کد خبر: 135604
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

هاشمی‌طبا: معاون اول رییس جمهور تا کنون عملکرد مثبتی نداشته است/ کارنامه مشخصی از فعالیت مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام وجود ندارد/ با وجود تورم بالا رئیسی وعده گرانی‌های جدید می‌دهد/ برجام هم مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند/کشاورزی ایران حال نابودی است

هاشمی طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران به بررسی عملکرد محمد مخبر به عنوان سکاندار تیم اقتصادی دولت پرداخت و گفت:برآورد و ارزیابی مشخصی نیز از عملکرد آقای مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام وجود ندارد تا بر اساس توانایی‌های ایشان مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی از صحبت‌ها و مصاحبه‌های آقای مخبر نیز نشان دهنده آن است که در جایگاه معاون اولی رییس‌جمهور نقش مثبتی را بازی نمی‌کند.

هاشمی‌طبا: معاون اول رییس جمهور تا کنون عملکرد مثبتی نداشته است/ کارنامه مشخصی از فعالیت مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام وجود ندارد/ با وجود تورم بالا رئیسی وعده گرانی‌های جدید می‌دهد/ برجام هم مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند/کشاورزی ایران حال نابودی است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، حضور یک تیم هماهنگ و با تجربه در بدنه دولت آرزوی هر رییس‌جمهوری است. از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و معرفی تیم اقتصادی ایشان، به نظر می‌رسید که این آرزو برای سید ابراهیم رئیسی برآورده شده و یک تیم یکدست و با تفکراتی نزدیک به هم امور را به دست خواهد گرفت؛ اما دیری نگذشت که با جدا شدن یکی از وزرای اقتصادی از بدنه دولت و همچنین انجام مصاحبه‌های متناقض از سوی برخی از همین تیم اقتصادی، وجود شکاف در بخش اقتصادی کابینه سیزدهم را آشکار کرد.

حضور محمدمخبر در جایگاه معاون اول رییس‌جمهور و به عنوان فردی که سابقه حضور در ستاد اجرایی فرمان امام را داشت نیز تا به امروز نتوانسته کمک چندانی به هماهنگی بیشتر در بخش‌های اقتصادی دولت کند، حتی این گمانه‌زنی وجود دارد که او اختلافاتی با برخی از اعضای اقتصادی دولت دارد و همسو با آنها نیست.

در همین رابطه مصطفی هاشمی طبا به عنوان فردی که کار در چندین دولت پس از انقلاب اسلامی را تجربه کرده به دیده بان ایران می‌گوید؛ معاونین اول رؤسای جمهور در ایران هیچگاه نتوانسته‌اند نقش موثری در بدنه کابینه‌های پس از انقلاب ایفا کنند.

او تأکید می‌کند؛ وضعیتی که برای مرحوم حبیبی و اسحاق جهانگیری وجود داشت، به نوعی دیگر برای محمد مخبر پیش آمده و او نتوانسته عملکرد مثبتی در یکسال اخیر از خود به جا بگذارد.

مولفه‌های اقتصادی مختلف منجر به بهبود وضعیت زندگی مردم می‌شود 

مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم و همچنین شخص معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار داشت: سه مؤلفه در حوزه اقتصاد وجود دارد که توجه به آنها موجب شکوفایی می‌شود.

وی ادامه داد: بهبود وضعیت «صنعت»، «کشاورزی» و «خدمات» منجر به این خواهد شد که علاوه بر افزایش ثروت ملی، زندگی مردم نیز در مسیر رفاه قرار بگیرد.

کشاورزی ایران در حال نابودی است

عضو پیشین کابینه اصلاحات با اشاره به اوضاع کنونی اقتصاد در ایران، عنوان داشت: متاسفانه کشاورزی ایران در حال نابودی است و صنعت کشور نیز در یک وضعیت نامطلوب فرسوده قرار دارد. در حوزه خدمات نیز؛ بخش‌هایی همچون بانکداری، ترابری و... نیز اوضاع بسامانی ندارد.

هاشمی طبا گفت: توجه دولت فعلی تنها بر مسائل پولی و مالی است و همین موضوع منجر به بی توجهی به سایر بخش‌های اقتصاد شده است.

با سیاست‌های فعلی اقتصاد، معیشت مردم سامان نمی‌گیرد

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با یادآوری وعده‌های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: دولت فعلی مدعی بود که وضعیت معیشتی جامعه را سامان می‌دهد، اما نه تنها دولت سیزدهم؛ بلکه هیچ تیم دیگری با وضعیت فعلی در اقتصاد و نگاه صرف به مسائل پولی و مالی، قادر به بهبود زندگی مردم نخواهد بود.

هاشمی طباء در پاسخ به این پرسش دیده بان ایران که آیا توافق برجام ممکن است تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند، بیان داشت: انبوه نقدینگی، تورم بودجه، برداشت‌های بی‌رویه از بانک‌ها از جمله عواملی است که نمی‌گذارد حتی در صورت توافق احتمالی برجام، وضعیت بهتری بر اقتصاد ایران حاکم شود.

رئیسی وعده گرانی‌های بیشتر می‌دهد!

این عضو پیشین کابینه دولت اصلاحات ضمن انتقاد از تورم موجود در بازار، بیان داشت: امروز مردم در تأمین مایحتاج اولیه خود با مشکل مواجه هستند و در چنین شرایطی رییس‌جمهور وعده گرانی‌های بیشتر برای سال آینده را می‌دهد.

هاشمی طبا در بخش دیگری از  گفت‌وگوی خود با دیده بان ایران در مواجهه با این پرسش که نقش «معاون اول رییس‌جمهور» در تیم اقتصادی یک دولت چیست، اظهار کرد: فارغ از شخصیت ذاتی معاونین اول رؤسای جمهور در ادوار مختلف، این افراد هیچگاه نتوانسته‌اند نقش یک فرد تاثیرگذار در دولت را بازی کنند.

چرایی عدم توفیق جهانگیری و حبیبی در دولت‌های مختلف

هاشمی طبا ادامه داد: برای مثال از ظرفیت مرحوم «حبیبی» در دولت سازندگی با وجود شخصیت والایی که داشتند استفاده کاملی نشد و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با مدیریتی که داشتند کارها را به تنهایی پیش می‌بردند.‌ در زمان آقای روحانی نیز چنین وضعیتی برای آقای «جهانگیری» پیش آمد.

وی درباره عملکرد محمد مخبر به عنوان معاون اول سید ابراهیم رئیسی نیز گفت: آقای مخبر نیز تا به امروز عملکرد مثبتی از خود نشان ندادند. پیشینه کار ایشان نیز در «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز با جایگاه کنونی ایشان سنخیتی چندانی ندارد.

کارنامه مشخصی از فعالیت مخبر در ستاد اجرایی وجود ندارد 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به بررسی عملکرد محمد مخبر به عنوان سکاندار تیم اقتصادی دولت پرداخت  و گفت: برآورد و ارزیابی مشخصی نیز از عملکرد آقای مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام وجود ندارد تا بر اساس توانایی‌های ایشان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

هاشمی طبا خاطر نشان کرد: برخی از صحبت‌ها و مصاحبه‌های آقای مخبر نیز نشان دهنده آن است که در جایگاه معاون اولی رییس‌جمهور نقش مثبتی را بازی نمی‌کند.

منبع: سایت دیده بان ایران- سید سجاد موسوی 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر