کد خبر: 151218
A
گزارش دیروز؛

هیجان خرید شب عید ۴۷ سال قبل، خیابانهای تهران بند آمد+تصاویر

صفحه گزارش روز، روزنامه اطلاعات در روز سه شنبه ۱۹ اسفند سال ۱۳۵۴ به گزارشی میدانی درباره خرید و فروشهای بازار عید آنروزها در ۴۷ سال قبل اختصاص دارد. اطلاعات نوشته است که مردم ایران به استقبال یک سنت تمام عیار ایرانی می روند.

هیجان خرید شب عید ۴۷ سال قبل، خیابانهای تهران بند آمد+تصاویر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه گزارش روز، روزنامه اطلاعات در روز سه شنبه ۱۹ اسفند سال ۱۳۵۴ به گزارشی میدانی درباره خرید و فروشهای بازار عید آنروزها در ۴۷ سال قبل اختصاص دارد. اطلاعات نوشته است که مردم ایران به استقبال یک سنت تمام عیار ایرانی می روند. 

گزارش در ابتدا اینگونه شروع شده است که؛

عید نزدیک است، بوی بهار همه جا را پر کرده است، صدای قدم های نوروز نزدیک می شود. تا نوروز فقط ۱۱ روز مانده است. در این فاصله آخرین خانه تکانی ها، آخرین خریدها و آخرین جنب و جوشهای سال کهنه انجام میشود.

 سپس می خوانیم؛ حتی ورود ماشینیسم غربی به دروازه های ایرانشهر نیز نتوانست مردم ایران را از نوروز، از عید، از بهار زیبا و دل انگیز جدا کند. 

دیدبان تاریخ

نویسنده این‌ گزارش می افزاید؛ در میان خریداران شبهای عید، خانم ها بیش از آقایان حرارت و جنب و جوش به خرج می دهند. آنها در خریدهای نوروزی سنگ تمام می گذارند‌. این مساله همه جایی است، در تهران، شیراز، مشهد، کرمان، زاهدان، رشت، رامسر و در همه جا خانمها در صف اول خرید قرار می گیرند و با بی قراری و التهاب خاصی خرید می کنند‌. 

در نوروز امسال با وجود تثبیت قیمتها، در همه فروشگاهها، خانم ها رسم دیرینه سال (چانه زدن) را از یاد نبرده اند. فروشندگان شهرها به همان نسبت که از مطلع بودن آقایان نسبت به قیمتها و دست و دلبازی های آنها در خریدهای عید رضایت کامل دارند از چانه زدنهای خانمها فریاد به آسمان بلند کرده اند. 

photo_2023-03-10_18-27-54

بنابر گزارش دیدبان ایران؛ در پایان گزارش  اطلاعات آمده است؛ همه اینها از رسیدن نوروز حکایت می کند. نوروزی که هر سال زیباتر و غتی تر و دوست داشتنی تر از سال پیش از گرد راه میر سد و در کنار همه دردسرهایی که دارد با خود صفا و پاکی و مهر و عاطفه را به ارمغان می آورد و بر قلب هموطنان ما می نشاند‌. 

عکسهای این صفحه که توسط خبرنگاران عکاس روزنامه اطلاعات در خیابانهای مختلف تهران گرفته شده، از نزدیک بودن نوروز خبر میدهد‌. از یک یک این عکسها بوی بهار می آید و عطر عید به مشام‌می رسد. رسیدن قدم نوروز به دروازه ایرانشهر مبارکباد.

3

1

4

 

تهیه و تنظیم؛ مصطفی رحیمی مشکله- دیدبان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر