابط عربستان و ترکیه به شکل ناگهانی متشنج شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ این روزنامه چاپ لندن امروز (یکشنبه) نوشت: روابط عربستان سعودی و ترکیه در دو روز گذشته وارد مرحله جدیدی از تنش شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد ایجاد یک پایگاه نظامی ترکیه در خاک عربستان را طی دیدارش با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان را فاش کرد و ریاض نیز با این پیشنهاد مخالفت کرد.
شبکه های اجتماعی با مطرح شدن این پیشنهاد ترکیه، طی دو روز گذشته شاهد حمله سخت عناصر وابسته به ارتش سایبری عربستان به ترکیه و بخصوص به اردوغان رئیس جمهور این کشور بوده و ترکیه ای که در تنش دوحه با برخی کشورهای عربی بالاخص عربستان جانب قطر را گرفته است.
در همین راستا پارلمان ترکیه چندی پیش در حمایت از قطر که تحت محاصره عربستان و متحدانش قرار گرفته، طرح اعزام پنج هزار نیرو به پایگاه نظامی ترکیه در قطر را تصویب کرد.
اردوغان اعلام کرد که وجود پایگاه نظامی ترکیه در دوحه نه فقط برای حمایت از قطر بلکه برای حمایت از دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ضروری است و آمادگی کشورش برای ایجاد پایگاه نظامی مشابه در عربستان را به ملک سلمان اطلاع داد، امری که خشم عربستانی ها را در برداشت چراکه آنها را به گونه ای ضعیف نشان داد که در نهایت نیازمند کمک ترک ها هستند.
رای الیوم می افزاید: آن چه بر خشم عربستانی ها افزود، ایجاد پل هوایی میان آنکارا و دوحه بلافاصله پس از بسته شدن مرزهای زمینی عربستان با قطر و اقدام هواپیماهای ترکیه به انتقال هزاران تن غذا و میوه و سبزیجات بود که قطر را از وارد کردن این محصولات و فرآورده ها از عربستان بی نیاز می کرد.
اردوغان تلاش کرد که از شدت بحران کم کند و روز گذشته در نشست شورای صادرکنندگان ترک گفت که حمایت از قطر جایگزین روابط ترکیه با دیگر کشورها در منطقه خلیج فارس و به طور مشخص عربستان سعودی نیست و ریاض نقش کلیدی را در بحران قطر بازی می کند.
این توجیهات ترکیه نمی تواند زهر خشم سعودی ها به دلیل جانبداری اردوغان از قطر را کاهش دهد؛ عربستان سعودی در هفته های گذشته توافقنامه خرید کشتی های جنگی از ترکیه در چارچوب قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار را لغو کرده است.
دیدار شیخ «خالد بن حمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین از آنکارا در روزهای گذشته و دیدارش با اردوغان چه بسا در به تعویق انداختن اجرای تصمیم ترکیه برای اعزام نیرو به پایگاه نظامی این کشور در دوحه به منظور باز کردن عرصه برای راه حل های دیپلماتیک برای حل بحران با قطر، موفق بوده است.
پیشنهاد ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در عربستان سعودی که پیشنهادی
«متکبرانه» و «توهین آمیز» توصیف شده، روابط عربستان و ترکیه را به زیر صفر بازگرداند؛ امری که منجر به بستن درهای عربستان و امارات و بحرین به روی صادرات ترکیه می شود؛ آن هم در زمانی که ترکیه با دشواری های اقتصادی بزرگی مواجه است.-ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر