کد خبر: 126051
A

برای مقابله و پیشگیری از آلزایمر باید چه کارهایی را انجام دهیم و از چه مواد غذایی باید استفاده کنیم؟/ با ۹ ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر آشنا شوید

آلزایمر بیماری است که هر ۷ دقیقه یک نفر را در ایران گرفتار خود می‌کند و پزشکان پیش بینی می‌کنند که تا ۳۰ سال آینده، با چالش بزرگ این بیماری در ایران مواجه خواهیم شد. در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند و بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری بوده و نکتۀ مهم این است که بخش بزرگی از بیماری آلزایمر در ایران پنهان است و در مراحل پایانی بیماری تشخیص داده می‌شود که درمان مطمئنی برای آن وجود ندارد.

برای مقابله و پیشگیری از آلزایمر باید چه کارهایی را انجام دهیم و از چه مواد غذایی باید استفاده کنیم؟/ با ۹ ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر آشنا شوید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آلزایمر بیماری است که هر ۷ دقیقه یک نفر را در ایران گرفتار خود می‌کند و پزشکان پیش بینی می‌کنند که تا ۳۰ سال آینده، با چالش بزرگ این بیماری در ایران مواجه خواهیم شد. در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند و بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری بوده و نکتۀ مهم این است که بخش بزرگی از بیماری آلزایمر در ایران پنهان است و در مراحل پایانی بیماری تشخیص داده می‌شود که درمان مطمئنی برای آن وجود ندارد.

در حال حاضر هیچ آزمایش تشخیصی واحدی وجود ندارد که بتواند تعیین کند آیا فردی به بیماری آلزایمر مبتلا است یا خیر. پزشکان معمولاً در تشکیل تشخیص این بیماری، به سابقه پزشکی فرد، آزمایش‌های وضعیت ذهنی و معاینات جسمی و عصبی اعتماد می‌کنند. تصویربرداری از مغز، از جمله MRI یا CT اسکن، گاهی بخشی از ارزیابی است، اما به طور کلی برای رد سایر شرایط استفاده می‌شود؛ بنابراین تنها راه مؤثر پیشگیری از آن است.

به گفته انجمن آلزایمر ایران، بیماری آلزایمر - یک بیماری تخریب کننده عصبی پیشرونده و ویرانگر است که باعث از دست دادن حافظه و گیجی می‌شود و شایع‌ترین شکل زوال عقل است. به گفتۀ محققان، سبک زندگی و رژیم غذایی، ارتباط مستقیمی در کاهش تخریب مغز و شناخت انسان دارد.

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

همه افرادی که می‌خواهند رژیم خوبی داشته باشند، به دنبال لاغر شدن نیستند. رژیم‌های مختلف می‌توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. اگر می‌خواهید سلامت مغز خود را بهبود بخشیده و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کنید، مجموعه توصیه‌هایی وجود دارند که می‌تواند به تقویت حافظه ذهن شما کمک کند و روند ابتلا به آلزایمر را کند و یا از آن پیشگیری کند. غذا‌هایی مانند سبزیجات برگ دار، توت و ماهی آزاد با بهبود شناخت ارتباط دارند. بنابراین، این غذا‌های سالم جزو موارد اصلی در رژیم غذایی مغز هستند.

محصولات غنی از فلاونوئید ممکن است واقعاً برای ذهن مفید باشند. بنابر مطالعات بلوبری، توت فرنگی و توت سیاه تا دو سال و نیم از پیری شناختی در زنان جلوگیری می‌کنند. به همین ترتیب، بین مطالعه سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و سبزیجات و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، دو عاملی که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند. طبق مطالعات قبلی، غذا‌های سرشار از آنتی اکسیدان می‌توانند به کاهش التهاب و استرس کمک کنند.

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

بر اساس تحقیقات علمی معتبر، سبک زندگی و روش‌های تقویت حافظه و ذهن می‌تواند در پیشگیری از این بیماری در میانسالی و پیری مؤثر باشد. ما در این متن یک رژیم غذایی مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت آن می‌توانید نگران بیماری آلزایمر نباشید. سبک زندگی و رژیم غذایی علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را نیز کاهش دهد.

۹ ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

غذا‌های سالم می‌توانند به شما در تقویت حافظه و مغز کمک کنند. همچنین می‌تواند تأثیر بسزایی در عملکرد مغز شما داشته باشد. به گفته پزشکان، سلول‌های عصبی مغز یا سلول‌های مغزی می‌توانند با افزایش سن سفت و سخت شوند، این بدان معنی است که مغز، اطلاعات را به خوبی تجزیه و تحلیل نمی‌کند و در مسیر زوال عقل قرار می‌گیرد.

یکی از راه‌های برقراری ارتباط سریع و صحیح میان سلول‌های مغزی، بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر با افزایش سن، افزودن غذا‌های خاص به رژیم غذایی و روش‌های تقویت حافظه است.

امروز ترکیب برخی از این غذا‌ها را شروع کنید و به مرور آثار آن را می‌بینید:

روغن زیتون

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

مطالعات نشان می‌دهد که روغن زیتون ممکن است یادگیری و حافظه را بهبود بخشد. روغن زیتون همچنین سنگ بنای یک رژیم غذایی سالم برای قلب است و سلامت قلب و عروق برای کمک به سلامت مغز بسیار ضروری است.

ماهی آزاد

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

وقتی صحبت از غذا‌هایی می‌شود که مغز شما را سرحال نگه می‌دارند، غذا‌هایی هستند که حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. بدن شما اسید‌های چرب امگا ۳ تولید نمی‌کند؛ بنابراین شما باید آن‌ها را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. یکی از محبوب‌ترین روش ها، خوردن انواع ماهی‌ها است که منابع بسیار خوبی از امگا ۳ هستند.

انواع توت‌ها

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

میوه‌های تیره مانند زغال اخته، توت سیاه، بلوبری و تمشک مملو از آنتی اکسیدان هستند. چرا این مهم است؟ آنتی اکسیدان‌ها را باید مانند جاروئی تصور کرد که گرد و غبار را از خانه بیرون می‌کشد. ذرات گرد و غبار در بدن شما به عنوان رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند، که می‌توانند به هر کجا که بروند، از جمله در مغز و به آن آسیب برساند؛ و دقیقاً مانند اسید‌های چرب امگا ۳، بدن شما آنتی اکسیدان ایجاد نمی‌کند، بنابراین شما باید آن را از منابع غذایی تأمین کنید.

حبوبات: عدس، لوبیا

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات به ویژه عدس حاوی انواع ویتامین‌های گروه B هستند که نقش مهمی در خون رسانی به مغز و سلامت بدن دارند.

چغندر

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

نیترات موجود در چغندر، جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و مستقیماً با عملکرد مغز شما ارتباط دارد. این سبزیجات دارای فولات (B۹) نیز هستند و همانطور که قبلاً گفته شد ممکن است با افزایش سن، زوال عقل را به تأخیر بیندازد. می‌توانید آن‌ها را تفت دهید و روی آن‌ها سالادی با مقداری پنیر قرار دهید.

کلم پیچ

یک دلیل مهم وجود دارد که این گیاه سبز رنگ، دارای چنین شهرت خوبی است: کلم مانند یک نیروگاه تغذیه‌ای است. کلم پیچ حاوی ۴۵ نوع مختلف فلاونوئید است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که در سلامت مغز شما مؤثر هستند. به علاوه، این گیاه منبع ویتامین K است که حافظه را تقویت می‌کند.

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

گل کلم

این سبزیجات پر از فولات، آنتی اکسیدان و ویتامین C است که هر دو عملکرد مغز شما را بهبود می‌بخشند. یک بررسی پژوهشی نشان داد که خوردن مقدار سالم ویتامین C می‌تواند از مغز شما در برابر زوال عقل و آلزایمر محافظت کند.

گردو

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

اگر به گردو نگاه کنید این مغز‌ها در واقع مانند مغز‌های کوچک ما انسان‌ها به نظر می‌رسند، مطالعات جدید در مورد بیماری آلزایمر نشان می‌دهد که گردو باعث بهبود یادگیری و حافظه می‌شود. اگر طعم طبیعی گردو را دوست ندارید، آن‌ها را با دارچین و فلفل دلمه‌ای بریزید و یا هر طور که دوست دارید آن‌ها را طعم دار کنید.

چایی سبز

چه کنیم و چه بخوریم تا آلزایمر نگیریم؟

هر لیستی که شامل غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان باشد برای مغز مفید است محققان از دانشگاه میشیگان دریافته اند که عنصری در چای سبز به رشد پلاک در مغز کمک می‌کند که به بیماری آلزایمر مرتبط است. آن را گرم بنوشید. یک چوب دارچین و پوست پرتقال می‌تواند باعث افزایش عطر و طعم شود.

در مجموع می‌توان گفت سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج، سبزیجات، کاهو و غلاتی مانند بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار و روغن زیتون مواد غذایی هستند که برای مغز مفید است و باید روزانه در رژیم غذایی وجود داشته باشند.

غذا‌هایی که باید مصرفشان محدود شود:

گوشت قرمز (استیک، گوشت گاو، گوشت بره)

کره و مارگارین

پنیر (بری، موزارلا یا چدار)

شیرینی (کیک و بستنی)

فست فود سرخ شده یا سرخ شده (سیب زمینی سرخ کرده، ناگت مرغ، حلقه‌های پیاز، مرغ سوخاری، همبرگر)

اگرچه رژیم غذایی مغز به طور خاص شامل ورزش نیست، اما فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند از کاهش شناختی و زوال عقل جلوگیری کند، زیرا تحرک بدنی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود و به سلول‌های مغزی با مواد مغذی کمک می‌کند. فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. بنابراین، ورزش همراه با رژیم غذایی مغز می‌تواند محافظت بیشتری در برابر از دست دادن حافظه و زوال عقل ایجاد کند.

در نهایت با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و یک سبک زندگی سالم و با کیفیت که در آن ورزش و تحرک روزانه منظم وجود دارد؛ نگران انواع بیماری‌ها از جمله آلزایمر و زوال عقل نباشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر