کد خبر: 35350
A

بررسی مشکلات نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی با اعضای کمیسیون عمران مجلس

مشکلات نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر مشهد و مدیران شهری روز پنجشنبه در مشهد بررسی شد.

بررسی مشکلات نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی با اعضای کمیسیون عمران مجلس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی کانون توجه است و بیشترین مصوبات مستقیم دولت‌های مختلف را برای رفع مشکل بافت فرسوده دارا است.
سیدابوالفضل موسوی بیوکی افزود: البته با وجود این همه مصوبه، همچنان مشکلات وجود دارد، مشهد شهری ملی است و باید برای رفع مشکل بافت فرسوده آن همت کرد.
وی با اشاره به فعالیت 2 مشاور قوی کشوری در خصوص نوسازی طرح اطراف حرم مطهر، افزود: در نتیجه به کارگیری روش‌ها، ایده‌ها و رویکردهای مختلف در این خصوص، امروز شاهد نوعی آشفتگی در محدوده اطراف حرم مطهر هستیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح نوسازی اطراف حرم مطهر، طرحی ملی است که اگر موفق اجرا شود الگویی برای سایر شهرهای کشور خواهد بود.

*لزوم کمک دستگاه های اجرایی در نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی
دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد : دستگاه‌های اجرایی باید در احیای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی کمک کنند.
سیدکمال الدین شهریاری افزود : برخی از دستگاه‌ها به جای مشارکت در احیای بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد به دنبال درآمدزایی از احیای این بافت هستند و این بافت را طعمه ای می‌بینند که می خواهند صرفا از آن کسب درآمد کنند.
وی افزود: ارایه خدمات زیرساختی آب، برق، گاز و غیره طبق قانون وظیفه دستگاه‌های متولی است در حالی ‌که برخی از این دستگاه های سودجو با ارایه هزینه‌های سنگین به سرمایه‌گذار، به فکر چپاول هستند.
وی تاکید کرد: بانک مسکن خوب است برای نوسازی اطراف حرم مطهر وارد عمل شود و تنها 15 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کند تا کار به جایی برسد.

* پیشرفت 45 درصدی طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی
شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در این جلسه گفت: طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی با گذشت 22 سال از آغاز طرح، بیش از 45 درصد پیش نرفته است.
سیدمصطفی نعمتی در این نشست افزود: 55 درصد راه را هنور نرفته‌ایم و تعداد 400 پروژه انتفاعی در طرح باید اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: 53 پروژه از این تعداد تاکنون خاتمه یافته، تعداد پلاک‌های مورد مداخله 9 هزار پلاک شامل خیابان‌ها، باغ‌ها، ره‌باغ‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، توقفگاه ها و پروژه‌ها است و 12هزار پلاک نیز در طرح موجود است که تا کنون 6 هزار و 500 پلاک آن خریداری شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد : معضل پروژه‌های اطراف حرم مطهر خدمات‌دهی غیراصولی برخی دستگاه‌های خدماتی است.
احمد نوروزی افزود: قانون، دستگاه‌های خدمات‌رسان را مکلف به خدمات‌دهی و تامین سرویس‌های موردنیاز کرده است اما این دستگاه‌ها در قبال خدمات‌رسانی خود هزینه‌های گزافی مطالبه می‌کنند که سرمایه‌گذار را مستاصل می‌کند.
وی بیان کرد: در حالی‌که خدمات‌دهی وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است، تحمیل این هزینه‌ها معضلی برای پروژه‌های اطراف حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود.
امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و مدیران شهری از روند تملک، نوسازی و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر بازدید کرده و از نزدیک مسایل و مشکلات طرح را مورد بررسی قرار دادند.
پروژه نوسازی منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی از سال 1371 آغاز شده و در مجموع دارای 45 درصد پیشرفت فیزیکی است.
اجرای طرح بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در محدوده ای به وسعت 310 هکتار به چهار قطاع بزرگ تقسیم می شود.
فرایند نوسازی 2 قطاع از این بافت به شهرداری مشهد محول شده و بازسازی 2 قطاع دیگر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر