کد خبر: 245671
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران بررسی شد؛

رئیس پلیس راهور: پرترافیک نقاط شهر تهران کجاست؟/ دوربین‌های ثبت تخلفات باید افزایش یابد/ هوشمندسازی در پایتخت بسیار کند پیش می‌رود + فیلم

سردار سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تأکید بر این که باید با استفاده از سیستم‌های هوشمند و دوربین‌های بیشتر با تخلفات رانندگی برخورد شود، به دیده‌بان ایران گفت: این که در سال ۱۴۰۴ هنوز انتظار داشته باشیم با نزدیک ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران، پلیس به روش سنتی و با استفاده از دیوار گوشتی و فیزیکی تمام نقاط آلوده ترافیکی را پوشش دهد و با تخلفات برخورد کند، نگاه درستی نیست. ما باید به سمت هوشمندسازی برویم و حضور پلیس باید معطوف به مواقع ضروری باشد. کمبود دوربین‌ها و هوشمندسازی را قبول داریم. دوربین‌ها باید افزایش پیدا کنند تا درصد خطا کاهش یابد./ ترافیک تهران نیازمند مدیریت هوشمند است. حرکت به سمت هوشمندسازی در پایتخت بسیار کند است و این روند باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. همچنین باید حمل‌ونقل عمومی پایتخت متناسب با حجم سفرهای روزانه گسترش یابد. در استانداردهای جهانی، سهم مطلوب حمل‌ونقل عمومی از سفرهای شهری ۵۰ تا ۵۵ درصد است، در حالی که در تهران این رقم حدود ۲۷ درصد است. با مقایسه این اعداد، علت ترافیک پایتخت به‌روشنی مشخص می‌شود.

رئیس پلیس راهور: پرترافیک نقاط شهر تهران کجاست؟/ دوربین‌های ثبت تخلفات باید افزایش یابد/ هوشمندسازی در پایتخت بسیار کند پیش می‌رود + فیلم

دیده‌بان ایران؛  ترافیک تهران نه اکنون، بلکه سال‌هاست که گریبان پایتخت را فشرده و مشکلات فراوانی را برای شهروندان تهرانی به وجود آورده است. این مشکل قدیمی، یکی از مسائلی بود که حتی در دهه‌های گذشته برای مسئولان شهر، چالش بزرگی به شمار می‌رفت. در سال ۱۳۵۸، غلامرضا نیک‌پی، شهردار وقت تهران، به دلیل اتهاماتی از جمله مدیریت ناکارآمد ترافیک، با حکم دادگاه انقلاب به تیرباران محکوم شد؛ حکمی که نشان‌دهنده حساسیت شدید جامعه و مسئولان وقت نسبت به وضعیت ترافیک پایتخت بود. پس از انقلاب اسلامی، مسئولان مختلف همواره وعده داده‌اند که مشکلات ترافیکی تهران را حل خواهند کرد، اما این شعارها در طول زمان به‌تدریج نخ‌نما شده است و برای بسیاری از شهروندان، تنها وعده‌ای دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. 

با گذشت دهه‌ها، وضعیت ترافیک نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش سفرهای روزانه پایتخت‌نشینان، بار ترافیکی این کلانشهر تشدید شده است. تهران، با برخورداری از ۲۱ میلیون سفر روزانه، هنوز نتوانسته است سیستم حمل‌ونقل عمومی متناسب با نیازهای شهروندان را توسعه دهد. حتی تلاش‌هایی برای توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و دیگر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی صورت گرفته، اما فاصله میان ظرفیت موجود و نیاز واقعی شهر همچنان زیاد است. این شرایط باعث شده تا بخش قابل توجهی از تهرانی‌ها ترجیح دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند؛ در نتیجه، هر روز شاهد ازدحام بیشتر خودروها در معابر شهر هستیم که به تشدید ترافیک دامن می‌زند. 

این در حالی است که در دوره کنونی مدیریت شهری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، وعده داده بود که «کمر ترافیک پایتخت را می‌شکند.» وعده‌ای که به نظر می‌رسد مانند بسیاری از وعده‌های دیگر او، رنگ تحقق به خود نخواهد دید. شهروندان تهرانی هنوز با معضلات ناشی از توقف‌های غیرمجاز، خیابان‌های کم‌عرض، دوطرفه بودن معابر و تجمیع مراکز آموزشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ترافیک تهران علاوه بر آن که موجب افزایش زمان سفر و خستگی شهروندان می‌شود، پیامدهای اقتصادی و محیط‌زیستی نیز به همراه دارد. افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و فشار بر سیستم حمل‌ونقل عمومی، همگی از آثار مستقیم این مشکل مزمن هستند.

با وجود این، مسئولان همچنان به دنبال راهکارهای هوشمند و توسعه فناوری برای مدیریت ترافیک هستند، اما سرعت اجرای این اقدامات کند است و هنوز به استانداردهای جهانی در این حوزه نزدیک نشده‌ایم. در نهایت، می‌توان گفت که ترافیک تهران ترکیبی از عوامل مختلف است؛ رشد جمعیت، افزایش خودروهای شخصی، ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ناکافی سفرها و تمرکز مراکز آموزشی و اداری در مناطق پرتراکم؛ عواملی که همه دست به دست هم داده‌اند تا چالش مهم ترافیک در پایتخت حل‌نشده باقی بماند. از نیک‌پی تا زاکانی، تاریخ ترافیک پایتخت نشان می‌دهد که این مشکل نه یک معضل مقطعی، بلکه مسأله‌ای ساختاری است که حل آن، نیازمند اقدامات هوشمندانه، پایدار و هماهنگ میان نهادهای ذی‌ربط است. 

تردد با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران؛ نصف استاندارد جهانی 

سردار سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که چرا  ترافیک تهران شکسته نشده است، به دیده بان ایران گفت: «اولاً من که نگفتم کمرش شکسته می‌شود. دوماً اگر قرار است ترافیک تهران حل شود، ملزوماتی نیاز است. سفرهای روزانه در تهران به ۲۱ میلیون سفر رسیده است. در سال گذشته، سفرها بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر بود و اکنون حدود ۱۰ درصد بیشتر شده است. متناسب با افزایش حجم سفرهای روزانه، کماکان صف انتظار برای حمل‌ونقل عمومی بالا است، با وجود آن که تلاش‌هایی درباره نوسازی ناوگان در چند سال گذشته انجام است. اما همچنان بسیاری از شهروندان به استفاده از خودروی شخصی روی می‌آورند.»

او افزود: «روزانه سفرهای بسیاری از مبادی غربی، شرقی، جنوبی و شمال‌شرقی به تهران انجام می‌شود و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو وارد تهران و در مقابل حدود یک میلیون خودرو از شهر خارج می‌شود. بنابراین در طول روز چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو به شبکه ترافیک شهر تهران اضافه می‌شود.» 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: «ترافیک تهران نیازمند مدیریت هوشمند است. حرکت به سمت هوشمندسازی در پایتخت بسیار کند است و این روند باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. همچنین باید حمل‌ونقل عمومی متناسب با حجم سفرهای روزانه گسترش یابد. در استانداردهای جهانی، سهم مطلوب حمل‌ونقل عمومی از سفرهای شهری ۵۰ تا ۵۵ درصد است، در حالی که در تهران این رقم حدود ۲۷ درصد است. با مقایسه این اعداد، علت ترافیک در تهران به‌روشنی مشخص می‌شود.» 

دامن زدن تعدد مراکز آموزشی به تشدید ترافیک در برخی مناطق 

سردار موسوی‌پور در پاسخ به این پرسش که ترافیک تهران در کدام مناطق بیشتر است، به دیده بان ایران گفت: «مناطقی که بیشترین حجم ترافیک را دارند، شامل مناطق غربی، منطقه یک، منطقه ۳، منطقه ۴ و بخش‌هایی از مناطق ۵، ۹ و ۱۰ هستند. علت اصلی تراکم بالای ترافیک در برخی نقاط، تجمیع مراکز آموزشی، بافت سنتی، معابر کم‌عرض و دوطرفه بودن خیابان‌ها است. همچنین توقف‌های موقت در اطراف مدارس و مراکز آموزشی باعث تشدید ترافیک می‌شود.»

رئیس پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: «متناسب با افزایش جمعیت، سفر و خودرو، در بحث مدیریت سفرها و حوزه حمل‌ونقل اقدامات درستی انجام نشده است. از سوی دیگر، تجمیع مراکز آموزشی هم به عوامل تشدید ترافیک اضافه شده است. به عنوان مثال، در بخاتنشی از منطقه ۳ یعنی خیابان‌های یخچال، کی‌نژاد، وارسته و شیدایی، تعدد مراکز آموزشی زیاد موجب ازدحام ترافیک می‌شود. والدین تمایل دارند فرزندان خود را مقابل مدرسه پیاده کنند که همین توقف‌های کوتاه در ساعات ابتدایی صبح و میانه ظهر، افزایش تراکم را به دنبال دارد. اکنون در نیمه دوم سال قرار داریم و با توجه به افزایش بارندگی‌ها که البته امیدواریم بیشتر شود، میزان استفاده از خودروی شخصی نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه ترافیک تشدید می‌شود.»

او در پاسخ به این پرسش که پلیس راهور اعلام کرده بود که تردد موتورسیکلت‌ها را ساماندهی می‌کند، چرا این طرح صرفاً در یک مقطع بسیار کوتاه انجام شد، گفت: «شرایط را می‌بینید. پاسخ سؤال شما در شرایط موجود نهفته است.» 

کاهش درصد خطای پلیس با افزایش دوربین‌های ثبت تخلفات 

سردار موسوی‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا بعضاً شاهد آن هستیم که خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی بدون اهمیت به ترافیک ایجادشده در یک نقطه، صرفاً از آن محل عبور می‌کند، توضیح داد: «شایدد خودروی پلیس مأموریت ضروری‌تری دارد. به عنوان مثال، شاید تصادفات جرحی یا فوتی به او اعلام شده است. محال است که پلیس از کنار تخلفات عبور کند. در گذشته، پلیس دسته قبضی داشت که جریمه را زیر برف‌پاکن خودروها می‌گذاشت و دیده می‌شد. اما امروزه پلیس از دست‌افزار استفاده می‌کند و جریمه به صورت پیامک برای افراد ارسال می‌شود.» 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا همچنان شاهد صادر شدن قبوض جریمه اشتباهی هستیم، گفت: «شما جزئیات را به کلیات ربط ندهید. اگر موارد اندکی اتفاق افتاده است، شما کل موضوع را تحت‌الشعاع قرار ندهید. در حال حاضر با تخلفات برخورد می‌شود، اما با این حجم از سفرهایی که صورت می‌گیرد، به همراه نقاط زیادی که بافت سنتی معابر حفظ شده، همچنین فضای پارک متناسب با مجتمع‌های مسکونی بلندمرتبه و مراکز آموزشی دیده نشده و توقف‌های غیرمجاز بیشتر شده است، باید با استفاده از سیستم‌های هوشمند و دوربین‌های بیشتر با تخلفات رانندگی برخورد شود.» 

او در پایان یادآور شد: «این که در سال ۱۴۰۴ هنوز انتظار داشته باشیم با نزدیک ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران، پلیس به روش سنتی و با استفاده از دیوار گوشتی و فیزیکی تمام نقاط آلوده ترافیکی را پوشش دهد و با تخلفات برخورد کند، نگاه درستی نیست. ما باید به سمت هوشمندسازی برویم و حضور پلیس باید معطوف به مواقع ضروری باشد. نه این که توقع داشته باشیم مامور پلیس در تمام نقاط حضور داشته باشد. کمبود دوربین‌ها و هوشمندسازی را قبول داریم. دوربین‌ها باید افزایش پیدا کنند تا درصد خطا کاهش یابد.» 

منبع: دیده‌بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر