کد خبر: 150378
A
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

بازار ارز باید تعطبل شود/بیشتر ارزهای بازار، متعلق به شرکت‌های دولتی است

مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بهترین راه این است که بازار آزاد ارز تعطیل شود و هرکس می‌خواهد ارز بفروشد، به بانک و صرافی بفروشد و هرکسی می‌خواهد ارز بخرد از بانک و صرافی بخرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، خیلی از مسائلی که اکنون به‌وجودآمده است از بین خواهد رفت.

 بازار ارز باید تعطبل شود/بیشتر ارزهای بازار، متعلق به شرکت‌های دولتی است

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع نوسانات شدید قیمت ارز و راه حل خروج از این وضعیت اقتصادی و برنامه هایی که مسئولان ذی ربط باید دنبال کنند، پرداخته است. 

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال خبرنگا که مهم‌ترین اقدامات دولت برای کنترل قیمت ارز چه چیزی می‌تواند باشد؟ به آنا گفت: توصیه بنده این است که از الگوی جهانی ارز تبعیت کنیم. الگوی جهانی ارز این است که بازار ارز، بازاری است برای تأمین مالی واردات، تأمین مالی مسافران جهت سفر به خارج، تأمین مالی بیماران جهت معالجه در خارج از کشور، تأمین مالی دانشجویان که می‌خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند، تأمین مالی اساتیدی که می‌خواهند در فرصت مطالعاتی در خارج از کشور حضور پیدا کنند و سایر نیاز‌های واقعی ارزی.

وی افزود: تقاضای ارز برای قاچاق، تبدیل سرمایه به ارز، ذخیره و نگهداری، انتقال سرمایه به خارج از کشور، سفته‌بازی و استفاده از مابه‌التفاوت قیمت خریدوفروش ارز، تقاضا‌هایی غیراقتصادی است و در بازار‌های اقتصادی ارز دنیا پاسخ داده نمی‌شود.

**بازار آزاد ارز در هیچ جای دنیا وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: چیزی به نام بازار آزاد ارز نه در ترکیه، نه در اروپا، نه در آفریقا و نه در شرق آسیا وجود ندارد و فقط در چند کشور بی‌انضباط مالی مثل عراق، افغانستان و ایران این بازار آزاد ارز را مشاهده می‌کنیم.

بهترین راه این است که بازار آزاد ارز را تعطیل کنند و هرکسی می‌خواهد ارز بفروشد، به بانک و صرافی بفروشد و هرکسی می‌خواهد ارز بخرد از بانک و صرافی بخرد

مصباحی مقدم با اشاره به بهترین راه‌حل خروج از وضعیت بی‌ثباتی قیمت ارز، اظهار کرد: به نظر می‌آید بهترین راه این است که بازار آزاد ارز را تعطیل کنند و هرکسی می‌خواهد ارز بفروشد، به بانک و صرافی بفروشد و هرکسی می‌خواهد ارز بخرد از بانک و صرافی بخرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، خیلی از مسائلی که اکنون به‌وجودآمده است از بین خواهد رفت.

وی بیان کرد: امروز ما با جنگ ارزی و جنگ روانی برای ارز روبه‌رو هستیم. آمریکا ما را ازنظر دلار که ارز خودش است تحریم کرده و هر فشاری که بتواند به دولت عراق و دولت محلی کردستان عراق و امارات متحده و سایر کشور‌های اطراف ما وارد می‌کند تا آنها اجازه انتقال ارز به ایران را نداشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از طرف دیگر به گروه‌هایی در داخل مأموریت و امکانات داده‌اند که هر میزان ارز در ایران وجود دارد خریداری و از بازار ارز خارج کنند؛ بنابراین خیلی روشن است که یک اقدام ضدامنیتی علیه ارز ایران صورت گرفته است.

مصباحی مقدم گفت: از سویی دیگر توجه افکار عمومی جامعه ما نیز متمرکز بر نرخ ارز است. به‌عنوان‌مثال هر فروشنده‌ای وقتی هرروز صبح فروشگاه خود را باز می‌کند، اولین کار که انجام می‌دهد بررسی نرخ ارز است تا اجناس خود را به نرخ روز ارز بفروشد! همین اقدام منجر به این می‌شود که همه به این فکر باشند که هر چه دارند با نرخ ارز مقایسه کنند که چنین چیزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: درست است که حجم نقدینگی ما با سرعت رشد کرده و تورم ما بالاست و مشکلات اقتصادی جدی داریم و با نوسانات قیمت‌ها روبرو هستیم، اما بخش مهمی از همین‌ها نیز معلول عملکرد ارز در داخل ایران است.

**برای کنترل بازار خارج از سامانه رسمی هیچگونه ارزی ارائه نشود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر بهترین راه‌حل خروج از وضعیت افزایش قیمت ارز، خاطرنشان کرد: بهترین راه این است که مجلس و دولت تصمیم بگیرند از یکسو جلوی بازار آزاد ارز را بگیرند و از سوی دیگر، صددرصد ارز تعلق‌گرفته به صادرکنندگان را در سامانه‌های رسمی واریز کنند؛ حالا سامانه نیما باشد یا سامانه دیگری فرقی ندارد، ولی خارج از این سامانه‌ها هیچ‌گونه ارزی رسماً عرضه و ارائه نشود.

مصباحی مقدم گفت: الآن بخش مهمی از ارز‌هایی که در اختیار شرکت‌های دولتی است در همین بازار به‌اصطلاح آزاد ارز نفوذ و وارد می‌شود. خود ارز تقاضایش را ایجاد می‌کند و هزاران نفر نیز دلالی می‌کنند و این دلالان به دنبال منافع شخصی خودشان هستند و برخلاف مصالح همه ملت عمل می‌کنند! هزاران نفر سود می‌برند، اما میلیون‌ها نفر ضرر می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، هشتادوپنج میلیون نفر ضرر می‌کنند! اگر می‌خواهیم جلوی ضرر هشتادوپنج میلیون نفر را بگیریم باید «در» منافع این هزاران نفر را ببندیم و تخته کنیم. کاری که این جماعت مشغول انجام آن هستند ابداً شغل مفیدی برای جامعه نیست.

الآن بخش مهمی از ارز‌هایی که در اختیار شرکت‌های دولتی است در همین بازار به‌اصطلاح آزاد ارز نفوذ و وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: الآن شاید حدود سی الی چهل میلیارد دلار، یورو و سایر ارز‌ها در دست خانواده‌ها است که در صندوق‌های امانات بانک‌ها نگهداری و ذخیره می‌شوند که این سی الی چهل میلیارد دلار سرمایه ملی ماست. چرا باید راکد باشد؟ چرا باید از چرخه تولید و تجارت خارج باشد؟ چرا باید سودی که می‌کنند هیچ ربطی به تولید و تجارت نداشته باشد؟ اگر توانستیم جلوی این بازی‌ها را بگیریم، می‌توانیم جلوی رشد بی‌رویه قیمت ارز را بگیریم و بازار کالا و خدمات خودمان را به ثبات برسانیم.

**«ارز فردایی» بلای جان بازار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: یک عده‌ای فقط می‌خواهند به‌اصطلاح مبادله ارز کنند و از مابه‌التفاوت مبادله ارز سود کنند. یک عده‌ای هستند که حتی دلال هم نیستند و هیچ ارزی را نمی‌فروشند، ولی تحت عنوان “ارز فردایی” با یکدیگر شرط‌بندی می‌کنند! می‌گویند ارز فردا چقدر است؟ مثلاً یکی می‌گوید پنجاه تومان دیگری می‌گوید پنجاه‌ودو تومان؛ بنابراین فردا که شد اگر ارز پنجاه‌ودو تومان بود من به شما دو تومان می‌دهم اگر پنجاه تومان بود، شما دو تومان باید به من بدهید و به‌جز این مابه‌التفاوت، هیچ ارزی مبادله نمی‌شود.

مصباحی مقدم تأکید کرد: این قیمت «ارز فردایی» در کانال‌های مجازی اعلام می‌شود، ولی قیمت ارز واقعی را به سمت خود می‌کشاند؛ بنابراین عدد و رقم می‌سازند و برای ارز، قیمت‌سازی می‌کنند که واقعیت ندارد، اما این امر غیرواقعی، واقعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به سمت خود می‌کشاند.

**پیش‌بینی آینده قیمت ارز

وی در مورد پیش‌بینی‌اش از آینده قیمت ارز و ثبات اقتصادی ایران گفت: اگر این اتفاقاتی که بیان کردم رخ دهد، در این صورت پیش‌بینی می‌کنم که قیمت ارز کاملاً باثبات و متعادل خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر