کد خبر: 149244
A

بارد در مقابل چت جی‌پی‌تی؛ چت‌بات هوش مصنوعی جدید گوگل چیست؟

از زمانی که هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی دنیا را مبهوت طوفان توانایی‌های فوق‌العاده خود کرده است، همه چشم‌ها به گوگل خیره‌اند تا ببینند این غول تکنولوژی چه جوابی برای این رقیب موتور جستجوی یکه‌تاز خود دارد.

بارد در مقابل چت جی‌پی‌تی؛ چت‌بات هوش مصنوعی جدید گوگل چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از زمانی که هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی دنیا را مبهوت طوفان توانایی‌های فوق‌العاده خود کرده است، همه چشم‌ها به گوگل خیره‌اند تا ببینند این غول تکنولوژی چه جوابی برای این رقیب موتور جستجوی یکه‌تاز خود دارد.

بارد، بات مکالمه (چت‌بات) گوگل است که به قول سوندار پیچای، مدیر عامل این شرکت «به دنبال ترکیب عرصه دانش جهانی با قدرتَ هوشیاری و خلاقیت مدل‌های زبانی ما است.»

آقای پیچای در بیانیه‌ای مبنای کار گوگل روی هوش مصنوعی را «مقاله تعریف میدان» در سال ۲۰۱۷ در مورد فناوری ترنسفورمر و پیشرفت آن مدل‌های پراکندگی دانست و گفت که «این مبنای بسیاری از برنامه‌های مولد هوش مصنوعی است که امروزه مشاهده می‌کنید.»


این برنامه‌های مولد ما‌ه‌ها است که در فضای هوش مصنوعی در حال گسترشند. از آن‌ها می‌توان پلاتفرم‌های تبدیل متن به تصویر، متن به ویدیو و حتی متن به موسیقی را نام برد.

از زمان رونمایی از چت‌ جی‌پی‌تی، علاقمندان به تکنولوژی بی‌صبرانه منتظر پاسخ گوگل به این چت‌بات هوش مصنوعی هستند. چت جی‌‌پی‌تی با استفاده از پردازشگر یادگیری ماشینی زبان طبیعی GP3 شرکت پژوهشی OpenAI به کاربران اجازه دریافت پاسخ‌های نوشتاری انسان‌گونه می‌دهد. این چت‌بات تاکنون به صوت موفق برای نوشتن مقالات، امتحان دادن و حتی کدنویسی کامپیوتری استفاده شده است.

بارد چگونه می‌تواند با چت‌‌ جی‌پی‌تی رقابت کند؟

برای دریافت پاسخ این سوال باید منتظر بمانیم. گوگل در حال حاضر این چت‌بات را تنها برای آزمایش در اختیار کاربران محدودی قرار داده است. با این حال طبق گفته آقای پیچای در وبلاگ خود، چت‌بات بارد این غول تکنولوژی قرار است از اینترنت برای دستیابی به پاسخ‌های تازه و با کیفیت بالا استفاده کند. همین هم وجه تمایز این چت‌بات گوگل با چت جی‌پی‌تی است. زیرا که پردازشگر یادگیری ماشینی هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی با استفاده از داده‌های گسترده‌‌ای که به روزترینشان به پایان سال ۲۰۲۱ باز می‌گردد، تعلیم داده شده است.

بارد هم مانند چت‌ جی‌پی‌تی باید توانایی توضیح موضوعات پیچیده‌ای چون کشفیات فضایی را به صورت ساده، چنان که حتی برای کودکان هم قابل درک باشد را داشته باشد. البته گوگل می‌گوید که این سرویس کارهای پیش‌پا افتاده‌تری نیز همچون ارائه نکاتی بای برنامه‌ریزی یک مهمانی و ایده‌‌هایی برای غذا با استفاده از آنچه در یخچال باقی‌ مانده را هم انجام می‌دهد.
اگرچه آقای پیچای هنوز نگفته است که آیا بارد هم مانند چت جی‌پی‌تی قادر به نوشتن متن‌های طولانی است یا خیر ولی وی در وبلاگ خود نوشت: «بارد می‌تواند روزنه خلاقیت و جایی برای کنجکاوی باشد.»

او همچنین افزود که این سرویس امسال در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

موجودیت بارد زمانی اعلام شد که هنوز دوهفته هم از اعلام میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مایکروسافت در شرکت OpenAI نگذشته بود. مایکروسافت پیشتر یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود.

پاسخ اشتباه بارد و افت شدید ارزش سهام آن

سهام آلفابت، شرکت مادر بارد روز چهارشنبه پس از آن که این چت‌بات هوش مصنوعی گوگل به صورت نادرست عنوان کرد که نخستین تصویر از سیاره‌ای خارج منظومه شمسی توسط تلسکوپ جیمز وب گرفته شده، ۹ درصد افت کرد.

پاسخ نادرست بارد در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمز وب به این سوال بود: «چه کشفیاتی از تلسکوپ فضایی جیمز وب را می‌توانم با کودک نه ساله خود در میان بگذارم؟»

این پاسخ مورد انتقاد کارشناسانی همچون گرانت ترمبلی، اخترفیزیکدان موسسه اخترفیزیک آمریکا قرار گرفت. وی در توئیتی نوشت: «نمی خواهم بدجنسی کنم و مطمئنم که بارد فوق‌العاده خواهد بود. اما تنها برای ثبت در تاریخ می‌گویم که اولین تصویر از سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی ما توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته نشده است. اولین تصویر توسط شوان و همکارانش در سال ۲۰۰۴ با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ ناکو مجهز به طیف نگار مادون قرمز با استفاده از اپتیک تطبیقی گرفته شد.»

گوگل در پاسخ به این خطا که نخستین بار توسط رویترز منتشر شد می‌گوید که این مسئله نیاز به آزمایش سیستم‌های جدید را نشان داده است. بارد در حال حاضر برای آزمایش در اختیار متخصصان قرار گرفته است و هنوز برای این که در اختیار عموم قرار گیرد نیازمند آزمایش‌های بیشتری است.

یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید: «این موضوع اهمیت فرآیند تست دقیق را نشان می‌دهد. ما این فرآیند را با برنانه آزمایشی مورد اعتماد خود آغاز و بازخوردهای خارجی را با نتایج تست‌های خود ترکیب می‌کنیم تا از کیفیت، ایمنی و تطبیق پاسخ‌های بارد با جهان واقعی اطمینان حاصل کنیم.»

منبع: یورونیوز

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر