کد خبر: 152501
A

بهترین زمان برای مسواک زدن/ توصیه‌ مهم برای سلامت دندان‌ها

نتیجه یک بررسی جدید نشان داد، بهترین زمان برای مسواک زدن خلاف باور عامیانه، قبل از وعده صبحانه است.

بهترین زمان برای مسواک زدن/ توصیه‌ مهم برای سلامت دندان‌ها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نتیجه یک بررسی جدید نشان داد، بهترین زمان برای مسواک زدن خلاف باور عامیانه، قبل از وعده صبحانه است.

کارشناسان می‌گویند، اینکه افراد باید پس از خوردن صبحانه دندان‌های خود را مسواک بزنند افسانه است و تفاوتی در بهداشت و حفظ سلامت دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. مسواک زدن دندان‌ها پس از صرف وعده صبحانه یک روتین است که بسیار دنبال و تصور می‌شود برای دندان‌های شما بهترین است، اما در واقعیت، مسواک زدن دندان‌هایتان قبل از اولین وعده غذایی در روز بهترین محافظت از دندان‌هایتان را دارد. با این حال، داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تا ۴۰ درصد از مردم این اشتباه را مرتکب می‌شوند و فقط بعد از اتمام صبحانه، مسواک می‌زنند.

به گفته سام جثوا، نایب رئیس آکادمی دندانپزشکی انگلیس و آلن کلارک، مدیر بخش دندانپزشکی در کلینیک"Paste Dental" به منظور محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها و در امان ماندن از تنفس بدبو، مسواک زدن در صبح اول وقت ضروری است.

نخستین موضوعی که مسواک زدن به بدن کمک می‌کند این است که با باکتری‌هایی که در طول شب رشد کرده اند مبارزه می‌کند. نائیب رئیس آکادمی دندانپزشکی انگلیس می‌گوید، با خواب، باکتری‌های دهان شما تکثیر می‌شوند و در واقع این باکتری‌ها هستند که باعث ایجاد پلاک می‌شوند. وقتی پلاک روی دندان‌هایتان جمع می‌شود، مینای دندان را می‌خورد و باعث پوسیدگی و خرابی می‌شود، بنابراین پیشگیری از این امر مهم است. علاوه بر این، «مسواک زدن قبل از وعده صبحانه نه تنها به از بین بردن این تجمع پلاک از روی دندان‌ها کمک می‌کند، بلکه تولید بزاق شما را نیز فعال می‌کند؛ بزاق همچنین به از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان شما کمک می‌کند».

تاثیر اسیدی غذا بر روی دندان‌ها را کاهش می‌دهد

به گفته کلارک، وقتی غذا می‌خورید، باکتری‌های دهان شما غذا را تجزیه می‌کنند و اسید تولید می‌کنند. خوردن صبحانه و نوشیدن قهوه یا آب میوه به طور موثری قند این باکتری‌ها را تغذیه می‌کند که منجر به تشکیل اسید می‌شود و می‌تواند به مینای دندان حمله کند. مسواک زدن قبل از صبحانه به حذف این باکتری و محیط اسیدی که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند کمک می‌کند.

به گفته کلارک، اگر در وعده صبحانه آب پرتقال بخورید و بلافاصله بعد از آن مسواک بزنید، در واقع اسید باکتری‌ها و آب پرتقال را بین دندان هایتان مسواک زده و نخ دندان می‌کشید. این اسید می‌تواند مینای دندان را تضعیف کرده و باعث ساییدگی و حساسیت دندان شود، بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند حداقل ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا برای مسواک زدن صبر کنید.

نائیب رئیس آکادمی دندانپزشکی انگلیس می‌گوید: "اگر خیلی زود پس از صرف غذا مسواک بزنید، می‌توانید آسیب بیشتری به مینای دندان در زمانی که در ضعیف‌ترین و آسیب‌ترین نقطه قرار دارد وارد کنید.

نفس بدبو صبحگاهی

علت نفس ناخوشایند صبحگاهی که بسیاری از مردم آن را تجربه کرده‌اند باکتری است که یک شبه در دهان شما تکثیر شده است. بزاق مسئول دفع ذرات ایجاد کننده بو است، اما تولید بزاق در زمانی که شما در خواب هستید به علت خشکی دهان کاهش می‌یابد و این امر باعث تجمع باکتری‌ها می‌شود که درنهایت عطر ناخوشایندی ایجاد می‌کنند.

کلارک خاطرنشان کرد، مسواک زدن قبل از صبحانه می‌تواند به از بین بردن بوی بد دهان ناشی از باکتری‌های موجود در دهان کمک کند.

طعم بهتر غذا

برخی از کارشناسان می‌گویند مسواک زدن قبل از صبحانه می‌تواند طعم غذای شما را بهتر کند. به گفته کلارک، این موضوع به این دلیل است که مسواک زدن به حذف طعم‌ها و باکتری‌های ماندگار دهان که می‌تواند مزه صبحانه شما را مختل کند کمک کند، اما این موضوع مورد مناقشه است، زیرا سایر کارشناسان می‌گویند سورفکتانت‌ها (مواد کف کننده) موجود در خمیردندان می‌توانند جوانه‌های چشایی را سرکوب کنند.

به گفته کلگیت، کارشناس دیگر این پژوهش، به نظر می‌رسد این مواد شیمیایی طعم غذا را ملایم‌تر کنند، زیرا گیرنده‌هایی را که طعم شیرین غذا را دریافت می‌کنند، سرکوب می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند طعم تلخ را تقویت کنند و طعم غذاها و نوشیدنی‌های ترش مانند آب پرتقال را شدیدتر کنند و علت آن باکتری‌هایی هستند که شبانه و در طول مدت خواب در دهان شما تکثیر شده‌اند. همانطور که گفته شد، بزاق مسئول دفع ذرات ایجاد کننده بو است، اما تولید بزاق در زمانی که شما در خواب دهان خشک هستید کاهش می‌یابد.

عصر مسواک بزنید

کارشناسان می‌گویند، حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، باز هم ممکن است در رژیم غذایی شما موادی باشند که روی مینای دندان شما تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اسیدهای مرکبات مانند پرتقال می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند. یک نکته‌ خوب برای حفظ مینای دندان در طول روز، نوشیدن مقدار زیادی آب به خصوص بعد از خوردن غذا است. این کار کمک می‌کند که ذرات غذای باقی‌مانده بین دندان‌ها واسیدهای ضعیفی که مصرف می‌کنید و همچنین باکتری‌هایی که در دهان تولید شده‌اند نیز پاک شوند. به صورت تقریبی، تمام غذاهایی که می‌خوریم حاوی ترکیباتی هستند که اگر با مسواک زدن در شب پاک نشود، می‌توانند تاثیرات منفی زیادی روی دندان بگذارند. این کار به خلاص شدن از شر بوی بد موجود دهان که ناشی از فعالیت باکتری‌ها و موادغذایی جا مانده در دهان است، کمک شایانی می‌کند و دندان‌های شما را براق، سفید و سالم نگه می‌دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر