کد خبر: 153429
A
نماینده ولی فقیه در فارس:

در دوره پهلوی ۱۳ سال یک نفر را نخست وزیر کردند که دشمن امام زمان بود

لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز: اگر امام نیامده بودو اگر پس از امام رهبری انقلاب این مسیر را ادامه نداده بود، وضعیت ایران و جهان اسلام می دانید به کجا می کشید؟ آن روزی که آنها مدیریت می‌کردند نقشه اسرائیل را از نیل تا فرات کشیده بودند، امروز که مدیریت و رهبری را نائب امام زمان انجام می‌دهد؛ فرمودند صهیونیست ها بیست و پنج سال اینده را نمی بینند. این تفاوت بخاطر این است که دشمن را شناختیم و در مقابل دشمن ایستادیم. دشمن شناسی رکن مهمی است در انقلاب اسلامی است.

در دوره پهلوی ۱۳ سال یک نفر را نخست وزیر کردند که دشمن امام زمان بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ لطف‌الله دژکام با بیان اینکه خداوند در آیات متعددی از قرآن، دشمنی کفار با مسلمانان و اینکه دشمن را بشناسیم و در مقابل دشمن و حیله‌های دشمن کاری کنیم که دشمن ناکام شود و مسلمانان هر روز عزت و عظمتشان بیشتر شود را یادآوری کرده است، گفت: دشمن‌شناسی یکی از آموزه‌ها و معارف انقلاب اسلامی است اما متاسفانه خیلی از ما، آنرا فراموش می‌کنیم.

او با بیان اینکه برخی غرض‌ورزانه وقتی از دشمن صحبت می‌شد، ایراد می‌گیرند، به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر این موضوع اشاره و اضافه کرد: سعدی که روز اول اردیبهشت به نام اوست، در مجموعه دیوانش به معارف دینی به صورت ویژه پرداخته و حرف‌های ارزشمند و بلندی ارائه کرده و شایسته است همه کسانی که به ایران و اسلام علاقه مند هستند به مطالعه ی دیوان سعدی بپردازند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه بعضا رفتارها در محل آرامگاه سعدی موافق نگاه آن حکیم سخن نیست و بعضی هم که با سعدی آشنا هستند در ارائه مطلب واقع، کوتاه می‌آیند، گفت: این ۲ طرف باعث شده زمینه جولان برای دشمن ایجاد شود؛ اگر مومنین و اهل فرهنگ سخن سعدی را مطالعه و عرضه کنند؛ جلوی این جولان های باطل گرفته می‌شود.

او با تاکید براینکه مدعی سعدی شناسی و داشتن مطالعه کافی در این زمینه نیست، پیرامون دشمن‌شناسی از نگاه سعدی گفت: این مرد بزرگ در خصوص معارف دشمن شناسی که حرف امروز ما هم هست، خیلی حرف دارد، اینکه ما به عنوان ایرانی و مسلمان باید دشمن خودمان را بشناسیم، نکته مهمی‌ست؛ لطمه‌ای که در زمان پهلوی خوردیم به این دلیل بود که با دشمن دوست شده بودند و ۱۳ سال یک نفر را نخست وزیر کرد که دشمن امام زمان بود، دلیل آن این بود که دشمن شناس نبودند.

امام جمعه شیراز با اشاره به مطلبی از سعدی در بوستان، خاطرنشان کرد: اگر امام نیامده بودو اگر پس از امام رهبری انقلاب این مسیر را ادامه نداده بود، وضعیت ایران و جهان اسلام می دانید به کجا می کشید؟ آن روزی که آنها مدیریت می‌کردند نقشه اسرائیل را از نیل تا فرات کشیده بودند، امروز که مدیریت و رهبری را نائب امام زمان انجام می‌دهد؛ فرمودند صهیونیست ها بیست و پنج  سال اینده را نمی بینند. این تفاوت بخاطر این است که دشمن را شناختیم و در مقابل دشمن ایستادیم. دشمن شناسی رکن مهمی است در انقلاب اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان با با بیان اینکه خدا می‌فرماید دشمن من و خودتان را به عنوان دوست انتخاب نکنید، گفت: دشمن و دوست را نمی شناختند و این کشور را محل بازی و ترکتازی‌های آمریکایی کردند با قانون کاپیتولاسیون و کنسرسیوم نفت و موارد دیگری که می‌خوردند و می‌بردند.

او یکی دیگر از نکاتی که در نگاه سعدی نیز آمده است را حضور برخی از افراد در جامعه ایران اسلامی که با دشمن سر دوستی دارند برشمرد و گفت: سعدی در گلستان می‌فرماید: "هر که با دشمنان صلح می کند سر آزار دوستان دارد؛  بِشوی ای خردمند از آن دوست، دست/ که با دشمنانت بُود همنشست".

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در حکایت نهم از باب هشتم گلستان سعدی، عبارتی آمده به این مضمون"هر آن سِرٌی داری با دوست در میان مَنه، چه دانی که وقتی دشمن گردد" آن را ترجمه دقیق حدیث اهل بیت(ع) دانست و گفت: اگر گفتند سعدی شیخ اجل و از همه بزرگتر و بلندتر است واقعا درست گفتند.

او با اشاره به مطالب دیگری از سعدی که آنها را می‌توان معانی پاکیزه از روایات و احادیث اهل بیت علیه السلام یا آیات قرآنی دانست گفت: گلستان و بوستان حکمت است؛ در غزلیات سعدی ۱۱ غزل با قافیه دوست تمام می‌شود و هر غزل چند نکته بسیار درس آموز در زمینه دشمن شناسی برای ما به یادگار گذاشته است. در روزگار ما برخی مسائل شاید نسبت به سابق سخت تر شده باشد اما نکاتی‌ست که ممکن است ما بین خودمان گلایه داشته باشیم ولی دشمن نباید خبردار باشد. نباید سفره دلمان را بین این رسانه و آن رسانه باز کنیم، رهبر معظم می فرماید که ما ممکن است انتقادی هم داشته باشیم ولی نباید کاری کنیم دولت در چشم دیگران کوچک شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به ابیات دیگری از آثار سعدی، لزوم پرداختن به مبحث دشمن شناسی را برای همه افراد جامعه مطرح و بر بیان مطالب و مباحث مربوط به دشمن شناسی و چگونگی رفتار با دشمن و راه خنثی کردن حیله دشمن را از زبان سعدی، مورد تاکید قرار داد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز به موضوع تحول مد نظر مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: تحول به فرموده مقام رهبری به معنای شناسایی نقاط ضعف است؛ ما مسلما در مجموعه نظام‌، یک جاهایی نقاط ضعف داریم این نقاط ضعف نباید از نگاه دلسوزان انقلاب اسلامی پنهان باشد.

او با بیان اینکه پنهان کردن یک نقطه ضعف از چشم دلسوزان کار درستی نیست، گفت: اول نقاط ضعف باید شناسایی شود، دوم این نقاط باید برطرف و تبدیل به نقاط قوت شود، سوم این کار به فرموده رهبری با یک حرکت جهادی باید انجام شود نه اینکه بگوییم شد شد نشد نشد.

امام جمعه شیراز حرکت جهادی را به معنای کنار گذاشتن رفتار و منش‌هایی که منجر به طولانی شدن و به سرانجام نرسیدن اقدامات دانست و با اشاره به موضوعاتی خواستار رفع و حذف رفتارهای لطمه زننده به جامعه شد.

آیت‌الله دژکام، طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها، برگزاری مزایده‌ به ظاهر قانونی و در واقع دارای مشکل و .... ظلم به مردم دانست و گفت: بعضا اعلام شده که پروژه‌ای که در حال کار و پیمانکارش در کانادا است با پول این ملت؛ خدا می‌داند اینها روز قیامت چه بر سرشان بیاید؛ خیال نکنید آسان است خوردن این پول‌ها؛ این حاصل خون هزاران شهید است که باید برای مردم نان و رفاه ش؛ سود باید متعارف و معقول باشد اما این سود است یا دارد باج می‌گیرد از مردم؟ خون مردم را در شیشه می‌کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه این ظلم‌ها با نگاه تحولی رهبر معظم سازگار نیست و مسئولان باید فکری برآن کنند، به مناسبت‌های هفته پیش رو در هفته جدید اشاره و خاطرنشان کرد: یکشنبه روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری‌ست؛ شما می‌دانید که ما در معماری جناب شیخ بهایی و برخی بزرگان از جمله علامه فخری و شاگردانش، مکتبی در معماری ایرانی اسلامی داریم که یکی از کانون‌های مهمش شیراز است؛ این مکتب به مناسبت روز معماری و روز بزرگداشت شیخ بهایی باید بازشناسی شود. 

آیت‌الله دژکام بر لزوم توجه بیشتر در مبحث معماری و الگوگیری از دانشمندانی نظیر شیخ بهایی برای ایجاد سازه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و دیگر هزینه‌ها می‌شود، تاکید کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر